Konsulilta tiukat sanat hotelleille, jotka perivät tuplamaksuja pulaan joutuneilta Deturin asiakkailta: "Ei millään tavalla hyväksyttävää"

Matkatoimisto Detur peruu kaikki loppuvuoden chartermatkat – tässä syy 1:21
Matkatoimisto Detur peruu kaikki loppuvuoden chartermatkat – tässä syy

Suomen Ankaran-suurlähetystön konsuli Raimo Pahkasalo on matkustanut Alanyaan selvittämään matkatoimisto Deturin ongelmia ja suomalaisasiakkaiden tilannetta.

– Nythän on käynyt niin, että osa hotelleista on pyytänyt ylimääräisiä maksuja suomalaisilta, mikä ei ole millään tavalla hyväksyttävää, Pahkasalo linjaa.

Pahkasalon mukaan Deturin työntekijät Turkissa pyrkivät auttamaan suomalaisia turisteja kykynsä mukaan ja varmistamaan, ettei kenenkään tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja ja että paluulento Suomeen onnistuu.

Pahkasalon mukaan hotellit eivät näytä saaneen Deturilta luvattuja maksuja, ja ovat päättäneet alkaa periä niitä suoraan tietämättömiltä asiakkailta. Jopa osa hotellien avainkorteista on lakannut toimimasta siihen saakka, kunnes asiakas on suostunut maksamaan.

– Ei ole asiakkaiden tehtävä maksaa kahta kertaa jostain tietystä palvelusta. Ymmärtääkseni tuplamaksun maksaneita ei pitäisi olla kovin paljon, yhteen ongelmahotelliin vielä illaksi matkalla neuvottelemaan lähtenyt Pahkasalo jatkaa.

Koskee yli 800 suomalaista

Ongelma ei silti ole vähäinen, sillä huono maine kiirii. Alanyassa ja toisessa Deturin turkkilaiskohteessa Sidessä on parhaillaan lomalla noin 1700 pohjoismaalaista, joista noin puolet on suomalaisia. Tapaus havahdutti syystäkin myös Turkin matkailuministeriön.

– He haluavat varmistaa, että suomalaiset tulevat jatkossakin Turkkiin. Kuulin joiltakin asiakkailta, ettei tähän hotelliin tulla enää palaamaan, Pahkasalo jatkaa.

Detur on vakuuttanut, että asiakkaiden paluulennot järjestyvät suunnitellusti. Pahkasalo perää matkustajilta kuitenkin tarkkuutta.

– Yhdessä hotellissa juttelin tanskalaisten asiakkaiden kanssa ja heidät oli poistettu matkustajaluettelosta. Siksi on tärkeää tarkistaa lentoyhtiöltä ja Deturilta, että matkustajat ovat lennolla, ettei tule ikäviä yllätyksiä ennen paluuta.

Korvauksiin matkustaja on oikeutettu, jos kahden viikon loma on typistynyt lyhyemmäksi tai jos on joutunut maksamaan perusteettomia tuplamaksuja.

Pahkasalo kehottaa hakemaan korvauksia joko vakuutusyhtiöltään, Deturilta tai kyseisen matkatoimiston tulevalta mahdolliselta omistajalta.

– Lentoja riittää, mutta jos joutuu ostamaan jonkun toisen lennon, voi varautua joutumaan itse sen maksamaan. Täytyy toivoa, että Deturin lupaus pysyy loppuun asti, Pahkasalo jatkaa.

Hän korostaa, ettei suurlähetystö pysty maksamaan hotellimaksuja tai järjestämään suomalaisturisteille paluulentoa.

Lue myös:

    Uusimmat