Kulkeeko tämä uutuusmaasturi pelkällä pyhällä hengellä? Ei sentään, vaikka yksi sen tulevista omistajista sitä varmasti toivoisikin

Paavi saa ensi vuonna tuliterän sähköauton. Kyseessä on ensimmäinen paavin käyttöön räätälöity täyssähköinen ajoneuvo. Vaikka sähköautoja on paaville lahjoitettu ennenkin, ne ovat olleet tuotantomalleja.

Ympäristötietoisena sielunpaimenena tunnettu paavi Franciscus saa pian kulkupelin, joka toimii muullakin kuin pyhällä hengellä.

Kalifornialainen autotalo Fisker lahjoittaa argentiinalaiselle hengenmiehelle kaikkien aikojen ensimmäisen täyssähköisen paavimobiilin, Ocean-katumaasturin. Näillä näkymin Franciscus voi nauttia ensimmäisistä sähkön ryydittämistä kyydeistä ensi vuoden jälkipuoliskolla, uutiskanava NBC kertoo.

Ocean on ensimmäinen Fiskerin massamarkkinoille suunnattu automalli. Sen tuotannon on määrä alkaa vuonna 2022.

Yhdellä latauksella paavi voi taittaa maallista matkaa 480 kilometrin verran.

Fisker tunnetaan ennen kaikkea suoritusvoimaisista ääriautoistaan, joiden voimalinjoissa yhtiö on hyödyntänyt sähkön tarjoamia mahdollisuuksia.

Turvapleksi esiin napin painalluksella

Ainakin yksi erityispiirre erottaa paavimobiilin Oceanin tavallisesta tuotantomallista, sillä paavillisen pirssin kattolinjaa määrittää läpinäkyvä pleksikupoli.

Luodinkestävä pömpeli mahdollistaa turvalliset vilkutukset väkijoukkojen reunustamilla ajoväylillä. Käsityönä valmistettava kupoli voidaan nostaa esille tai vetää katon suojiin napin painalluksella.

– Innostuin kun kuulin, kuinka ympäristötietoinen ihminen paavi on ja että hän on huolissaan ilmastonmuutoksen vaikutuksista seuraavien sukupolvien elämään, yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Henrik Fisker kertoo lahjoituksen taustoista.

Muiden ominaisuuksien osalta toimitusjohtaja pysytteli varsin vaitonaisena. Arvailujen varaan esimerkiksi jää, hyödynnetäänkö autossa Ocean-mallistoon kehitettävää voimalinjaa, jonka turvin nollasta sataan livahdetaan kolmessa sekunnissa.

Sen sijaan paavimobiiliin liitetään pikalatausominaisuus, joka mahdollistaa akkupaketin lataamisen 80 prosentin tehoille puolessa tunnissa.

Sähkökäyttöisyyden ohella Ocean tarjoaa myös muita ympäristötietoista paavia miellyttäviä yksityiskohtia. Vaikka kilpailijat todennäköisesti hymähtävätkin Fiskerin puheille maailman ”ympäristöystävällisimmästä” autosta, erilaisia kierrätysmateriaaleja hyödynnetään hyvällä prosentilla.

Esimerkiksi sisätilat ja penkit on verhoiltu muovipulloista ja jopa merten jätemuovista jalostetuilla materiaaleilla. Fiskerin mukaan eräs projektin kohokohdista oli henkilökohtainen tapaaminen paavin kanssa.

– Hän jopa signeerasi Oceanista tekemäni luonnoksen tavatessamme italialaisessa kahvilassa, Fisker hehkuttaa.

Kyseessä on jo toinen paavin vastaanottama nollapäästöinen ajoneuvo. Aiemmin Vatikaanin valtiaalle on lahjoitettu Toyotan erityisvalmisteinen Mirai-vetyauto.

Fiat, Jeep, Ford... ja Mercedes

Ainakin toistaiseksi paavillinen vetyautoilu on jäänyt vähiin, sillä kevyemmän kaasun varastointi ja jakelu on vetyautoilijoiden krooninen ongelma.

Nykyinen paavi on välttänyt turhaa rehvastelua maallisilla kulkuneuvoillaan. Virka- ja vilkuttelumatkoja on hoidettu esimerkiksi Fordin, Jeepin ja Fiatin tuhdolta.

Perinteisesti paavit ovat matkanneet Mercedes-Benzin lahjoittamilla kulkuneuvoilla. Ensimmäinen Mersun ja paavin yhteinen virkamatka taittui jo vuonna 1930 eli lähes sata vuotta sitten.

Paavin virka-autot on jo jonkin aikaa varusteltu läpinäkyvillä pleksisuojilla. Käytäntö aloitettiin paavi Johannes Paavalin vuonna 1981 tapahtuneen salamurhayrityksen jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat