Lähestyvätkö tutkijat vuosisadan löytöä? ”Avaruusluotaimen liikkeessä on jotain outoa”

Tutkijat metsästävät parhaillaan mystistä jättiplaneettaa aurinkokunnastamme. ”Yhdeksäs Planeetta” on vielä pelkkä olettamus, eikä siitä ole suoria havaintoja.

Tutkijoiden laskelmien mukaan aurinkokunnassamme saattaa kuitenkin piileskellä jopa kymmenen kertaa maapallon kokoinen planeetta.

Tutkijat ovat perehtyneet kuva-aineistoihin ja muihin tietoihin paikantaakseen mahdollisen planeetan.

Scientific American kertoo, että Saturnusta kiertävä Cassini-avaruusluotain on saattanut tuoda tutkijat nyt lähemmäksi mystisen planeetan löytymistä. Luotaimen radassa on havaittu häiriöitä, jotka viittaavat johonkin erikoiseen.

-Koko ajan kerääntyy todisteita, että kaukaisuudessa on jotain outoa, toteaa kosmologi David Gerdes Michiganin yliopistosta.

Cassinin radan häiriöt eivät tutkijoiden mukaan selity nykyisin tunnetuilla planeetoilla ja asteroideilla. Puuttuva palanen saattaakin olla juuri Yhdeksäs Planeetta.

Tutkijat saivat mallinnuksella selville, että kaukana Valaskalan tähdistön suunnalla, 15 kertaa Pluton etäisyydellä saattaisi olla kappale, joka selittäisi Cassinin ratamuutokset.

Monen tutkijan mielestä joku saattaa havaita tuntemattoman maailman jo vuoden sisällä. Tämä olisi valtava löytö, joka muuttaisi ihmisten käsityksen aurinkokunnasta ja paikastamme kosmoksessa.