Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Legendaarinen F1-tallipomo pelasti tiiminsä uskomattomien sattumusten kautta – ”Yhtäkkiä minulla oli 18 miljoonaa puntaa”

Eddie Jordan vuonna 1991.
Eddie Jordan vuonna 1991.
Julkaistu 29.09.2018 07:30

MTV SPORT

Eddie Jordanin pähkähullu päähänpinttymä F1-tallin omistamisesta oli kariutua heti ensimmäiseen vuoteen, mutta onnekkaiden sattumusten kautta irlantilaispankkiiri onnistui kasvattamaan tiimistään yhden kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä pikkutalleista.

Jordan kuvailee F1.comin Beyond the Grid -podcastissa pitävänsä jälkeenpäin F1-tallin perustamista tyhjästä niin hulluna ideana, että hänet olisi pitänyt lukita huoneeseensa ennen sen toteuttamista.

LUE MYÖS: Mika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"

Hän selvisi 14 vuoden rupeaman jälkeen ulos voittajana, mutta pitää kovien paineiden aiheuttamaan stressiä edelleen täysin sietämättömänä.

”Älä avaa ovea perjantaina”

Jordan tuli F1-sarjaan kaudella 1991 virvoitusjuomabrändi 7Upin tukemana. Kuitenkin jo ensimmäisen kauden loppua kohti tultaessa taloudellinen tilanne näytti toivottomalta.

– Ulosottomies soitti joka perjantai. Meistä tuli niin tuttuja keskenämme, että kutsuimme toisiamme etunimillä. Hänestä tuli jopa tiimin ystävä ja hän sanoi, että älä avaa ovea perjantaina kello 14.30, koska olen silloin tulossa antamaan teille tiedoksiannon – ja jos en pääse sisään, en pääse sisään, Jordan kertoo.

– Sanoin, että viesti ymmärretty. Kukaan ei avannut ovea kello 14.30, ja hän lähti pois. Tämä oli ehkä väärin tehty, mutta hän oli erittäin mukava mies ja ymmärsi, että saamme asiamme järjestymään ajan kanssa.

Siviiliuransa pankissa tehnyt Jordan haki epätoivoisesti rahoitusta F1-tallilleen eikä mikään näyttänyt enää tuovan ratkaisua. Talli sai Belgian F1-kisaan kuljettajakseen nuoren Michael Schumacherin, joka kuitenkin lipesi käsistä heikon rahatilanteen ja kilpailijoiden luoman paineen takia.

– Liikkui yleisesti puhetta, ettemme tulisi selviämään vuoden 1991 loppuun. Se oli varmaankin alin monttu, jossa olin, Jordan myöntää.

 "Tunnetko ketään idiootti, jolla olisi miljoona puntaa?"

Jordan kertoo saaneensa jo oikeudelta tuomion, että jos tarvittavat rahat ole tilillä tietyllä kellonlyömällä, F1-talli julistetaan konkurssiin. Tästä alkoi uskomaton pelastusoperaatio.

– Muistan soittaneeni kaverilleni, jonka kanssa olin aikoinaan pankissa töissä. Hänellä meni siihen aikaan aika lujaa, ja kysyin häneltä, tunteeko hän Irlannista ketään idioottia, jolla olisi laittaa miljoona puntaa tililleni, koska tarvitsin sen pitääkseni kaikki erossa minusta hetkeksi, Eddie Jordan kertoo.

– Hän sanoi, että tulen tapaamaan sinua. Totesin, että me kumpikin tiedämme, miltä me näytämme – rahojen pitää olla tililläni seuraavana päivänä kello 14.

Jordan onnistui löytämään tarvittavan rahoituksen, mutta vielä eriskummallisempi tapahtumasarja oli vasta ovella.

GettyImages-1266851

Apartheid avasi Etelä-Afrikan markkinat

Jordanilla oli yhteyksiä öljybisnekseen, mikä auttoi hänet seuraavalle askelmalla. Mitään ei kuitenkaan olisi tapahtunut ilman maailmanpolitiikan isoja kehitysliikkeitä.

– Sanoin vitsillä olevani maailman onnekkain ihminen, mutta se pitää paikkansa. 18 päivän sisään siitä apartheid oli päättynyt Etelä-Afrikassa ja heidän öljy-yhtiönsä Sasol haki epätoivoisesti pääsyä maailmanmarkkinoille.

– He tiesivät, että minä tunnen ihmisiä Petrobralta. He halusivat yhteistyöhön ja kysyivät minulta, pystyisinkö auttamaan heitä. He antoivat minulle kuusi miljoonaa puntaa sponsoritukea seuraavalle vuodelle, Jordan toteaa.

Pian Jordanilla oli pääsponsori seuraaville vuosille. Talli ajoi kaudet 1992-94 sarjassa nimellä Sasol Jordan.

– Menin johtoryhmän tapaamiseen Johannesburgiin, ja he pitivät minusta niin paljon, että tekivät kanssani sopimuksen kolmeksi vuodeksi. Yhtäkkiä minulla oli tyhjän tilin sijaan 18 miljoonaa puntaa, Jordan hämmästelee yhä.

– En ole koskaan tehnyt yhtään sponsorisopimusta enkä mitään muutakaan järkevää työpöytäni takana. Olen tehnyt niitä vain ollessani liikkeellä. Sanonkin kaikille, että älkää piiloutuko pöydän taakse – ette tee omaisuuttanne sieltä, hän ohjeistaa.

GettyImages-662686115

 Jordan toimi F1-sarjassa vuosina 1991-2005 usean eri pääsponsorin ja moottorivalmistajan avulla. Talli nousi lopulta kisavoittajaksi Damon Hillin ja Ralf Schumacherin otettua kaksoisvoiton Belgian kaaoskisassa vuonna 1998. Tämän jälkeen tiimi saavutti vielä kolme muutakin kisavoittoa.

Eddie Jordan myi tallinsa Midland Groupille vuonna 2005. Välissä tiimi toimi hollantilaisen Spykerin nimellä ennen päätymistään Force Indiaksi vuonna 2008.

GettyImages-1274441

Lisää aiheesta:

Michael Schumacherin satumainen debyyttikisa karahti kiville 30 vuotta sitten Spassa – kisainsinööri: "Se osoitti hänen kokemattomuutensa"Mercedeksen F1-menestyksen taustalla on kiehtova tarina: Toto Wolff paljastaa tehneensä ratkaisevan huomion, joka muutti koko tallin suunnan – "Sanoin, että jompikumpi meistä on väärässä" Tätä F1-tallia ei muista juuri kukaan: Peter Connew’n unelma toteutui uskomattomalla sinnikkyydellä – auton rakennusbudjetilla ei saisi nykyään edes etusiipeä!McLarenin nuori F1-tähti paljasti käyneensä hämmentävän keskustelun Red Bull -pomon kanssa – "En tiedä, kannattaako minun sanoa tätä"Michael Schumacherin tulokaskisasta alkoi järjetön kulissipeli – ”Minulla ei ollut pienintäkään kiinnostusta häntä kohtaan”20 vuotta formuloissa – Räikkösen pieni ele teki lähtemättömän vaikutuksen
F1Urheilu
Eddie Jordan kaudella 1991.

Andrea de Cesaris ajaa Jordanin autolla kaudella 1994.2016 Getty Images

Jordan juhlii yllätyksellistä kaksoisvoittoa Belgiassa 1998.

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen16:42
    Mercedes

    Mercedes julkisti ensi kauden F1-kuskinsa

  • Eilen16:09
    Michael Schumacher

    Syyte: Raiskaus Michael Schumacherin kodissa

  • ma12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa