Liikennevirasto ja Trafi ovat käynnistäneet tutkimushankkeen, jossa ratkaistaan tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa.
Liikenneviraston ja Trafin yhteisessä Arctic Challenge -hankkeessa tehdään kenttäkokeita automaattiajoneuvoilla Tunturi-Lapissa sijaitsevalla Aurora-koealueella vuosina 2017–2019. Tutkimussopimukset on tehty kolmen yrityksistä ja tutkimuslaitoksista koostuvan ryhmittymän kanssa.
Tieliikenteen automaation odotetaan tulevaisuudessa parantavan liikenneturvallisuutta, vähentävän tieliikenteen päästöjä ja mahdollistavan sujuvamman liikennevirran.
– Ratkaisun avaimet tieliikenteen automaation talvihaasteisiin ovat meillä suomalaisilla, ja tämän tutkimushankkeen avulla pystymmekin tuomaan osaamistamme esille myös kansainvälisessä automaatiokeskustelussa, kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna Schirokoff.
Suomessa on lumista keskimäärin noin kolmesta kahdeksaan kuukauteen vuodessa ja myös noina kuukausina automaattisten ajoneuvojen on tulevaisuudessa pystyttävä liikkumaan turvallisesti.
– Esimerkiksi ajoneuvon sijaintiin tarvitaan entistä tarkempaa paikannusta ja karttoja, kun tien pinnan peittää lumi ja jää, Schirokoff painottaa.
Pohjoisen olosuhteet älyinfran haasteena
Tulevaisuuden älykäs infra tuottaa tietoa ajoneuvojen käyttöön. Hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista kahdella tavalla: kartta- ja satelliittitietoon perustuen sekä tienvarressa oleviin reunapaaluihin ja aurauskeppeihin perustuen.
– Tavoitteena on selvittää minkälaisia ja missä aurauskeppien ja reunapaalujen tulisi olla, jotta automaattinen ajoneuvo pystyisi niiden avulla määrittämään sijaintinsa tiellä, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen.
Hankkeen toisena painopisteenä tutkitaan ajoneuvojen etäohjausta vaikeissa olosuhteissa sekä turvallisuuteen liittyviä kuljettajille ja ajoneuvoille automaattisesti lähetettäviä viestejä liikenteen häiriöistä ja vaikeista olosuhteista.
– Automaattinen ajoneuvo hyötyy häiriöviestien lisäksi myös joissain tilanteissa etäohjauksesta, jota tulevaisuudessa voivat käyttää esimerkiksi logistiikkayritykset kuorma-autojensa etävalvonnan osana, jatkaa Schirokoff.
Lähde: Trafi
***
Uusimmat
-
14:22
Putin määräämässä ballistisia ohjuksia itärajalle – suomalainen kenraalimajuri: "Järjetöntä tuoda maalitauluiksi"
-
14:12
Tällaisessa housupuvussa Suzanne Innes-Stubb saapui Göteborgin yliopistolle
-
14:05
Spede Pasasen muistolaatta on varastettu
-
13:50
Pian netissä on entistä vaikeampaa todistaa, ettet ole robotti
-
13:49
Pelicansilla tylyt ennusmerkit – Tappara harvinaislaatuisen sankariteon tiellä
-
13:14
Stubb puhui Göteborgin yliopistossa muuttuvasta maailmanjärjestyksestä ja siteerasi Leniniä
-
12:59
Kuninkaallisia hevosia karkasi Lontoon kaduille – ainakin viisi ihmistä loukkaantunut
-
12:41
Lapsitragedia järkyttää laajasti Kauniaisissa: Liput laskettiin puolitankoon, turmatraktori oli kaupungin
-
12:35
Ilves jysäytti pöytään tulivoimaisen huippuhankinnan Tshekistä
-
12:28
Laaja terrorismiratsia Australiassa – seitsemää teiniä epäillään iskun suunnittelusta
-
12:25
Onko EU-ero vielä perussuomalaisten tavoite? Riikka Purra kiersi kysymyksen
-
12:24
Kirjailija Aki Parhamaa on kuollut 34-vuotiaana
-
12:22
Alexander Stubb on mukana Sukuni salat -kaudella – juontaja Marja Hintikka: "Löysimme presidentin sukujuurista vahvan yhteyden Ruotsin hoviin"
-
12:22
Alppihiihdon supertähti tekee paluun! Vaihtaa yllättäen maata
-
12:14
Nyt pötkötellään! Rakastettu Norppalive alkaa taas
-
12:11
Isoja nimiä sivuun! Pelicans uudistuneena kolmanteen Tappara-finaaliin
-
12:06
Näin tunnistat hyvän ja huonon tilaston – yhden asian puutteen tulee soittaa hälytyskelloja
-
11:56
Antti Kurvinen ei lähde keskustan puheenjohtajakisaan
-
11:47
Kevätmyräkkä ohi – MTV seurasi poikkeuksellista päivää
-
11:46
Artturi Lehkonen sai osakseen ihailua NHL:ssä – "Kuuluu heihin"
-
Lataa lisää