Mainos

Lasten ja nuorten puhelimeen tehdyt soitot pidentyneet – erityisesti nuorten soittajien määrä kasvanut: "Pienimmät etsivät seuraa iltapäivän arjen yksinäisyyteen"

1:57
Video: Lasten ja nuorten puhelimeen tehdyt soitot pidentyneet ja erityisesti nuorten soittajien määrä on pidentynyt

Lasten ja nuorten puhelimessa soittajia askarruttavat yhä useammin mielenterveyden kysymykset. Samaan aikaan puhelujen kestot ovat pidentyneet.

Se voi mennä vaikka näin: koulu päättyy ja vanhemmat ovat töissä. Lapsi on useita tunteja yksin kotona.

9-11-vuotiaiden soitot Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelimeen ovat tänä vuonna lisääntyneet edellisvuosiin verrattuna.

– Yleisimmin niissä kuuluu iltapäivän arjen yksinäisyys. Lapsilla ei välttämättä ole mitään tiettyä aihetta, mistä he haluavat jutella, vaan he haluavat, että joku on heidän kanssaan pienen hetken siinä vierellä, kertoo suunnittelija Heidi Holappa Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

– Voi olla, että puhutaan päivän kuulumiset tai kokeesta, joka jännittää huomenna tai ollaan kotimatkalla ja halutaan, että joku on hetken aikaa seurana ja rinnalla.

Puhelut pidentyneet

Viime vuosina lasten ja nuorten soitot ovat olleet pidempiä kuin ennen.

– Me olemme usean vuoden ajan kouluttaneet vapaaehtoisia lasten ja nuorten kohtaamiseen ja etenkin ikätasoiseen kohtaamiseen. Se on varmasti osaltaan vaikuttanut, että vuorovaikutus jatkuu pidempään.

– Osasyynä on myös se, että meidän yhteydenotoissa sellaiset painavammat aiheet, kuten psyykkiseen terveyteen liittyvät aiheet, ovat lisääntyneet viime vuosina. Aiheiden aukipurkamiseen menee pidempi aika.

– Me emme myöskään rajaa yhteydenoton kestoa, vaan lapsi saa sen ajan, minkä hän tarvitsee. Lapset tarvitsevat pidempiä keskusteluaikoja, Holappa luettelee.

Nuoret suosivat chat-palvelua

Puheluiden määrä on laskussa, mutta keskusteluntarve ei.

– Ilmiö on sellainen, mikä näkyy pitkälle digitalisoituneissa maissa eli ei pelkästään Suomessa. Meillä puhelumäärät ovat edelleen isoja. Meille tuli viime vuonna noin 14 000 puhelua ja pystyimme vastaamaan vain murto-osaan.

– Tässä ajassa älylaitteet ovat lapsille ja nuorille paljon muuta kuin vain soittamista varten. Tämä näkyy myös meidän nettipalveluissa, joissa on ollut kasvusuuntaisuutta.

– Erityisesti meidän chat-palvelu on ruuhkainen. Paljon suurempi osa lapsista ja nuorista haluaisi päästä keskustelemaan, minkä meidän resurssit mahdollistavat tällä hetkellä.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin täyttää ensi vuonna neljäkymmentä vuotta. Tänään on vietetty kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja