Suomen Ankaran-suurlähetystön konsuli Raimo Pahkasalo on matkustanut Alanyaan selvittämään matkatoimisto Deturin ongelmia ja suomalaisasiakkaiden tilannetta.
– Nythän on käynyt niin, että osa hotelleista on pyytänyt ylimääräisiä maksuja suomalaisilta, mikä ei ole millään tavalla hyväksyttävää, Pahkasalo linjaa.
Lue lisää: Detur keskeyttää toimintansa loppuvuodeksi, asiakkailta vaadittu hotellimaksuja myös Rodoksella ja Kreetalla – näin KKV ohjeistaa matkatoimiston asiakkaita toimimaan
Pahkasalon mukaan Deturin työntekijät Turkissa pyrkivät auttamaan suomalaisia turisteja kykynsä mukaan ja varmistamaan, ettei kenenkään tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja ja että paluulento Suomeen onnistuu.
Pahkasalon mukaan hotellit eivät näytä saaneen Deturilta luvattuja maksuja, ja ovat päättäneet alkaa periä niitä suoraan tietämättömiltä asiakkailta. Jopa osa hotellien avainkorteista on lakannut toimimasta siihen saakka, kunnes asiakas on suostunut maksamaan.
– Ei ole asiakkaiden tehtävä maksaa kahta kertaa jostain tietystä palvelusta. Ymmärtääkseni tuplamaksun maksaneita ei pitäisi olla kovin paljon, yhteen ongelmahotelliin vielä illaksi matkalla neuvottelemaan lähtenyt Pahkasalo jatkaa.
Koskee yli 800 suomalaista
Ongelma ei silti ole vähäinen, sillä huono maine kiirii. Alanyassa ja toisessa Deturin turkkilaiskohteessa Sidessä on parhaillaan lomalla noin 1700 pohjoismaalaista, joista noin puolet on suomalaisia. Tapaus havahdutti syystäkin myös Turkin matkailuministeriön.

