Lion Airin maahansyöksystä uutta tietoa: Ohjaamossa ylimääräisenä matkustanut pilotti diagnosoi lentojärjestelmää riivanneen vian ja pelasti koneen – vain päivää ennen suuronnettomuutta

Kuinka Boeing-koneiden ongelmat vaikuttavat lentoliikenteen tulevaisuuteen? 4:44

Indonesialaisen lentoyhtiön Lion Airin Boeing 737 Max 8 -koneen lentäjät olivat jo ennen viime lokakuussa tapahtunutta mahansyöksyä ongelmissa konetyypin sakkausjärjestelmän kanssa. Apu ongelmaan löytyi yllättävän läheltä.

Bloomberg kertoo verkkosivuillaan, että apua miehistölle tarjosi työvuoronsa lopettanut pilotti, joka matkusti ylimääräisenä koneen ohjaamossa.

Ylimääräinen, vara-istuimella matkustanut pilotti avusti lentävää ryhmää ja diagnosoi lentojärjestelmää riivanneen vian ja pelasti koneen. Asiasta kertovat Indonesian turmatutkintaa lähellä olevat lähteet.

Seuraavana päivänä, eri miehistön lentämänä, koneessa ilmeni samankaltainen vika ja se syöksyi Jaavanmereen. Turmassa kuoli 189 ihmistä.

Myöhemmin selvisi, että turman oli aiheuttanut sakkaamista estävä MCAS-järjestelmä.

Korjaa kurssia

Lion Airin onnettomuuden jälkeen huomio kohdistui sakkauksenestojärjestelmään, joka pyrkii korjaamaan automaattisesti koneen kurssia. Turman tutkinnassa ilmeni, että lentäjillä oli vaikeuksia koneen hallinnassa, koska automaattinen järjestelmä painoi koneen nokkaa alas nousun jälkeen.

Sama konemalli putosi myös Etiopiassa kuun puolivälissä. Kumpikin maahansyöksy tapahtui pian nousun jälkeen.

Ethiopian Airlinesin mukaan sen turmakoneen lentäjä raportoi ongelmista koneen hallinnassa heti nousun jälkeen ja pyysi lupaa palata takaisin pääkaupunki Addis Abeban kentälle. Kone syöksyi maahan vain hieman myöhemmin. Kaikki 157 ihmistä kuolivat. 

Lue myös:

    Uusimmat