Kuin luodut toisilleen – näistä syistä Applen ja McLarenin liitossa olisi tolkkua

Financial Timesin mukaan teknologiajätti Apple suunnittelee urheiluautovalmistaja McLarenin ostamista. Autovalmistaja on kiistänyt tiedot jyrkästi, mutta Applen kannalta kauppa ei olisi lainkaan hullu ajatus.

Mikäli Apple päätyisi ostamaan brittiläisen McLarenin, saisi se haltuunsa pienen, mutta merkittävän valmistajan, jolla on valtavasti teknologista tietämystä.

McLaren Technology Group myi viime vuonna 1 654 autoa. Se on yksi pienimmistä yksityisomistuksessa olevista itsenäisistä autovalmistajista, mikä helpottaisi asioita myös Applen näkökulmasta.

Applen on jo vuosia huhuiltu suunnittelevan omaa sähköautoaan. McLarenille sähköiset ajoneuvot eivät ole vieraita, sillä se on käyttänyt hybriditeknologiaa omissa autoissaan. Vaikka McLarenin kovin osaamisalue onkin superautoissa, sen tietotaito kehittyneistä materiaaleista tulisi tarpeeseen, mikäli Apple todella työstää "seuraavan sukupolven" autoa, kuten uskotaan.

McLaren on jo vuosia toimittanut omaa KERS (Kinetic Energy Recovery System) -järjestelmää F1-tallinsa käyttöön. KERS on ajoneuvon jarrutusjärjestelmä, joka ottaa osan pyörän kineettisestä energiasta talteen varastoimalla sen vauhtipyörään tai korkeajännitteisiin akkuihin.

McLaren valmisti ensimmäisen täysin hiilikuituisen alustan formula ykkösiin vuonna 1981 ja ensimmäisen hiilikuitukorisen urheiluauton, McLaren F1:n vuonna 1993. Se on myös tehnyt merkittävää työtä aktiivisen aerodynamiikan ja säädettävän jousituksen kanssa, mutta kumpaakaan teknologiaa ei F1-sarjassa saa enää käyttää sen tuoman edun vuoksi. Niitä kuitenkin voitaisiin käyttää tavanomaisemmissa autoissa.

Vaikka Apple McLarenin ostaisikin, jatkaisi autovalmistaja todennäköisesti samaan tapaan kuin aiemminkin. Otetaan esimerkiksi kuulokevalmistaja Beats Electronics, jonka Apple osti vuonna 2014: Beats on jatkanut toimintaansa samaan malliin omalla nimellään Applen seuratessa toimintaa taustalla ja hyödyntäen valmistajan teknologiaa ja osaamista omissa laitteissaan.

Apple saisi McLaren-kaupan myötä valtavasti insinööritaitoa ja kokemusta, jonka hankkiminen kestäisi muuten vuosia. Apple voisi samalla keskittää autokehitystään McLarenin huipputekniseen keskukseen Englantiin. Keskuksen suunnittelijafirma Foster + Partners, joka vastaa myös Applen tulevan päämajan sekä useiden myymälöiden suunnittelusta.

Saman firman käsialaa on myös McLarenin tuotantolaitos, joka sijaitsee kehityskeskuksen naapurissa.

Itse asiassa koko McLarenin muotoilufilosofian omaleimaisuus on verrattavissa Appleen. Jos Apple perustaisi autofirman tyhjästä, lopputulos olisi todennäköisesti hyvin lähellä nykyistä McLarenia.

Lähde: The Verge

Lue myös:

    Uusimmat