Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Konsulilta tiukat sanat hotelleille, jotka perivät tuplamaksuja pulaan joutuneilta Deturin asiakkailta: "Ei millään tavalla hyväksyttävää"

1:21Matkatoimisto Detur peruu kaikki loppuvuoden chartermatkat – tässä syyMatkatoimisto Detur peruu kaikki loppuvuoden chartermatkat – tässä syy
Julkaistu 23.09.2022 18:04
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

Auramies

Suomen Ankaran-suurlähetystön konsuli Raimo Pahkasalo on matkustanut Alanyaan selvittämään matkatoimisto Deturin ongelmia ja suomalaisasiakkaiden tilannetta.

– Nythän on käynyt niin, että osa hotelleista on pyytänyt ylimääräisiä maksuja suomalaisilta, mikä ei ole millään tavalla hyväksyttävää, Pahkasalo linjaa.

Lue lisää: Detur keskeyttää toimintansa loppuvuodeksi, asiakkailta vaadittu hotellimaksuja myös Rodoksella ja Kreetalla – näin KKV ohjeistaa matkatoimiston asiakkaita toimimaan

Pahkasalon mukaan Deturin työntekijät Turkissa pyrkivät auttamaan suomalaisia turisteja kykynsä mukaan ja varmistamaan, ettei kenenkään tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja ja että paluulento Suomeen onnistuu.

Pahkasalon mukaan hotellit eivät näytä saaneen Deturilta luvattuja maksuja, ja ovat päättäneet alkaa periä niitä suoraan tietämättömiltä asiakkailta. Jopa osa hotellien avainkorteista on lakannut toimimasta siihen saakka, kunnes asiakas on suostunut maksamaan.

– Ei ole asiakkaiden tehtävä maksaa kahta kertaa jostain tietystä palvelusta. Ymmärtääkseni tuplamaksun maksaneita ei pitäisi olla kovin paljon, yhteen ongelmahotelliin vielä illaksi matkalla neuvottelemaan lähtenyt Pahkasalo jatkaa.

Koskee yli 800 suomalaista

Ongelma ei silti ole vähäinen, sillä huono maine kiirii. Alanyassa ja toisessa Deturin turkkilaiskohteessa Sidessä on parhaillaan lomalla noin 1700 pohjoismaalaista, joista noin puolet on suomalaisia. Tapaus havahdutti syystäkin myös Turkin matkailuministeriön.

– He haluavat varmistaa, että suomalaiset tulevat jatkossakin Turkkiin. Kuulin joiltakin asiakkailta, ettei tähän hotelliin tulla enää palaamaan, Pahkasalo jatkaa.

Detur on vakuuttanut, että asiakkaiden paluulennot järjestyvät suunnitellusti. Pahkasalo perää matkustajilta kuitenkin tarkkuutta.

– Yhdessä hotellissa juttelin tanskalaisten asiakkaiden kanssa ja heidät oli poistettu matkustajaluettelosta. Siksi on tärkeää tarkistaa lentoyhtiöltä ja Deturilta, että matkustajat ovat lennolla, ettei tule ikäviä yllätyksiä ennen paluuta.

Korvauksiin matkustaja on oikeutettu, jos kahden viikon loma on typistynyt lyhyemmäksi tai jos on joutunut maksamaan perusteettomia tuplamaksuja.

Pahkasalo kehottaa hakemaan korvauksia joko vakuutusyhtiöltään, Deturilta tai kyseisen matkatoimiston tulevalta mahdolliselta omistajalta.

– Lentoja riittää, mutta jos joutuu ostamaan jonkun toisen lennon, voi varautua joutumaan itse sen maksamaan. Täytyy toivoa, että Deturin lupaus pysyy loppuun asti, Pahkasalo jatkaa.

Hän korostaa, ettei suurlähetystö pysty maksamaan hotellimaksuja tai järjestämään suomalaisturisteille paluulentoa.

Lue lisää: SVT: Detur peruu loppuvuoden chartermatkat – matkatoimisto kiistää jättäneensä majoituksia maksamatta tai lähettäneensä fakseja

Detur jätti raahelaisen Raunon pulaan Alanyassa – "He ilmoittivat saaneensa faksin"

Lisää aiheesta:

Deturin johto yhä vaiti, sadat suomalaismatkustajat pyritään kotiuttamaan tällä viikolla – syksylle matkansa varanneiden ei pidä perua matkaansa itseTuulan piti viettää 70-vuotispäiväänsä perheen kanssa Alanyassa, mutta Detur lennättikin Suomeen samana päivänä: "Itku tuli"SVT: Detur peruu loppuvuoden chartermatkat – matkatoimisto kiistää jättäneensä majoituksia maksamatta tai lähettäneensä faksejaDetur jätti raahelaisen Raunon pulaan Alanyassa – "He ilmoittivat saaneensa faksin"Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäNäin kurjasti kävi, kun ulkomaanmatkat peruuntuivat: Terhi on odottanut rahojaan vuoden – "Ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään"
MatkailuTurkkiTurismiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • Eilen14:00
    Helsinki-Vantaa

    Miljoonaviulu vietiin Saksaan ilman koteloa – Helsinki-Vantaalle kritiikkiä

  • ma18:52
    Kanariansaaret

    Teneriffalla aallot vetivät ihmisiä mereen, ainakin neljä kuoli

  • ma07:30
    Kanariansaaret

    Tragedia suomalaisten suosikkikohteessa – ainakin kolme kuollut

  • 2.12.21:10
    Venezuela

    Suomen ulkoministeriö kehottaa välttämään Venezuelaa – samaan aikaan maa Trumpin tähtäimessä

  • 1.12.18:59
    Lentokentät

    Päätön matkustustrendi leviää sosiaalisessa mediassa – uskaltaisitko kokeilla?