Suuri kerosiinipäästö Itämeren yllä – vaarantaako se ympäristöä?

Ranskalaisen matkustajakoneen polttoainepäästöstä ei pitäisi olla varaa Itämerelle, vakuuttavat suomalaisviranomaiset.

Ruotsalainen Aftonbladet kertoi eilen illalla, että Airbus-kone joutui vaikeuksiin Ruotsin ilmatilassa Itämeren yllä. Lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan kone saattoi pudottaa jopa 90 000 litraa polttoainetta keventääkseen painoaan.

Suomen ympäristökeskuksen (Syke) ympäristövahinkopäivystäjä Heli Haapasaari ja ilmailuviranomaisen, Trafin, liikenteen analyysien johtaja Heli Koivu pitävät arviota polttoaineen määrästä realistisena.

Heidän mukaansa ilmaan päästetystä kerosiinista ei kuitenkaan ole vaaraa, sillä se haihtuu ilmakehään.

- Kerosiini ei pääse yhtenä konttänä mereen, sillä se haihtuu ennen sitä. Öljyntorjunnalle ei ole tarvetta, Syken Haapasaari sanoo.

Vaikka kerosiini on erittäin myrkyllistä, ei siitä Trafin Koivun mukaan pitäisi olla haittaa haihtuessaan.

- Tämä on ollut normaali tilanne, näin koneet toimivat, jos polttoainetta on liikaa laskeutumispainoon nähden. Tässä ei ole mitään vaaratilannetta.

Sykessä ja Tarifissa on todettu, ettei virastoissa ryhdytä toimenpiteisiin päästön tiimoilta. Myöskään Ruostin viranomaiset eivät ole olleet yhteydessä Suomeen.

Aftonbladetin mukaan Air France -lentoyhtiön maailman suurin matkustajakone Airbus A380 joutui vaikeuksiin eilen iltapäivällä. Pariisista Tokioon matkalla olleen koneen ovessa oli ilmeisesti ongelmia. Kone joutui kääntymään takaisin kohti Pariisia Maarianhaminan eteläpuolella.

Kone laski nopeasti lentokorkeutta 5000 metriin ja joutui pudottamaan kerosiinia polttoainetankistaan voidakseen laskeutua Pariisiin.

Katso Heli Koivun haastattelu (Seitsemän uutiset 2.7.2012)

Lue myös:

    Uusimmat