Työnantajapuoli pelkää tänään alkavien poliittisten lakkojen aiheuttavan pysyviä menetyksiä, kun tuotantolaitoksia joudutaan ajamaan alas.
Kaksiviikkoinen poliittinen lakko pysäyttää suuren osan Suomen ulkomaankaupasta ja vaikuttaa myös esimerkiksi polttoainejakeluun. Lakkoon osallistuu joukko SAK:n ammattiliittoja.
Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutrun mukaan lakot ovat pysäyttäneet satamissa lähes koko toiminnan.
Ainoastaan huoltovarmuuskriittiset tuotteet ja ahtaajista riippumaton rekkaliikenne jatkaa lakon aikana. Joissakin satamissa osa ahtaajista tulee töihin, jolloin työt hoidetaan vajaalla henkilökunnalla.
Lue myös: Näin autoilijat suhtautuvat suurlakkoihin: "Kyllä ärsyttää, jos suoraan sanon"
Lakon aikana satamiin kerääntyy ruuhkaa, jonka purkamisessa Mutrun mukaan menee viikkoja.
– Kestää viikkoja, kuukausia, selvittää sitä ruuhkaa, satamasta riippuen. Mutta sitten kun tuotantolaitoksia ajetaan alas, tavaraa alkaa tulla vähemmän, eli menetykset ovat pysyviä, Mutru sanoo.
Mitä pidempään lakot kestävät, sitä enemmän tuotantolaitoksia joudutaan ajamaan alas sekä vientiteollisuudessa että kotimarkkinateollisuudessa, Mutru kuvailee.
