Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Lehti: Ferrarin turvakaarelle täystyrmäys – voi toimia jopa giljotiinina?

Sebastian Vettel, Halo 2
Sebastian Vettel, Halo 22016 Getty Images
Julkaistu 08.07.2016 17:28

MTV SPORT

Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole saanut vakuutettua formula ykkösten strategista työryhmää Ferrarin uuden turvakaarisuunnitelman tueksi, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport.

Keskiviikkona tehdyssä törmäystesteissä FIA ei pystynyt sulkemaan kaikkia vaaratekijöitä pois Halo-nimeä kantavasta rakenteesta, jonka on tarkoitus suojata kuljettajaa ohjaamoon kohdistuvilta iskuilta.

MAINOS

Britannian GP MTV Totalilla

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Törmäystestien perusteella turvakaarta on vietävä kahdella sentillä eteenpäin, jotta kuski ei varmasti löisi törmäyksessä päätään titaanitankoon. Lisäksi FIA haluaa kehikosta kauniimman näköisen.

Tallien insinöörit eivät ole vakuuttuneita siitä, ettei Halosta olisi vaaraksi kuskeille erilaisissa törmäystilanteissa. Esimerkiksi nostettiin vuoden 2009 kolari, jossa kuskin kypärään osunut jousi olisi turvakaaren takia kohdistunut suoraan brasilialaisen rintaan.

Felipe Massan

Force Indian ja Ferrarin insinöörien mukaan Halo saattaisi toimia pahimmillaan jopa giljotiinina, jos autot törmäävät yhteen risteävistä suunnista.

Vaarallisuutensa lisäksi seitsemän kiloa painava turvakaari on iso haaste auton aerodynaamisilla ominaisuuksille. 

Lisää aiheesta:

Dramaattinen video paljastaa: formulakuskin henki todennäköisesti pelastui kiistellyn uudistuksen ansiosta – ”Kyynikot joutuvat miettimään pariin kertaan”Ferrarin kohutulle turvaratkaisulle kritiikkiä: "Auton ajaminen lujaa käytännössä mahdotonta"Kuva: Ferrari testaa Silverstonessa FIA:n uutta suojakuomua – tältä se näyttääKammottavaan kolariin reagoitiin myös F1-sarjassa – autojen rakenteeseen muutosF1-tallit hylkäsivät Halo-kaaren – uudenlaista pääsuojaa kokeillaanRed Bull innostui F1-tuulilasista – vaatimus päättäjille
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"