Konduktöörit kovilla: 12 tunnin työpäivässä taukoa 29 minuuttia

VR:n konduktöörit painavat pitkää päivää minimaalisilla tauoilla, kertoo Helsingin lähiliikenteen luottamusmies Jarkko Karlsson.

Konduktöörien työpäivien pituus vaihtelee suuresti, lyhyimmillään se on 5,5 tuntia ja pisimmillään 12 tuntia. Se, mikä ei muutu, on sen sijaan taukojen määrä. Virallista taukoa on päivässä 29 minuuttia, mikä on palkallisen ruokatunnin pituus.

Luottamusmies Karlssonin mukaan konduktöörien tauko-ongelmaa ovat pahentaneet tietokoneella laadittavat työlistat, joissa kuhunkin toimenpiteeseen laskettu aika on vedetty liian tiukalle.

–Junien pituudet ja työmäärät ovat kasvaneet niin paljon, ettei töistä ehdi suoriutua, Karlsson.

Ruokatunti ainoa virallinen tauko

Oman ongelmansa henkilöstön jaksamiseen tuo se, että tuon 29 minuutin ruokatunnin lisäksi muita virallisia taukoja ei tunneta, vaan virkistäytyminen ja ruumiin tarpeet on hoidettava junan vaihtojen välillä.

Vaihtoon junasta junaan on laskettu 20 minuuttia, missä ajassa on hoidettava myös kaikki vanhat junan loppu- ja uuden junan alkuvalmistelut. Ja tietysti siirryttävä junasta toiseen.

–Poistuttavan junan loppuvalmisteluihin on varattu 5 minuuttia. Siinä ajassa juna pitää tarkastaa, asiakkailta jääneet tavarat viedä löytötavaroihin ja tehtävä mahdolliset vikailmoitukset.

–Uuden junan lähtövalmisteluihin on varattu 10 minuuttia, siihen kuuluvat niin ikään tarkastukset, asiakkaiden auttaminen, lippukoneiden tarkistaminen, lippujen leimaaminen jne. Kävelyaikaa uudelle junalle on tietokoneen mukaan kolme minuuttia.

Äärimmäisen yksinkertainen laskutoimenpide paljastaakin, että kovin kummoisesta lepohetkestä ei parhaassakaan tapauksessa pääse nauttimaan.

–Yhteensä loppu- ja alkutöihin ja kävelyyn on siis ajateltu käytettävän 18 minuuttia. Ja kun kääntöaika on listoilla 20 minuuttia, jää "virkistäytymiseen" kokonaiset kaksi minuuttia.

–Mutta jos juna on vaikka 150 metriä pitkä, ei 20 minuuttiakaan ole työtehtävien hoitamiseen tarpeeksi, ja parinkin minuutin lepo jää pelkäksi haaveeksi.

Töihin kesken ruokatunnin

Jos päivä on 12 tuntinen, ei 29 minuutin ruokatauko ole lähellekään tarpeeksi.

–Siinä sitten syöt, juot, elvyt ja lepäät koko päivän tarpeiksi, Karlsson toteaa.

Mutta vielä suurempi ongelma on se, ettei tätäkään taukoa pysty aina pitämään.

–Minullekin on käynyt useamman kerran niin, että työnantaja soittaa kesken ruokatunnin ja pyytää paikkaamaan jotain toista. Kynnys kieltäytyä on korkea, kun tietää että siitä voi seurata junan ja jopa satojen ihmisten myöhästymisiä ja pahimmassa tapauksessa junan peruminen kokonaan, Karlsson sanoo.

Henkilöstö valmis lakkoon

Luottamusmiehen mukaan liian tiukkojen vuorolistojen lisäksi syynä on se, että varallaolijoita ei ole tarpeeksi.

–Tilanne on kääntynyt todella pahaksi viimeisen puolen vuoden aikana. Työntekijöistä on jatkuva pula, ja usein soitetaan kotiin vapaapäiville ja painostetaan tulemaan töihin.

Kentällä tilanne on monen mielestä sietämätön.

–Kentältä tulee jatkuvasti ammattiyhdistysliikkeeseen yhteydenottoja, joissa liittoa painostetaan istumalakkoon. Onneksi keskusteluyhteys työnantajan kanssa on parantunut viime aikoina, Karlsson kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat