Lumilautailutähti Enni Rukajärvellä suuri huoli – syynä sosiaalinen media: "On vähän niin kuin tappanut sitä"

Lumilautailija Enni Rukajärvi haluaa pelastaa talvet ja toivoo luovia ratkaisuja yrityksiltä ja päättäjiltä 3:26
SuomiAreena lokakuussa 2020: Enni Rukajärvi haluaa pelastaa talvet ja toivoo luovia ratkaisuja yrityksiltä sekä päättäjiltä.

Pekingin olympialaisten lumilautailussa Suomea edustava Enni Rukajärvi harmittelee lajikulttuuria vahvasti edustavien laskuvideoiden elintilan pienenemistä somejulkaisujen puristuksessa.

Rukajärvi, 31, puhui laskuvideoiden puolesta sijoituttuaan seitsemänneksi olympialaisten slopestyle-finaalissa viime sunnuntaina. Edessä on vielä toinen kilpailu, big air -karsinta maanantaina ja mahdollinen finaali tiistaina.  

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kahden olympiamitalin laskijakonkari arvioi, että viiden renkaan kisat ovat vieneet lajia totisempaan suuntaan. Rukajärvi puntaroi oman kilpauransa jatkumista Pekingin jälkeen.  

– En osaa sanoa jatkuuko kilpaileminen. Varmaan jossain tulen vielä käymään, laskemista yleisesti kuitenkin "joka paikassa" jatkava Rukajärvi totesi.

Yksi tapa oman laskuharrastuksen jatkamiseen on siitä tehtävät videot. Ne ovat olleet vuosikausia lajikulttuurin kivijalka, mutta Rukajärven mukaan tilanne on muuttunut dramaattisesti.

– Se (sosiaalinen media) on vähän niin kuin tappanut sitä videoiden tekemistä, ihan suoraan sanottuna. Kaikki pitäisi saada someen, heti ja ilmaiseksi. Se vie (töitä) kuvaajilta ja myös laskijoilta. Ei niin hyvä suuntaus tietyllä tavalla, Rukajärvi kommentoi.

"Ei mikään helppo uravalinta"

Rukajärvi nostaa esiin muun muassa maajoukkuekaverinsa Rene Rinnekankaan tähdittämän Sugared-videon, jossa on sekoitettu tarinallisuutta ja laskuklippejä. Kaksi kuukautta sitten julkaistua vartin mittaista videota on katsottu YouTubessa reilut 660 000 kertaa.

Sen esittelytekstissä puhutaan Rukajärven mainitsemasta, somen aiheuttamasta malttamattomuudesta.

– Sugared kertoo sen, miksi tarvitsemme vielä täyspitkiä videojulkaisuja suoraan Instagramiin julkaistavien klippien ja välittömän tyydytyksen maailmassa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kunnianhimoisen videon tekeminen vie Rukajärven mukaan usein yhden laskukauden. Nykyään tehdään jopa puolentoista tai kahden vuoden mittaisia projekteja. 

– Osa niistä on sellaista, että sponsorit maksavat, jotta ne saavat näkyvyyttä. Sen on se perinteinen tapa.

– Ei se mikään helppo uravalinta ole. Jotkut saattavat tienata sillä aika paljon, mutta ehkä naisten puolella se on aika paljon pienempää, ja aika kapea se kärki.

Rukajärvi mielisi enemmän videoiden pariin.

– Itse tykkään siitä videopuolesta, kun siihen oikeasti panostetaan ja kuvataan hyvin. Siinä voi tuoda taiteellisuutta esiin. Toivon, että siihen aletaan taas panostaa kunnolla, olympiahopean ja -pronssin urallaan saavuttanut Rukajärvi summasi.

Naisten lumilautailun big air -karsinta käydään Suomen aikaa ensi maanantaina kello 3.30 alkaen. Finaali on ohjelmassa tiistaina kello 3.30. Koko olympiaohjelman ja suomalaisurheilijat näet tästä linkistä.    

Lue myös:

    Uusimmat