Lentokoneet pudottavat polttoainetta Suomen ilmatilassa pari kertaa vuodessa, kertoo Trafin liikenteen analyysien johtaja Heli Koivu.
Suuren määrän polttoainetta Itämeren yllä pudottaneen matkustajakoneen toiminta ei siis ole yleistä, muttei toisaalta kovin poikkeuksellistakaan. Polttoaineen pudottamista kutsutaan asiantuntijapiireissä dumppaukseksi.
– Polttoainedumppauksella pyritään saaman koneen paino alle maksimilaskupainon. Polttoaineen määrä suunnitellaan jokaiselle reitille tarkkaan, jottei dumppausta tarvitsisi tehdä, Koivu selittää.
Yleensä polttoainetta päästävät nimenomaan pitkän matkan koneet, joissa havaitaan joku vika, ja jotka joutuvat sen vuoksi kääntymään takaisin lyhyen lennon jälkeen. Itämeren yllä kerosiinia pudottanut ranskalainen matkustajakonekin oli matkalla Pariisista Tokioon.
Trafilla ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka suuria määriä polttoainetta koneet yleensä pudottavat. Pudotukset tehdään tyypillisesti alkumatkasta, jolloin koneen tankki on vielä aika täynnä.
Ruotsalaislehti Aftonbladetin haastattelema asiantuntija arvio, että Airbus A830 olisi joutunut pudottamaan Itämeren yllä 90 000 litraa polttoainetta. Airbus on maailman suurin matkustajakone, ja sen polttoainetilavuus on 310 000 litraa.
Koivu pitää arviota pudotetun polttoaineen määrästä realistisena.
Ei asutuksen yllä
Virallista ohjeistusta siitä, mihin polttoaine pitää pudottaa, ei ole.