Kuluttaja-lehti: Puhelimen pitää toimia myös pikkupakkasella

Kuluttajariitalautakunta päätti, että jos älypuhelin hyytyy kevyessä pakkasessa, eikä tästä mahdollisuudesta ole mainittu kauppoja tehtäessä, on kuluttaja oikeutettu korvauksiin. Asiasta uutisoi Kuluttaja-lehti.

Kuluttaja on oikeutettu korvauksiin, jos älypuhelin lakkaa toimimasta pikkupakkasilla. Kuluttajariitalautakunta päätti asiasta käsiteltyään tapausta, jossa älypuhelin lakkasi toimimasta oltuaan puoli tuntia seitsemän asteen pakkasessa, Kuluttaja-lehti uutisoi.

Asiakas oli ostanut iPhone 5S -puhelimen ja olettanut, että sitä voisi käyttää ulkoilmassa. Omien sanojensa mukaan hän ei olisi ostanut kyseistä mallia, jos olisi tiennyt laitteen heikosta kestävyydestä pakkasessa.

Laitteen myynyt liike puolustautui vetoamalla puhelimen käyttöohjeeseen, jossa kyllä kerrottiin laitteen käyttölämpötilan olevan 0 - 35 celsiusastetta. Tästä ei kuitenkaan kerrottu asiakkaalle kauppoja tehtäessä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan älypuhelimen pakkaskestävyyden puutteesta pitää ilmoittaa selkeästi sekä tuotteen markkinoinnissa että ostotilanteessa. Lautakunta totesi myös, ettei seitsemän asteen pakkasta voida pitää erityisen kireänä pakkasena, joten kuluttaja on voinut olettaa puhelimen toimivan kyseisessä lämpötilassa.

Laitteen myynyt liike ei olisi korjannut puhelinta, vaikka puhelimelle oli myönnetty vuoden takuu. Liikkeen mukaan kyseessä ei ollut tavaran virheellinen toimivuus, vaan puhelimen ominaisuus.

Lautakunta totesi myös, että puhelin oli vioittunut takuun ollessa yhä voimassa, ja että pikkupakkaseen hyytyneessä puhelimessa oli kuluttajansuojalain mukainen virhe.

Laitteen myynyt liike maksoi kuluttajalle hinnanalennusta 100 euroa ja kulukorvauksia 20 euroa. Lautakunta totesi hinnanalennuksen riittäväksi, koska kuluttaja oli kuitenkin pystynyt käyttämään puhelintaan, kun lämpötila oli plussan puolella.

Lähde: Kuluttaja


---

Lue myös:

    Uusimmat