Liippaavatko Facebookin mainokset jo liian läheltä?

Vakoileeko Facebook meitä? Kysymys saattaa juolahtaa mieleen, kun katselee omassa profiilissaan näkyviä mainoksia, jotka liippaavat joskus turhankin läheltä omaa elämää.

Monet käyttäjät ovat kertoneet tapauksista, joissa Facebookin mainokset kohdistuvat pelottavan tarkasti omiin yksityisviesteihin tai muuhun surffailuun netissä.

Kokemuksia löytyy muun muassa siitä, kun keskustelussa kaverin kanssa mainitsee sanat Kreikka ja matka, alkaa omaan profiiliin yllättäen ilmestyä matkatarjouksia.

Facebookia Pohjoismaissa edustavan Jan Fredrikssonin mukaan mainokset eivät kuitenkaan valikoidu ihan näin tarkkaan.

– Mainoksia ei voida suunnata yksittäiselle käyttäjälle. Mainostajat voivat sen sijaan valita kohderyhmän, joka perustuu ikäryhmään, asuinpaikkaan ja kiinnostuksiin, jotka on ilmaistu käyttäjän profiilissa. Tällä tavoin mainostajat tavoittavat kohderyhmänsä ja käyttäjät saavat todennäköisesti mainoksia, jotka ovat merkityksellisiä heille.

Kokemusta on siitäkin, että Facebookissa olevat mainokset vaihtavat yhtäkkiä lomamatkan jälkeen kieltä. Fredrikssonilla ei ole suoraa selitystä sille, miksi näin tapahtuu.

– Tässä tarvitsisin vähän enemmän taustatietoa, selvittääkseni mitä on tapahtunut.

Fredriksson korostaa, että Facebook arvostaa yksityisyyttä ja pyrkii kunnioittamaan tätä myös mainostamisessa. Hän toteaa myös, että Facebook-käyttäjä voi poistaa mainoksia, jotka eivät itseä miellytä.

– Mitä kohdistettuihin mainoksiin tulee, pyrimme siihen, että ne olisivat mahdollisimman merkityksellisiä käyttäjälle, Fredriksson sanoo.

– Mutta Facebook arvostaa aina palautetta. Joten jos et pidäkään mainoksesta, niin voit "ruksata" sen pois. Tämä kertoo Facebookille, ettei mainos ollut sinulle tärkeä.

Millaisia kokemuksia sinulla on Facebook-mainoksista? Tuntuuko sinusta, että Facebook "tietää" liikaa tekemisistäsi?

Lue myös:

    Uusimmat