Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenneministeri Timo Harakka tyrmää vihreiden Maria Ohisalon miljardiavauksen joukkoliikenteelle – "Enintään sata miljoonaa on realismia"

All Over Press
Julkaistu 30.05.2020 17:28

MTV UUTISET – STT

Sisäministeri Maria Ohisalon (vihr.) esitys suurten kaupunkien joukkoliikennekorvauksista on liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan kuukauden myöhässä.

Vihreiden puheenjohtaja Ohisalo esitti lauantaiaamuna STT:n haastattelussa miljardin euron tukea kuuden suurimman kaupungin joukkoliikenteelle. Ohisalon mukaan summasta puolet käytettäisiin koronaepidemiasta johtuvien lippu- ja verotulojen menetysten korvaamiseen ja toinen puoli raiteisiin ja muuhun joukkoliikenteen kehittämiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys suurten ja keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteen menetysten korvauksiksi on Harakan mukaan suuruudeltaan enintään sata miljoonaa euroa. Hän huomauttaa, että sellaisenaankin kyseessä on moninkertainen lisäys vuosittaiseen joukkoliikennetukeen.

– Tämä (sata miljoonaa) oli liikenne- ja viestintäministeriön esitys. Totta kai olen varautunut siihen, että valtiovarainministeriö harvemmin suurentaa sitä, mitä esitetään, Harakka sanoo STT:lle.

– Realismia on se, että korvaus on enintään sitä luokkaa. Siksi on aika turhanaikaista lähteä puhumaan miljardista, kun jokainen euro hyviin ja välttämättömiin liikennehankkeisiin on tiukassa.

Lisäbudjetissa neljä liikennekokonaisuutta

Koronaepidemiasta johtuvan joukkoliikennekorvauksen ohella ensi viikon lisäbudjetissa on Harakan mukaan tarkoitus käsitellä kolme muuta kokonaisuutta.

Ne ovat elvytyspaketti nopeasti käynnistettävistä väylähankkeista kaikkialle Suomeen sekä ministeriön omista varoista erillinen tuki teollisten investointien tukemiseksi.Lisäksi kesken ovat erilliset neuvottelut kuuden suurimman kaupungin kanssa niiden maankäytöstä.

Lue myös: 

Ohisalo STT:lle: Suomen kuusi suurinta kaupunkia tarvitsevat miljardin euron raideinvestointi- ja tukipaketin

Käytännössä kyse on suurten kaupunkien raide- ja tiehankkeista, joihin liittyen on Harakan mukaan "vielä pari isoa kysymystä auki".

– Kaikkeni teen viikonlopunkin aikana, että ratkaisu saadaan aikaan, mutta siinäkin olemme jo kaksi kuukautta sitten lyöneet taloudelliset raamit lukkoon. Joka tapauksessa valtio on varautunut puolen miljardin satsaukseen, joten sitä ei tarvitse erikseen vaatia.

Harakan mukaan hallitus on sopinut näille neljälle paketille yhteiset raamit, jotka ovat olleet neuvottelujen pohjana. Niiden lopullisesta sisällöstä hallitus neuvottelee ensi viikolla, mutta uusille avauksille ei Harakan mukaan tässä vaiheessa ole enää mahdollisuutta.

– Näitä kaikkia on monta viikkoa hallituksen yhdessä sopimien talousraamien puitteissa neuvoteltu, niin tässä vaiheessa on aika hedelmätöntä lähteä puhumaan uusista summista, Harakka sanoo.– Kaikki nämä ovat yhteenlaskettuina miljardin luokkaa kaikkialle Suomeen osoitettuna elvytysrahana. Lopullinen summa on tässä vielä neuvottelun alla.

Lisää aiheesta:

Miksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaaAnnika Saarikko: Hallitus pitää kiinni 370 miljoonan euron leikkauksistaSanna Marin: Puolustusmenoja lisätään kehysriihessä, hoitajien palkkoihin ei kantaaTalouden kohentaminen vaatii Marinin mukaan todennäköisesti myös menoleikkauksia – vielä niiden aika ei kuitenkaan oleEiliset koronauutiset herättivät suomalaisia, arvioi ensi vuoden budjettia puiva Matti Vanhanen – "Tässä ilmapiirissä on kieltämättä ongelma"Hallitus paljasti ennätyssuuren koronalisäbudjetin sisällön – kokonaisuus 5,5 miljardia, kestävyysvajeen paikkaus siirretään vuosikymmenen loppuun
Julkinen liikenneSDPVihreätTimo HarakkaMaria OhisaloPolitiikkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne
  • ma11:59
    Helsinki

    Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 27.10.15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi