Lentokoneilta kerosiinipäästöjä ilmaan vuosittain

Lentokoneet pudottavat polttoainetta Suomen ilmatilassa pari kertaa vuodessa, kertoo Trafin liikenteen analyysien johtaja Heli Koivu.

Suuren määrän polttoainetta Itämeren yllä pudottaneen matkustajakoneen toiminta ei siis ole yleistä, muttei toisaalta kovin poikkeuksellistakaan. Polttoaineen pudottamista kutsutaan asiantuntijapiireissä dumppaukseksi.

– Polttoainedumppauksella pyritään saaman koneen paino alle maksimilaskupainon. Polttoaineen määrä suunnitellaan jokaiselle reitille tarkkaan, jottei dumppausta tarvitsisi tehdä, Koivu selittää.

Yleensä polttoainetta päästävät nimenomaan pitkän matkan koneet, joissa havaitaan joku vika, ja jotka joutuvat sen vuoksi kääntymään takaisin lyhyen lennon jälkeen. Itämeren yllä kerosiinia pudottanut ranskalainen matkustajakonekin oli matkalla Pariisista Tokioon.

Trafilla ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka suuria määriä polttoainetta koneet yleensä pudottavat. Pudotukset tehdään tyypillisesti alkumatkasta, jolloin koneen tankki on vielä aika täynnä.

Ruotsalaislehti Aftonbladetin haastattelema asiantuntija arvio, että Airbus A830 olisi joutunut pudottamaan Itämeren yllä 90 000 litraa polttoainetta. Airbus on maailman suurin matkustajakone, ja sen polttoainetilavuus on 310 000 litraa.

Koivu pitää arviota pudotetun polttoaineen määrästä realistisena.

Ei asutuksen yllä

Virallista ohjeistusta siitä, mihin polttoaine pitää pudottaa, ei ole.

– Mielellään toki meren päällä, mutta aina se ei ole maantieteellisesti mahdollista, Koivu sanoo.

Myöskään asutuksen päälle polttoainetta ei mielellään lasketa.

– Mutta tärkeintä on, että dumppaaminen tehdään riittävässä korkeudessa, siten kerosiini ehtii haihtua, eikä siitä ole haittaa.

Riittävä korkeus on 5000 jalkaa, eli noin 1,5 kilometriä.

Ranskalaiskone pudotti polttoaineen ilmeisesti viiden kilometrin korkeudesta, joten sen kerosiinista ei ole vaaraa ympäristölle. Polttoaineen pudotusta ei pidä sekoittaa niin sanottuun holdingiin, jossa kone kiertää odottamassa laskeutumislupaa.

Mahdollinen odotusaika otetaan huomioon koneen tankkausta suunniteltaessa. Jos kone kuitenkin pääsee laskeutumaan ilman odotusta, ei polttoainepäästölle ole tarvetta, sillä maksimilaskupaino on huomioitu odotuspolttoaineen määrää laskettaessa.

– Odotuspolttoaine on laskettu aina niin, että jäädään alle maksimilaskupainon, joten sitä ei tarvitse dumpata, Koivu sanoo.

Polttoaineen pudotukseen tulee pyytää lupa lennonjohdolta.

– Hätätilanne on tietysti erikseen, silloin saatetaan joutua toimimaan ilman lupaa.

Lue myös:

    Uusimmat