Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lehti: Insinöörit myöntävät asentaneensa päästöhuijauslaitteet – pääsyylliset yhä mysteeri

Volkswagenin konepellin alla oleva sisältö on puhuttanut paljon viime viikkoina.
Volkswagenin konepellin alla oleva sisältö on puhuttanut paljon viime viikkoina.All Over Press
Julkaistu 04.10.2015 12:35

MTV LIFESTYLE–AFP

Useat insinöörit ovat myöntäneet asentaneensa päästöhuijauslaitteen autoyhtiö Volkswagenin autoihin. Asiasta kertoo saksalaislehti Bild am Sonntag.

Lehden mukaan insinöörit kertoivat yhtiön sisäisessä tutkinnassa, että laitteet diesel-autoihin asennettiin vuonna 2008. Lehti ei erittele tunnustuksen tehneiden insinöörien henkilöllisyyttä tai heidän lukumääräänsä.

Insinöörien tiedoista ei ole myöskään paljastunut, ketkä ovat suunnitelleet ja päättäneet laitteen asentamisesta.

Volkswagen joutui päästöskandaalin pyörteeseen viime kuussa, kun paljastui, että yhtiön 11 miljoonaan diesel-autoon (merkit VW, Audi ja Skoda) on asennettu päästöhuijauslaite. Kyse on vuonna 2005 suunnitellusta EA189-moottorista.

Laite tunnistaa, kun auton päästöjä aletaan mitata ja laskee ne sallitullle tasolle. Muuten auton päästöt ovat olleet jopa 45 kertaa yli sallitun arvon.

Skandaali on romahduttanut Volkswagenin osakkeiden markkina-arvosta yli 40 prosenttia. Myös yhtiön pääjohtaja Martin Winterkorn joutui eroamaan.

Lisää aiheesta:

Päästöskandaali uuteen nousuun? Viranomaiset ovat löytäneet Audeista uuden huijausmekanismin
Mersun emoyhtiön epäillään huijanneen päästötesteissä – työntekijä johdatti tutkijat jäljille
KL: Kaikki saksalaisvalmistajat huijanneet päästötesteissä – hallitus tiesi, mutta ei puuttunut
Valtava urakka: yli 600 000 saksalaisautoa saa korjauskutsun ympäri Eurooppaa
Väite: Volkswagenin johtaja tiesi päästöhuijauksesta jo lähes kaksi vuotta sitten
Päästökohu: Audi hyllyttää työntekijöitään – sisäinen tutkinta jatkuu
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"