Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kuva: Ferrari kopioi erikoiset "raateluhampaat" autoonsa

Julkaistu 15.09.2016 14:41
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen Ferrari-talli on tuonut Singaporen F1-viikonloppuun erikoisen etusiipiratkaisun, joka ei kuitenkaan ole alun perin italialaistiimin oma innovaatio.

Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden toimittaja Tobi Grüner julkaisi Twitterissä kuvia Ferrarin uudesta etusiivestä, jonka ylimmäisen läpän alareunassa on pitkä rivi hammasmaisia väkäsiä.

Jos kuva ei aukea, avaa se uuteen ikkunaan tästä linkistä.

Kyse ei kuitenkaan ole aivan uudesta keksinnöstä, sillä McLaren-talli käytti vastaavanlaista jo kaudella 2014. Sen jälkeen Mercedes otti oman versionsa käyttöön viime syksyn Japanin ja Venäjän kisoissa. Ferrari testasi viime talvena Barcelonassa takasiipeen tehtyä "hammasrivistöä".

Ratkaisulla pyritään pienentämään etusiiven jyrkän kulman aiheuttamaa ilmavirran jakautumista. Hampaat saavat aikaan pieniä pyörteitä, jotka kiihdyttävät ilmavirtaa ja parantavat auton aerodynaamista tasapainoa.

Ferrari on huomannut tällä kaudella jääneensä jälkeen nimenomaan auton aerodynaamisessa suunnittelussa. Tähän asiaan talli pyrkii tekemään nopeita parannusliikkeitä.

Lähteet: Auto Motor und Sport, F1i.com, F1.com

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-autosta paljastui yksityiskohta, jota "ei ole koskaan nähty" – löytyikö säännöistä porsaanreikä?F1-tiimin uusi keksintö aiheutti porua – Sebastian Vettel vähättelee ratkaisun vaikutuksiaKimi Räikkösen autosta nousee esiin mehukkaita yksityiskohtia: "Erilainen, omanlainen muotoilu"Ferrarin peilien säännönmukaisuus puhuttaa – katso lähikuvat: näin peilejä on muokattu kauden aikanaFerrarilta merkittävä päivitys Bahrainiin – ottaa mallia MersultaMercedes yrittää Ferrarin keksinnöllä karkuun?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"