Toiseen kauteensa Lotus-tallissa valmistautuva Heikki Kovalainen on tarkkaillut aktiivisesti uuden auton kehitystyötä.
- Olen seurannut päivittäin projektin etenemistä ja nähnyt autonkin. Siitä tulee aivan erilainen kuin T127:stä. Keula muistuttaa Red Bullia ja autossa on myös Force Indian piirteitä. Joka tapauksessa kaikki muuttuu: perä on kapeampi ja sivuponttoonit ovat paljon huolitellummat, Kovalainen kuvailee tulevaa ajokkiaan Eurosport-kanavan ranskankielisten sivujen haastattelussa.
Teknisen johtajan Mike Gascoynen johdolla Lotus yrittää kuroa kiinni eroa keskikastin talleihin. Lisäpotkua tuovat uudet yhteistyösopimukset. Lotus ottaa käyttöönsä Red Bullin vaihdelaatikon ja hydrauliikkajärjestelmän, ja Cosworth-moottori vaihtuu Renaultiin.
- Red Bullin vaihdelaatikko ja Renault'n moottori ovat hieno juttu. Ne auttavat meitä pääsemään eroon luotettavuusongelmista. Niiden avulla emme kuitenkaan saa kiinni niitä kolmea sekuntia, jotka tarvitsemme. 80 prosenttia erosta tulee aerodynamiikasta ja se on Miken osa-alue, Kovalainen muistutti.
Kovalainen toivoisi myös Lotuksen ottavan käyttöön KERS-järjestelmän, joka tekee paluun formula ykkösiin ensi kaudella.
- Mike ei tällä hetkellä ole kaavaillut sen asentamista, mutta itse olen sen kannalla. Muuten menetämme joka kerta sijan tai kaksi lähdössä, Kovalainen pelkää.
Suomussalmelainen uskoo, että uudistukset nostavat Lotuksen pois lähtöruudukon peräpäästä.
- Meidän pitäisi päästä säännöllisesti lähtöruutuihin 12-16 ja pystyä tavoittelemaan paikkaa aika-ajon kolmososioon silloin, kun sää puuttuu peliin tai olosuhteet ovat poikkeukselliset. Noista lähtökohdista pitäisi olla mahdollista tähdätä pistesijoille aika usein, Kovalainen arvioi.