Suomessa on reilun vuoden verran ollut tarjolla minuuttihintaisia kaupunkiautoja, ja nyt myös Euroopan isoista kaupungeista tuttu DriveNow-palvelu on rantautunut Suomeen. Kokeilimme, miten yhteiskäyttöauto toimii.
Suomalaiset ovat autoilevaa kansaa. Tähän on isoimpia kaupunkiseutuja lukuunottamatta myös järkevä selitys; auto on monissa tilanteissa ainoa järkevä vaihtoehto pitkien välimatkojen liikkumiseen. Pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne tarjoaa suhteellisen hyvän vaihtoehdon liikkumiseen, mutta se on harvoin autoa nopeampaa. Lisäksi kynnys omasta autosta julkisen liikenteen käyttäjäksi on usein varsin korkea.
Yhteiskäyttöautot tarjoavat autoilijoille helpommin lähestyttävän vaihtoehdon. Helsingissä minuuttihinnoiteltuja yhteiskäyttöautoja tarjoavat go now! ja DriveNow. Molemmat toimivat samalla periaatteella. Saatavilla olevat autot ovat nähtävissä älypuhelimeen ladattavan sovelluksen avulla, tai palvelun verkkosivulta. Tämän jälkeen auto on käytettävissä minuuttihintaan, joka on go now! -palvelulla 0,47 €/min ja DriveNow:lla 0,57 €/min. Tämä hinta sisältää kaiken tarvittavan, mukaan lukien polttoaineet ja pysäköinnin Helsingin kaupungin asukaspysäköintialueilla sekä sovellukseen merkityillä muilla alueilla.
Kokeilimme DriveNow-palvelua Helsingissä ja kokonaisuus on todella helppo käyttää. Rekisteröityminen vaatii luottokorttitiedot ja luonnollisesti voimassa olevan ajokortin. Kuljettajan tunnistaminen tapahtuu sovelluksen kautta oman ajokortin ja kasvokuvan lähettämisellä. Liittyminen on toistaiseksi ilmaista. Hintaeron lisäksi sovelluksilla on erilainen toimintalogiikka laskuttamisen suhteen. go now! -palvelussa pitää olla ladattuna ajoaikaa, kun taas DriveNow-sovellus laskuttaa palveluun kirjattua luottokorttia toteutuneiden minuuttien mukaan.
Käyttäjäksi rekisteröitynyt henkilö voi varata sovelluksen kartalta haluamansa auton. Varaamisen jälkeen käyttäjällä on 15 minuuttia aikaa ottaa auto käyttöönsä. Tänä aikana muut käyttäjät eivät voi napata autoa alleen. Auton saa auki sovelluksen kautta, minkä jälkeen kuljettaja tunnistautuu valitsemallaan pin-koodilla. Minuuttiveloitus alkaa vasta tunnistautumisen jälkeen.
Ajon päättäminen ei myöskään vaadi mitään erikoisempaa. Auton sammuttamisen jälkeen ovet lukitaan sovelluksen avulla. Auton voi pitää myös varattuna, jolloin muut käyttäjät eivät voi ottaa autoa itselleen. Pysähdyksissä ollessaan molempien palveluiden veloitus on ajoa edullisempaa; go now! veloittaa 0,10 €/min ja DriveNow 0,30 €/min. Molemmissa sovelluksissa voi myös hankkia lisää käyttöaikaa omalle tililleen tankkaamalla vajaalla tankilla varustetun auton sisältä löytyvällä polttoainekortilla.
Kokonaisuudessaan käyttökokemus oli hyvin positiivinen. Käyttö oli juuri niin helppoa kuin oli annettu ymmärtää ja helppo hintaan sisältyvä pysäköinti on kaupunkiympäristössä iso etu. Kun vielä käyttöalue olisi hieman laajempi kattaen paremmin kehäteiden varsia, olisi yhteiskäyttöautot monella järkevä vaihtoehto päivittäiseen liikkumiseen.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
07:55
Tappara säväytti kahdesti – taiturihyökkääjä varoittaa supersikermän sudenkuopasta: "Sitä on painotettu"
-
07:34
Aleksander Barkov saavutti mellevän rajapyykin – Sebastian Ahon hurjastelusta iloa Floridalle
-
07:31
MTV halusi selvittää eri tapoja hoitaa koiran hampaita – yhtäkkiä esille otettiin juristit
-
07:29
USU: Hallitus kaavailee, että muukin kuin erityisopettaja voisi antaa erityisopetusta ammatillisessa koulutuksessa
-
07:17
EK2: Suomalaisille kaksoisvoitto, Rovanperä nousi kärkeen – MTV seuraa
-
07:01
Kohdunkaulan syöpään sairastunut Jasmiina Yildiz sai lisää järkyttäviä uutisia: "Syöpä levinnyt reiden imusolmukkeisiin"
-
07:00
Koskettavia tarinoita, erikoishaastatteluita ja vinkkejä ruokapöytään – tätä kaikkea löydät MTV Katsomosta pääsiäisenä
-
06:58
Israel teki ilmaiskun Pohjois-Syyriaan – eri lähteiden mukaan yli 30 ihmistä on kuollut
-
06:31
Macron väläyttää: Putin voitaisiin kutsua G20-huippukokoukseen
-
06:30
Venäjän kohukiekkoilijan tilanteessa iso käänne
-
06:29
Tällainen sairaus on punkin levittämä puutiaisaivokuume – jopa pysyviä keskushermoston oireita
-
06:15
Podcast: Jasmiina Yildiz, 26, sairastui kohdunkaulan syöpään
-
05:58
Leo Komarov hiljeni pelikiellostaan
-
05:56
Ainakin neljä ihmistä kuollut Nelson-myrskyssä - Koko Pohjois-Espanjaan säävaroituksia
-
05:49
Tällainen oli kiduttajakapteenin uhrillaan allekirjoituttama sopimus – viittaus valta-asemaan
-
05:20
Miksi Suomen sotilaat pystyisivät siihen, missä Ukrainan Leopardit ja Putinin tankit epäonnistuvat? Pekka Toveri selvittää
-
22:38
Biden yrittää kerätä ennätyspottia vaalikassaansa – liput gaalailtaan jopa 500 000 dollaria
-
22:25
TPS-käskijä kuittaili Rikard Grönborgille ja Antti Pennaselle – Tappara-taiturilta maukas paljastus: "Hienosti se kuunteli"
-
22:10
Tältä näyttää Anu Saagimin ja Ristomatti Ratian juuri 25 vuotta täyttänyt Robin-poika
-
21:48
Olli Jokinen ja katsoja sanaharkassa Oulussa – paljastaa nyt, mitä tilanteessa huudeltiin
-
Lataa lisää