Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentokoneilta kerosiinipäästöjä ilmaan vuosittain

Lehtikuva
Julkaistu 02.07.2012 11:35(Päivitetty 03.07.2012 16:45)
Toimittajan kuva

Anna Takala

anna.takala@mtv3.fi

Lentokoneet pudottavat polttoainetta Suomen ilmatilassa pari kertaa vuodessa, kertoo Trafin liikenteen analyysien johtaja Heli Koivu.

Suuren määrän polttoainetta Itämeren yllä pudottaneen matkustajakoneen toiminta ei siis ole yleistä, muttei toisaalta kovin poikkeuksellistakaan. Polttoaineen pudottamista kutsutaan asiantuntijapiireissä dumppaukseksi.

– Polttoainedumppauksella pyritään saaman koneen paino alle maksimilaskupainon. Polttoaineen määrä suunnitellaan jokaiselle reitille tarkkaan, jottei dumppausta tarvitsisi tehdä, Koivu selittää.

Yleensä polttoainetta päästävät nimenomaan pitkän matkan koneet, joissa havaitaan joku vika, ja jotka joutuvat sen vuoksi kääntymään takaisin lyhyen lennon jälkeen. Itämeren yllä kerosiinia pudottanut ranskalainen matkustajakonekin oli matkalla Pariisista Tokioon.

Trafilla ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka suuria määriä polttoainetta koneet yleensä pudottavat. Pudotukset tehdään tyypillisesti alkumatkasta, jolloin koneen tankki on vielä aika täynnä.

Ruotsalaislehti Aftonbladetin haastattelema asiantuntija arvio, että Airbus A830 olisi joutunut pudottamaan Itämeren yllä 90 000 litraa polttoainetta. Airbus on maailman suurin matkustajakone, ja sen polttoainetilavuus on 310 000 litraa.

Koivu pitää arviota pudotetun polttoaineen määrästä realistisena.

Ei asutuksen yllä

Virallista ohjeistusta siitä, mihin polttoaine pitää pudottaa, ei ole.

– Mielellään toki meren päällä, mutta aina se ei ole maantieteellisesti mahdollista, Koivu sanoo.

Myöskään asutuksen päälle polttoainetta ei mielellään lasketa.

– Mutta tärkeintä on, että dumppaaminen tehdään riittävässä korkeudessa, siten kerosiini ehtii haihtua, eikä siitä ole haittaa.

Riittävä korkeus on 5000 jalkaa, eli noin 1,5 kilometriä.

Ranskalaiskone pudotti polttoaineen ilmeisesti viiden kilometrin korkeudesta, joten sen kerosiinista ei ole vaaraa ympäristölle. Polttoaineen pudotusta ei pidä sekoittaa niin sanottuun holdingiin, jossa kone kiertää odottamassa laskeutumislupaa.

Mahdollinen odotusaika otetaan huomioon koneen tankkausta suunniteltaessa. Jos kone kuitenkin pääsee laskeutumaan ilman odotusta, ei polttoainepäästölle ole tarvetta, sillä maksimilaskupaino on huomioitu odotuspolttoaineen määrää laskettaessa.

– Odotuspolttoaine on laskettu aina niin, että jäädään alle maksimilaskupainon, joten sitä ei tarvitse dumpata, Koivu sanoo.

Polttoaineen pudotukseen tulee pyytää lupa lennonjohdolta.

– Hätätilanne on tietysti erikseen, silloin saatetaan joutua toimimaan ilman lupaa.

Päästöstä jopa 63 000 euron lasku

Vaarantaako päästö ympäristöä?

Jättilentokone ongelmissa Itämeren yllä

Lisää aiheesta:

Orban: Trumpin ja Putinin tapaamisen valmistelut aloitettuTomahawk-kartta voi paljastaa, miksi Putin suostui heti Trumpin tapaamiseen – "Hän ei pitänyt siitä"Trump ja Putin: Tapaaminen Budapestissa – asiantuntija skeptinen yhdestä asiastaKatso video: Tämä laulu oli Venäjän viranomaisille liikaa – bändi telkien taakseTrump ja Zelenskyi tapaavat Valkoisessa talossa – Putinin "lirkuttelupuhelu" sekoitti pakan täysinHamas vakuutti sitoutumistaan aseleposopimukseen
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 09:28
    Viktor Orbán

    Orban: Trumpin ja Putinin tapaamisen valmistelut aloitettu

  • 09:00
    Ukrainan sota

    Tomahawk-kartta voi paljastaa, miksi Putin suostui heti Trumpin tapaamiseen – "Hän ei pitänyt siitä"

  • 08:45
    Ukrainan sota

    Trump ja Putin: Tapaaminen Budapestissa – asiantuntija skeptinen yhdestä asiasta

  • 08:45
    Venäjä

    Katso video: Tämä laulu oli Venäjän viranomaisille liikaa – bändi telkien taakse

  • 08:40
    Ukrainan sota

    Trump ja Zelenskyi tapaavat Valkoisessa talossa – Putinin "lirkuttelupuhelu" sekoitti pakan täysin