Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laivayhtiöt ovat nostaneet lippujen hintoja – näin paljon lapsiperheen Ruotsin-risteilylle tulee lisähintaa

2:14MTV Uutiset pääsi haastattelemaan Silja Serenaden kapteenia – katso videolta, miltä risteilijän komentosillalla näyttääMTV Uutiset pääsi haastattelemaan Silja Serenaden kapteenia – katso videolta, miltä risteilijän komentosillalla näyttää
Julkaistu 10.03.2024 05:58

MTV UUTISET – STT

Matkalippuja laivalle ostava kuluttaja on tämän vuoden alusta alkaen voinut huomata, että lippujen hintaan kerrotaan kuuluvan tai lisättävän ilmastomaksu, päästölisämaksu tai kirjain- ja sanahirviö EU ETS -päästökauppajärjestelmän lisämaksu.

Lippuhintoja korottavan maksun takana on meriliikenteen liittyminen osaksi Euroopan unionin päästökauppajärjestelmää, jossa yhtiöiden on ostettava päästöoikeuksia jokaista tuottamaansa hiilidioksiditonnia kohden.

Toistaiseksi lippujen hintojen päälle lätkäistyt lisämaksut ovat muutaman euron luokkaa. Maksuilla laivayhtiöt pyrkivät kattamaan kuluja, joita niille päästökauppajärjestelmästä koituu.

Lue lisää: Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteen

Tulevina vuosina maksut voivat kuitenkin kasvaa, laivayhtiöistä kerrotaan. Syynä tähän on muun muassa päästöoikeuksien markkinahintojen heilahtelu.

Eckerö Linen matkoilla Helsingin ja Tallinnan välillä maksu on yhden euron matkustajaa kohti. 

Maksu on keskiarvoarvio, sillä vielä ei ole varmuutta siitä, kuinka paljon päästöoikeudet tulevat tosiasiassa yhtiölle maksamaan, toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo.

– Päästöoikeudet tilitetään viranomaisille kaksi kertaa vuodessa. Kesäkuun lopussa sitten lasketaan, mitä vuoden ensimmäinen puolikas maksoi.

Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan yhtiön ei ole tarkoitus tehdä lisämaksuilla voittoa.

– Käsittelemme tätä vähän niin kuin veroa.

Tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström Viking Linelta puolestaan kertoo, että lisämaksun hinta on sidoksissa kustannusten kehitykseen ja sitä tarkistetaan tasaisin väliajoin.

Lue myös: Älä missään nimessä tee näin laivalla, tai hytissäsi riehuu tornado – virhe tallentui matkustajan videolle

Suuret päästöt, suuri hinta

Laivayhtiöiden mukaan päästölisämaksu on sitä suurempi, mitä enemmän matka aiheuttaa päästöjä. 

Muun muassa matkan pituus ja aluksen nopeus vaikuttavat päästöjen määrään: mitä pidempi matka ja nopeampi alus, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja aiheutuu päästöjä.

Päästölisämaksujen myötä esimerkiksi kahden aikuisen ja kahden kouluikäisen lapsen Ruotsin-risteilylle tulee laivayhtiöstä riippuen lisähintaa noin 7–24 euroa.

Tallink Siljan laivamatkoilla päästölisämaksut Suomesta Tallinnaan ja Tukholmaan risteilevillä aluksilla ovat 1,8–3,8 euroa matkustajaa kohden. 

Eckerö Linen Helsingin ja Tallinnan välisten matkojen lippujen hintoihin on kaikkiin sisällytetty vuoden alusta alkaen yhden euron päästölisämaksu matkustajaa kohden.

Viking Linella korotukset ovat 2–6 euroa. Ruotsin Uumajan ja Vaasan väliä kulkeva Wasaline kertoo päästökauppajärjestelmään liittymisen nostavan päiväristeilyn tai yhdensuuntaisen matkan hintaa aikuiselta kahdella eurolla ja 6–17-vuotiaalta lapselta yhdellä eurolla.

Matkasta Finnlinesin kyydissä Helsingistä Saksan Travemündeen taas joutuu pulittamaan kuusi euroa enemmän kuin ennen. 

Naantalin ja Ruotsin Kapellskärin välisellä matkalla hintaa on korotettu 0,50 euroa.

Alle 6-vuotiailta lapsilta lisähintaa ei missään laivayhtiössä kerätä. Ajoneuvoille ja rahdille on omat lisämaksunsa.

Lue myös: Suomessa valmistettu maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas herättää huolta maailmalla

Velvoite nousee ensi vuonna

Meriliikenne liittyy päästökauppaan asteittain. Tänä vuonna varustamot ostavat päästöoikeuksia 40 prosentille kokonaispäästöistään.

Ensi vuonna osuus nousee 70 prosenttiin. Vuonna 2026 se on 100 prosenttia, eli varustamot joutuvat ostamaan markkinoilta kaikkia päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia. 

Nousevatko matkojen hinnat tämän myötä tulevina vuosina?

– Se riippuu tietenkin siitä, miten yhtiömme päästöt ja päästöoikeuksien markkinahinta kehittyvät. Voitaneen kuitenkin arvata, että maksamamme päästöoikeudet kallistuvat, kun niitä joudutaan absoluuttisestikin ostamaan enemmän, Keronen Eckerö Linelta sanoo.

Toisaalta myös yhtiön tuottamien päästöjen määrä voi muuttua. Siksi Keronen arvioikin, että pitkällä aikavälillä päästölisämaksu tulee olemaan kelluva eli vaihtelemaan.

Samaa sanoo Tallink Siljan Schults. Hän kertoo, että päästölisämaksujen hinnat lasketaan uudelleen, kun varustamojen velvoite ostaa päästöoikeuksia nousee ensi vuonna. Viking Linen Boijer-Svahnströmin mukaan lisämaksut voivat hyvinkin nousta sitä mukaa, kun päästökauppaan liitytään asteittain.

– Päästöoikeuksien kallistuminen heijastuu markkinoilla kuluttajahintoihin.

Lue myös: Ruotsinlaivan listalle tuli vuonna 1990 mullistava ruokalaji, jonka perässä monet edelleen matkustavat

Päästöjen ennustetaan kasvavan

Varustamoille päästökauppajärjestelmään liittyminen aiheuttaa tämän vuoden aikana miljoonia euroja lisäkustannuksia. 

Tallink Siljalla luvun arvioidaan olevan 10–20 miljoonaa, Eckerö Linella noin 10 miljoonaa ja Viking Linellakin "miljoonia euroja". 

Lisäkustannusten arviointi on kuitenkin hankalaa, koska päästöoikeuksien markkinahinnat elävät.

Tallink Siljan Margus Schultsin mukaan asian tekee varustamoille hankalaksi se, että päästöoikeuksien hinta on poliittisten päätösten varassa ja hinnat voivat muuttua paljon nopeastikin.

– Silloin on hirveän vaikea tehdä pitkiä investointipäätöksiä. Mielestämme olisi parempi, jos päästölisä olisi verotyylinen, jolloin se olisi helpommin ennakoitavissa.

Maailmanlaajuisesti laivaliikenteen päästöt olivat EU:n mukaan vuonna 2018 vajaat kolme prosenttia kaikista ihmistoiminnan aiheuttamista päästöistä. EU:n tasolla laivaliikenteen päästöjen osuus on noin 3–4 prosenttia kaikista päästöistä.

Vaikka osuus on toistaiseksi melko pieni, päästöjen ennustetaan kasvavan jopa 130 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

Lisää aiheesta:

Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenLentävän suomalaisen ilmastokuormasta ilmailu voi haukata jopa neljänneksen – biopolttoaineista tuskin on lentämisen viisasten kiveksiSuomen hallitus empii lentoveroa, kun moni EU-maa on veron puolella – asiantuntija: Lentoveron vaikutus olisi pieni ja väliaikainenFinnair tarjoaa matkustajille mahdollisuuden kompensoida lentojensa päästöjä – kertyvillä varoilla ostetaan biopolttoainetta koneisiin ja liesiä MosambikiinLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään Lentoliikenteen päästöt kasvavat hirmuista vauhtia: Näin huimasti Thaimaan-reissu tuottaa päästöjä autoiluun verrattuna
Veneet ja laivatTallink SiljaEckerö LineViking Line EUPäästötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 14.10.07:21
    Mark Rutte

    Venäläinen sukellusvene joutui ongelmiin Ranskan rannikolla – Natolta ivaileva kuitti