Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Lewis Hamiltonin jättisanktiossa hämmentäviä käänteitä: Vasta toinen tutkimus paljasti rikkeen – Mercedeksen omat testit syventävät mysteeriä

Lewis Hamilton Mercedes-autossaan Brasilian GP:ssä.
Lewis Hamilton Mercedes-autossaan Brasilian GP:ssä. 2021 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 18.11.2021 10:31
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

Mercedeksen F1-tallin tekninen johtaja Mike Elliott on selvittänyt juurta jaksaen, miksi Lewis Hamiltonin auton takasiipi todettiin sääntöjenvastaiseksi Brasilian GP:n aika-ajojen jälkeen. Tapauksen taustat ovat edelleen mysteeri mestaritallille. 

Hamilton oli ylivoimainen Brasilian GP:n aika-ajoissa, mutta britti pudotettiin lähtöruudukon perukoille ennen lauantain sprinttikisaa, kun hänen Mercedes-autonsa takasiipi ei läpäissyt kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisen delegaation tarkastuksia.

LUE MYÖS: Draama jatkuu: Mercedes ja Red Bull kutsuttu koolle – ratkaiseeko tämä ennakkotapaus Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kohutilanteen?

Mercedeksen tallipomo Toto Wolff kertoi myöhemmin, että avattava takasiipi aukesi 0,2 millimetriä liikaa, mikä poiki rangaistuksen.

– Yksinkertainen vastaus on se, että emme läpäisseet testiä, joka meidän pitä läpäistä, mutta asiassa on itse asiassa hieman enemmän nyansseja, Mersu-pomo Mike Elliott kertoo tallin keskiviikkona julkaisemalla . 

videolla

Elliott sanoo, että F1-sarjan säännöt koostuvat kahdesta kokonaisuudesta: teknisistä säännöistä ja teknisestä direktiivistä. 

– Tässä tapauksessa oli kyse takasiiven rungosta ja avattavasta siivekkeestä. Säännöissä on ilmoitettu noiden osien minimiväli ja maksimiväli, kun DRS (avattava takasiipi) on käytössä. Tuo maksimiväli on 85 millimetriä. Tämä lukee teknisissä säännöissä, ja itse asiassa läpäisimme tämän. Väli ei ollut yli 85 millimetriä. Emme kuitenkaan läpäisseet teknistä direktiiviä. 

– Mikä näissä on sitten erona? Teknisessä direktiivissä tarkennetaan se, kuinka mittaukset tehdään. Siinä kerrotaan, että meidän olisi pitänyt läpäistä testi, jossa takasiiven rungon ja avattavan siiven väliin työnnetään työkalu, joka on halkaisijaltaan 85 millimetriä. Työkalu saa tulla välistä läpi minimissään 10 newtonin voimalla. Läpäisimme testin suurelta osaa takasiipeä, mutta siellä oli pieni kohta, jossa emme läpäisseet testiä. 

LUE MYÖS: Uusia kuvakulmia Max Verstappenista hipelöimässä Lewis Hamiltonin autoa – Lähde: Tämä video ratkaisi tuomion jättisakoista

Elliottin mukaan Mercedes tekee vastaavia testejä tehtaallaan. 

– Teemme testit siellä täysin samalla tavalla, mutta käytämme 30 newtonin voimaa. Ja läpäisimme kyseisen testin. 

– Lisäksi teemme samat testit radalla keskiviikko- ja torstaiaamuna. Ja näissäkin takasiipi läpäisi testit. Ja tiedämme, että tuo kyseisen siipi läpäisi testit myös aiemmissa kisoissa. 

LUE MYÖS: Onko 346 F1-startin Kimi Räikkönen jopa vähän innostunut? – "Pitää hommat raikkaana"

Kyseinen Hamiltonin auton takasiipi on Elliottin mukaan edelleen FIA:n hallussa. 

– Jostain syystä, jota emme ole vielä ymmärtäneet, takasiipeen tuli vaurio. Se oli seurausta ratatapahtumista tai sitten osat löystyivät. Emme ole vielä selvittäneet sitä, sillä takasiipi on FIA:n sinettien takana. 

F1-mestaruustaisto jatkuu huimista asetelmista Qatarissa viikonloppuna: Hamilton jahtaa Red Bullin Max Verstappenia 14 pisteen päässä, valmistajien puolella Mercedeksen etu Red Bulliin on 11 pinnaa. 

Lisää aiheesta:

Kuva Mercedeksen takasiivestä paljastaa: tästä piilotetusta yksityiskohdasta Red Bull yrittää saada F1-mestarit kiikkiinMax Verstappenilta vahvistus: tämän takia hän otti 50 000 euron sakot – "Näyttää siltä, että siellä tapahtuu edelleen jotain"Toto Wolff paljasti: mitättömän pienet marginaalit johtivat Lewis Hamiltonin rangaistukseen – "On uskomatonta, mitä tapahtui"Tässäkö syy sille, miksi Max Verstappen kosketti Lewis Hamiltonin autoa? "Ajallinen yhteys on liian selkeä"Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"F1:ssä kytee vilppiepäily: Lewis Hamiltonin kantelu Red Bullin autosta johtamassa uusiin tutkimuksiin
F1Lewis HamiltonMercedesBrasilian GPMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • Eilen08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"