Liikenneturva sallisi 130 kilometrin nopeusrajoitukset osassa teitä

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen olisi valmis muuttamaan nopeusrajoituksia joustavimmiksi. Hyvissä olosuhteissa uusilla moottoriteillä voitaisiin Tarvaisen mielestä ajaa 130 kilometrin tuntivauhtia. Rajoituksen nostamisen kaikilla moottoriteillä Tarvainen torjuu jyrkästi liian vaarallisena.

Ylen tekemässä kyselyssä enemmistö eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenistä kertoi kannattavansa nopeusrajoitusten nostamista moottoriteillä hyvässä kesäsäässä 130 kilometriin ja talvella 110 kilometriin tunnissa.

Tarvaisen mukaan asiasta pitää keskustella, mutta nostot täytyy arvioida aina tiekohtaisesti.

– Jos on uusimmalla tekniikalla varustettu moottoritietä, jossa ajosuunnat on erotettu tehokkaasti, niin varmasti tällaisissa täydellisissä olosuhteissa ja liikennevirta huomioon ottaen siellä aika ajoin voisi olla se satakolmekymmentä, Tarvainen sanoo.

Tarvainen ei usko, että nosto osassa teitä toisi suurta muutosta moottoriteiden liikennekulttuuriin.

– Siellä on joukko, joka ajaa huomattavaakin ylinopeutta. Voitaisiin ottaa esimerkiksi matalampi puuttumiskynnys ja sallia ihan luvalla sitten joissakin oloissa sitten tämä hieman korkeampi nopeus, Tarvainen pohtii.

Joustavuus voisi tarkoittaa myös alentamisia

Tarvaisen mielestä nykyiset nopeusrajoitukset ovat kuitenkin melko lailla kohdallaan.

– Nopeusrajoitusjärjestelmän täytyy olla uskottava, sellainen että ihmiset haluavat sitä noudattaa. En usko, että niitä voi kovasti laskeakaan, koska sitten uskottavuus menee.

Nopeusrajoituksen nosto kaikilla moottoriteillä lisäisi Tarvaisen mukaan väistämättä onnettomuusriskiä.

– Suuri joukko laskisi siihenkin päälle vähän omaa ekstraa. Meillähän on tavoitteena nimenomaan vakavien onnettomuuksien vähentäminen, hän muistuttaa.

Valmista mallia, joka sopisi Suomeen, ei Tarvaisen mukaan muista maista löydy. Tarvaisen mukaan nopeusrajoitusten noston ajajat unohtavat liikennejärjestelmästä monta puolta verratessaan Suomea esimerkiksi naapurimaihin.

– Tanskassakin 130 kilometrin rajoitus on vain osassa teitä. Ja siellä on nimenomaan samanaikaisesti otettu poliisin tehokkaampi valvonta ilman korkeita toleransseja. Ja vastaavasti pakettiin kuuluu, että joillakin tiestön osilla nopeuksia on alennettu. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä linjaa. Ei edes yhtenäistä pohjoismaista linjaa, Tarvainen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat