Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laittaisitko lapsesi turvaistuimeen, jolle käy kolarissa näin? Autoliiton testin neljästä huonosta istuimesta kaksi jopa hengenvaarallisia

0:10Näin turvatyynyillä varustettu turvaistuin toimii kolarissa
Julkaistu 22.05.2018 18:07

MTV LIFESTYLE

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 29 istuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Mukana oli muun muassa ensimmäistä kertaa integroiduilla turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Pääkuvan video

Turvatyynyillä varustettu Bébé confort Axissfix Air sai Autoliiton turvaistuintestissä hyvän arvosanan – näin se toimii

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 27 istuinta. Istuimista Bébé Confort Rock ja Maxi Cosi Rock ovat saatavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Siksi testissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa.

Uusimman turvaistuintestin tulokset olivat pääasiassa varsin positiiviset, sillä peräti 21 istuinta sai hyvän kokonaisarvosanan. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan, yksi arvioitiin välttäväksi ja neljä sai heikon kokonaisarvosanan.

Heikoissa huono kolariturva tai liikaa kemikaaleja

Neljästä heikon kokonaisarvosanan saaneesta istuimesta Jané Gravity ja Avionaut Ultralite IQ-telakalla reputtivat testin liian suuren kemikaalikuormituksen takia. Jané Gravityn verhoilussa oli liikaa naftaliinia ja Avionautin kompastuskiveksi kävi leikkikaluja koskevassa direktiivissä säädetyn TCPP-palonestoaineen enimmäismäärän ylitys.

Kaksi istuinta arvioitiin puolestaan heikoksi niiden epäonnistuttua etutörmäystestissä.

Giordiani Evolution Isofix -istuimen etutörmäystestissä mitatut kuormitusarvot ylittivät raja-arvot ja lantiovyö liukui ylöspäin kohti koenuken vatsan aluetta aiheuttaen lapselle suuren loukkaantumisvaaran.

Concord Ultimax i-Size ei puolestaan kestänyt etutörmäystestin rasitusta. Kasvot menosuuntaan asennettuna ja 15 kilon painoisella koenukella istuin särkyi. Kun testi tehtiin pienemmällä Q3-koenukella selkä menosuuntaan asennettuna, istuimen takaosa irtosi telakasta. Molemmat tilanteet aiheuttavat vakavan loukkaantumisriskin, vaikka istuin ei kummassakaan tilanteessa lähtenyt kokonaan irti.

0:10Autoliiton turvaistuintesti: Concord Ultimax i-Size (selkä menosuuntaan)

0:10Autoliiton turvaistuintesti: Concord Ultimax i-Size (kasvot menosuuntaan)

Turvatyynyillä varustettu istuin pärjäsi hyvin

Mielenkiintoisena uutuutena Autoliiton turvaistuintestissä oli mukana ensimmäistä kertaa turvatyynyillä varustettu turvaistuin. Rakenteeltaan samanlaisten istuinten Bébé Confort Axissfix Air ja Maxi-Cosi Axissfix Air valjaiden olkatoppauksiin on integroitu turvatyynyt. Järjestelmä aktivoituu, kun isofix-kiinnikkeet lukittuvat autoon.

Testi osoitti, että turvatyyny tukee etutörmäyksessä eteenpäin retkahtavaa niskaa ja vähentää siihen kohdistuvaa kuormitusta. Kolme vuotta sitten testattuun Axxissfix-versioon verrattuna, Q1,5-koenuken niskaan kohdistunut kuormitus väheni yli 50 % ja isomman Q3-koenuken kuormitus noin neljänneksellä. Sekä Bébé Confort Axissfix Air että Maxi-Cosi Axissfix Air saivat hyvän kokonaisarvosanan.

– On hieno huomata kuinka turvaistuimissakin nähdään uusia turvallisuutta parantavia innovaatioita. Erittäin suositut turvaistuintestit ovat omalta osaltaan kannustaneet valmistajia parantamaan tuotteitaan. Testissä huonon arvosanan saanutta istuinta ei ole syytä hankkia, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

30 turvaistuimen testissä yksi harvinaisen hyvä arvosana – käsitys turvallisesta matkustussuunnasta vahvistuiTurvaistuinta ostamassa? Älä tuhlaa rahojasi näihin kuuteen – saivat hylätynAutoliitto testasi turvaistuimet, kahdelle surkea arvosana – "Lensi halki testilaboratorion"Testissä 42 turvaistuinta – nämä kolme eivät läpäisseet törmäystestiäTurvaistuintesti: Vakavia puutteita kolmen istuimen turvallisuudessaTurvaistuimet testattu – yksi malli ylitse muiden
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • ti20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin