Liiallinen hypetys pilasi viime vuonna liian monta elokuvakokemusta, kirjoittaa MTV Uutisten viihdetoimittaja Aino Haili.
Kesän 2023 lopulla kaikkialla alettiin tuutata kahden elokuvan nimeä jatkuvalla syötöllä: Barbie ja Oppenheimer. Kumpikin spektaakkeli sai ensi-iltansa loppukesästä, ja niiden rummutus oli vähintäänkin massiivista.
Arviot sekä suureksi osin ylistykset kummastakin elokuvasta täyttivät sekä kotimaiset että kansainväliset media-alustat. Sosiaalisessa mediassa julkaisu toisensa perään hypetti näitä miljoonia maksaneita suurtuotantoja sellaisiksi merkkiteoksiksi, jollaisia ei ole nähty vuosiin.
Odotukset nousivat kohisten. Kaksin kappalein oli nyt luvattu elokuvaa, jotka jopa ehkä muuttavat elämiä tai tarjoavat vähintäänkin järisyttävän katselukokemuksen.
Monien muiden tavoin heti elokuussa suuntasin katsomaan ensin Barbien. Koska halusin "täyden katselukokemuksen", vedin minäkin jalkaan varmuuden vuoksi lilat pöksyt.
Istuin elokuvasalin penkkiin ja olin valmiina herkistymään: varsinkin sitä oli monilta tahoilta luvattu, sillä tämä elokuva "tulisi olemaan niin silmiä avaava", sanottiin.
Ja pinnistelin, niin kovasti pinnistelin, eikä luvattua herkistymistä tapahtunut. Eikä suurta uutta oivaltamista, saatika muutenkaan kovinkaan kummoisia tunteita. Lopputekstien rullatessa oli jopa hieman paha mieli ja hölmö olo.


