Ainakin neljä yhdysvaltalaista lentäjää raportoi Boeingin turmakonemallin ongelmista jo konemallin viimevuotisen, Indonesiassa sattuneen onnettomuuden jälkeen. Uutistoimisto AFP kertoo asiasta käytyään läpi Yhdysvaltain ilmailuviraston ylläpitämän vapaaehtoisen tietokannan dokumentteja.
Kaikki nimettömänä jätetyt lentäjien valitukset koskivat ongelmaa, jossa koneen nokka kallistui yllättäen alaspäin pian nousun jälkeen. Kahdessa tapauksessa lentäjät kytkivät automaattiohjauksen pois päältä ja saivat näin korjattua koneen kurssia.
Etujärjestö: Boeing ei tiedottanut lentäjille järjestelmän toiminnasta
Boeingin 737 Max -konetyyppi on määrätty laajaan käyttökieltoon viikonloppuna Etiopiassa sattuneen tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen. Sama konemalli putosi myös Indonesiassa viime lokakuussa. Kumpikin maahansyöksy tapahtui pian nousun jälkeen.
Indonesialaisen Lion Airin onnettomuuden jälkeen huomio kohdistui konemallin sakkauksenestojärjestelmään, joka pyrkii korjaamaan automaattisesti koneen kurssia. Turman tutkinnassa ilmeni, että lentäjillä oli vaikeuksia koneen hallinnassa, koska automaattinen järjestelmä painoi koneen nokkaa alas nousun jälkeen.
Muun muassa yhdysvaltalaisten lentäjien etujärjestö arvosteli turman jälkeen Boeingia siitä, ettei se ollut tiedottanut lentäjille uuden järjestelmän toiminnasta eikä siihen liittyvistä riskeistä.
Boeing päätyi itse suosittamaan konemallin lentokieltoa
Yhdysvaltojen ilmailuhallinto FAA kertoi tällä viikolla, että se on määrännyt Boeingin päivittämään lentojensa ohjelmistoja ja kouluttamaan henkilökuntaa.
Boeing päätyi itse eilen suosittamaan, ettei 737 Max -koneilla lennettäisi. Yhtiö kuvasi ratkaisua varotoimeksi ja kertoi päätyneensä siihen keskusteltuaan eri maiden ilmailuviranomaisten kanssa.
