Turussa valmistettu Icon of the Seas lähtee lauantaina neitsytmatkalleen, mutta on otsikoissa muustakin syystä.
Maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas odottaa Yhdysvaltojen Miamissa lähtöään neitsytmatkalleen. Royal Caribbeanille Turussa Meyerin telakalla valmistettu jättilaiva vetää parhaimmillaan lähes 8000 matkustajaa 20 kannelleen.
Alus käy LNG:llä eli nestmäisellä maakaasulla, jonka on sanottu olevan puhtaampaa kuin aluksissa perinteisesti käytetty raskas polttoaine. Kääntöpuolena on kuitenkin korkeampi riski metaanipäästöille.
Asiantuntijoiden mukaan palamatonta metaania vuotaa jonkin verran ympäristöön aluksessa käytettyjen LNG-moottorien palamisprosessissa.
Metaani on kasvihuonekaasuista hiilidioksidin jälkeen toiseksi suurin ilmaston lämmittäjä. Sen määrä ilmakehässä on hiilidioksidia huomattavasti pienempi mutta se on huomattavasti voimakkaampi.
"Väärä suunta"
Aluksen metaanipäästöt ovatkin herättäneet huolta ympäristöjärjestöissä, uutisoi Reuters.
– Tämä on askel väärään suuntaan, kommentoi liikenteen ympäristövaikutuksiin keskittyneen ICCT-ajatushautomon merenkulun johtaja Bryan Comer Reutersin mukaan.
Muun muassa ICCT:n rahoittaman, tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan risteilyalusten arvioitu metaanipäästö on keskimäärin 6,4 prosenttia, kun Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n oletusluku on 3,5 prosenttia.
