Kommentti: Red Bull pelasti uskottavuutensa – tämän takia Sergio Pérez on täydellinen valinta Max Verstappenin rinnalle

Red Bull teki ainoan oikean päätöksen palkatessaan Sergio Pérezin toiseksi kuljettajakseen ja Max Verstappenin tallikaveriksi, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Vielä muutama vuosi sitten Verstappen–Pérez-kaksikkoa olisi voinut pitää jotakuinkin tikittävänä aikapommina, mutta molemmat ovat kypsyneet niistä aivan villeimmistä vuosistaan merkittävästi – sekä kuljettajina että ihmisinä.

Toki molemmat tuntevat edelleen oman arvonsa, mutta uskallan väittää, että ainakin pahimmilta yhteenotoilta vältytään, sillä Pérez ei yksinkertaisesti voi olla tietämättä, millaiseen rooliin hänet on Red Bullille pestattu.

Verstappen on ykkönen, Pérez kakkonen. Näin se vain menee.

Pérezin tehtävä ei ole taistella kynsin hampain kuljettajien maailmanmestaruudesta. Hänen tehtävänsä on kerätä tallille parhaat mahdolliset pisteet ja paikata aina silloin, kun Verstappen epäonnistuu.

Kuten kaudella 2020 nähtiin, ajotaitojensa puolesta Pérez kyllä pystyy tähän. Hän on yksi parhaista kuljettajista ymmärtämään Pirellin renkaiden sielunelämää, mikä on nyky-F1:ssä kuljettajalle valtava etu.

Ja siitäkin huolimatta, että kausi 2020 olisi ollut Pérezin kohdalla vain jonkinlainen poikkeus, hänen valinnalleen on vankat perusteet.

Toisin kuin Red Bullin viimeisimmillä kakkoskuljettajilla, Pérezillä ei ole enää mitään todistettavaa; ei muille eikä varsinkaan itselleen. Hänen ei tarvitse ajaa oman tulevaisuutensa puolesta ja miettiä kilpailusta toiseen sitä, miltä hän näyttää Verstappenin rinnalla.

Pérezillä on F1-kokemusta pitkältä ajanjaksolta kaikkiaan kolmesta eri tallista, ja kun miettii viime vuosia, ei ole Red Bullin kannalta ollenkaan huono asia, että he saavat käyttöönsä arvokasta näkemystä ja kokemusta myös oman kuplansa ulkopuolelta. Talli on ollut vuodesta toiseen siellä päin, mutta viimeinen askel huipulle on jäänyt aina ottamatta.

Tammikuussa 31 vuotta täyttävä Pérez on kuljettaja parhaassa iässään. Vaikka tuore sopimus on vain yksivuotinen, hän voi hyvin ajaa Verstappenin rinnalla vielä 2022, kun autot menevät uusiksi. Näin Red Bullilla ei ole paineita nostaa vaikkapa Yuki Tsunodaa – jota monet pitävät parhaana Red Bull -kasvattina sitten Verstappenin – AlphaTaurilta yhtään aiemmin kuin nuori japanilainen on siihen valmis. Toisaalta jos Tsunoda on valmis Red Bullille jo 2022, Pérezistä, ulkopuolisesta, on helppo hankkiutua eroon. Pérezin tieltä lähtenyt Alexander Albon ja tämän edeltäjä Pierre Gaslykin ovat tarvittaessa yhä vaihtoehtoja.

Ulkopuolisen pestatessaan Red Bull uskalsi viimein toimia omien periaatteidensa, Red Bullin tavan vastaisesti. Kaikille on vuosien varrella tullut varmasti selväksi, että Red Bullin tapa ei varsinaisesti toimi – ei ainakaan niin pitkään, kun tallissa on Helmut Markon kaltainen henkilö, jonka lyhytjänteisyydestä ovat saaneet oman osansa useammatkin lahjakkaat kuljettajat.

Viimeisin osoitus tästä nähtiin Albonin kohdalla. Vuonna 2019 ykkösissä debytoinut thaimaalainen nostettiin Red Bullille vain 12 GP:n kokemuksella, eikä hänellä ollut Verstappenin rinnalla mitään muuta kuin hävittävää.

Kaudella 2020 Albon hävisi Verstappenille aika-ajot 0–17, ja keskimääräinen ero heidän välillään oli yli puoli sekuntia Verstappenin hyväksi. Huomionarvoista on, että ero oli isompi kuin yhdessäkään toisessa tallissa tallikaverusten välillä.

Ja kun Albonin aika-ajot menivät odotuksiin nähden pieleen, paljon paremmin ei näistä lähtökohdista mennyt itse kilpailuissakaan. Verstappen vei ne nimiinsä 12–4, ja kaikki Albonin voitot tulivat sellaisissa kilpailuissa, joissa Verstappen keskeytti.

Aina voi jossitella, miten Albon olisi kaudella 2020 pärjännyt, ellei hän olisi osunut yhteen Lewis Hamiltonin kanssa heinäkuisessa Itävallan GP:ssä. Vika oli Hamiltonin, ja ilman kolaria Albon olisi ollut lähellä kilpailun voittoa.

Jossittelu ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Albon jäi liian usein liian kauas, eikä Red Bullilla ole varaa sellaiseen. Albonin roikottamisen mukana vain Thaimaan passin vuoksi – 51 prosenttia Red Bullin osakekannasta on thaimaalaisen Yoovidhyan perheen omistuksessa – olisi syönyt Red Bullin uskottavuuden tallina, jonka tähtäin on voitoissa ja maailmanmestaruuksissa.

Monikossa.

Lue myös:

    Uusimmat