Luottokortin käytön pelko jarruttaa Internet-shoppailua

Kuluttajien pelko luovuttaa luottokortin numeroa Internetiin on tärkein verkko-ostamisen yleistymistä jarruttava tekijä Suomessa. Yleisimmin käytössä olevia maksujärjestelmiä tunnetaan huonosti ja melkein 60 prosenttia verkkoa käyttävistä luottokortin omistajista sanoo, ettei missään tilanteessa antaisi luottokorttinsa tietoja Internetiin, ilmenee Suomen Gallup Webin tuoreesta kyselystä.

Peloista huolimatta nettiostosten teko on selvästi yleistynyt. Gallup Webin lukujen mukaan Internetissä on tehnyt ostoksia jo 642 000 suomalaista. Se on 69 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, eli viime vuoden elokuun jälkeen Internet-ostosten tekoa on kokeillut ensi kertaa 263 000 kuluttajaa.

Asiasta ovat nyt innostuneet varsinkin naiset. Gallup Webin toimitusjohtajan Ismo Tenkasen mukaan se selittää myös sitä, että luottokorttitietojen luovuttamista pelkäävien määrä on kasvanut tuntuvasti, 34:stä 59 prosenttiin.

-Miehet tuntevat paremmin tietotekniikkaa ja ovat siksi paremmin selvillä myös käytössä olevista salaustekniikoista, Tenkanen perustelee.

Maksujärjestelmiä ei tunneta

Selvä enemmistö vastanneista sanoi, ettei ole koskaan kuullutkaan sen enempää SET- kuin SSL-suojauksesta, joiden avulla luottokortilla maksamista verkossa yleisimmin turvataan. Vielä harvempi tiesi, mistä niitä käyttävät verkkokaupat tunnistaa.

Esimerkiksi Luottokunnan suosimaa SET-järjestelmää käyttävälle kauppiaalle luovuttaisi kyselyn perusteella tietonsa vain 17 prosenttia Internetiä käyttävistä luotto- ja maksukortin haltijoista. Gallup Webin Tenkasen mielestä tämä osoittaa, että tietoturvajärjestelyistä ei ole tiedotettu tarpeeksi.

-Lisäksi on liikaa peloteltu ihmisiä asiaan liittyvillä riskeillä, kun käytännössä luottokorttitietojen väärinkäytöksiä ei ole varsinaisessa verkkokaupassa ollut juuri lainkaan, Tenkanen huomauttaa. Tenkasen mielestä kohtuuttomat pelot estävät ostosten tekoa varsinkin ulkomaisista nettikaupoista. Myös Luottokunnan johtaja Petri Carpén vahvistaa, että väärinkäytösten määrä pysynyt aika kohtuullisena.

-Viimeisen vuoden-puolentoista aikana se on ollut vähenemään päin, vaikka verkko-ostamisen määrä on samaan aikaan kasvanut. Suurin osa luottokorttihuijauksista on tapahtunut Internetin ns. aikuisviihde- eli suomeksi sanottuna pornosivuilla.

Niillä kävijöiden kannattaa suhtautua varauksellisesti kyselyihin, joissa luottokortin numeroa pyydetään esimerkiksi iän tarkistamiseksi. Carpén uskoo, että suomalaiset kortinhaltijat ovat jo varsin valveutuneita siitä, minne tietoja kannattaa luovuttaa. Sopimusehdot luetaan tarkkaan ja asioidaan ennalta tunnettujen kauppiaiden kanssa.

-Luottokunnan kotisivuilta on linkit Visan ja Mastercardin sivuille, joilta löytyy laajoja luetteloja luotettavaksi tiedetyistä kauppiaista, hän neuvoo.

Kuluttaja haluaa laskun

Gallup Webin kyselyn mukaan kuluttajat maksaisivat Internetistä tilatut tavarat mieluiten tilauksen mukana tulevalla laskulla. Kyselyn perusteella tämä maksutapa onkin yleistynyt ja sitä oli käyttänyt 38 prosenttia vastanneista.

-Useat kansainvälisetkin verkkokauppiaat ovat huomanneet, että asiakkaiksi saadaan uusia ryhmiä, jos luotetaan kuluttajaan ja pistetään lasku tuotteen mukaan, Tenkanen arvelee. Kaikillahan ei luottokortteja edes ole. Postiennakolla Internet-ostoksensa oli maksanut lähes puolet verkko-ostoksia tehneistä ja Solo- tai muilla verkkopankkipalveluilla neljännes.

Luottokortilla oli maksanut 21 prosenttia, mutta vain 9 prosenttia piti sitä parhaana tapana. Luottokortin käyttöä kartoitettiin Gallup Webin Online-shopping -kyselyssä, johon vastasi yli 600 suomalaista Internet-käyttäjää.

Verkko-ostamisen yleisyyttä Gallup Web on selvittänyt vuoden 1999 alusta lähtien kuukausittain selvästi laajemmalla tutkimuksella, jota varten tehdään vuodessa yli 20 000 haastattelua.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat