Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kokeilimme minuuttihintaista yhteiskäyttöautoa – helppoa ja kätevää kaupunkiautoilua

Julkaistu 29.05.2017 18:14
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Suomessa on reilun vuoden verran ollut tarjolla minuuttihintaisia kaupunkiautoja, ja nyt myös Euroopan isoista kaupungeista tuttu DriveNow-palvelu on rantautunut Suomeen. Kokeilimme, miten yhteiskäyttöauto toimii.

Suomalaiset ovat autoilevaa kansaa. Tähän on isoimpia kaupunkiseutuja lukuunottamatta myös järkevä selitys; auto on monissa tilanteissa ainoa järkevä vaihtoehto pitkien välimatkojen liikkumiseen. Pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne tarjoaa suhteellisen hyvän vaihtoehdon liikkumiseen, mutta se on harvoin autoa nopeampaa. Lisäksi kynnys omasta autosta julkisen liikenteen käyttäjäksi on usein varsin korkea.

Yhteiskäyttöautot tarjoavat autoilijoille helpommin lähestyttävän vaihtoehdon. Helsingissä minuuttihinnoiteltuja yhteiskäyttöautoja tarjoavat go now! ja DriveNow. Molemmat toimivat samalla periaatteella. Saatavilla olevat autot ovat nähtävissä älypuhelimeen ladattavan sovelluksen avulla, tai palvelun verkkosivulta. Tämän jälkeen auto on käytettävissä minuuttihintaan, joka on go now! -palvelulla 0,47 €/min ja DriveNow:lla 0,57 €/min. Tämä hinta sisältää kaiken tarvittavan, mukaan lukien polttoaineet ja pysäköinnin Helsingin kaupungin asukaspysäköintialueilla sekä sovellukseen merkityillä muilla alueilla.

Galleria

Kokeilimme DriveNow-palvelua Helsingissä ja kokonaisuus on todella helppo käyttää. Rekisteröityminen vaatii luottokorttitiedot ja luonnollisesti voimassa olevan ajokortin. Kuljettajan tunnistaminen tapahtuu sovelluksen kautta oman ajokortin ja kasvokuvan lähettämisellä. Liittyminen on toistaiseksi ilmaista. Hintaeron lisäksi sovelluksilla on erilainen toimintalogiikka laskuttamisen suhteen. go now! -palvelussa pitää olla ladattuna ajoaikaa, kun taas DriveNow-sovellus laskuttaa palveluun kirjattua luottokorttia toteutuneiden minuuttien mukaan.

Käyttäjäksi rekisteröitynyt henkilö voi varata sovelluksen kartalta haluamansa auton. Varaamisen jälkeen käyttäjällä on 15 minuuttia aikaa ottaa auto käyttöönsä. Tänä aikana muut käyttäjät eivät voi napata autoa alleen. Auton saa auki sovelluksen kautta, minkä jälkeen kuljettaja tunnistautuu valitsemallaan pin-koodilla. Minuuttiveloitus alkaa vasta tunnistautumisen jälkeen.

Ajon päättäminen ei myöskään vaadi mitään erikoisempaa. Auton sammuttamisen jälkeen ovet lukitaan sovelluksen avulla. Auton voi pitää myös varattuna, jolloin muut käyttäjät eivät voi ottaa autoa itselleen. Pysähdyksissä ollessaan molempien palveluiden veloitus on ajoa edullisempaa; go now! veloittaa 0,10 €/min ja DriveNow 0,30 €/min. Molemmissa sovelluksissa voi myös hankkia lisää käyttöaikaa omalle tililleen tankkaamalla vajaalla tankilla varustetun auton sisältä löytyvällä polttoainekortilla.

Kokonaisuudessaan käyttökokemus oli hyvin positiivinen. Käyttö oli juuri niin helppoa kuin oli annettu ymmärtää ja helppo hintaan sisältyvä pysäköinti on kaupunkiympäristössä iso etu. Kun vielä käyttöalue olisi hieman laajempi kattaen paremmin kehäteiden varsia, olisi yhteiskäyttöautot monella järkevä vaihtoehto päivittäiseen liikkumiseen.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Näin sähköauto pelittää arkikäytössä ja pidemmillä reissuilla – jos kotoasi ei löydy latausmahdollisuutta, sähköauto ei välttämättä ole paras ratkaisuTanskalaisyritys suunnittelee 200 yhteiskäyttöautoa Helsinkiin: Yhteiskäyttöautojen nousukausi loppui Suomessa kuin seinään – tällaisia palveluita on nyt tarjollaTestasimme pakkasen pieksemän DriveNow-yhteiskäyttöauton: iPhone hyytyi, BMW eiOP aloittaa uuden palvelun Helsingissä - tarjolle minuuttihintaan BMW- ja Mini-autojaUusi autojen yhteiskäyttöpalvelu HelsinkiinTarvitsetko välttämättä omaa autoa? Puhelinsovelluksella lainaat sen minuuttiveloituksella
MiniBMWToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mini
  • 25.09.202113:58
    Autot

    Kenen mielestä oli hyvä idea laittaa uuteen Miniin tällaiset suuntavilkut? – "He valitsivat kaaoksen"

  • 12.07.202106:32
    Autot

    Uusiin Mineihin saa todella villin näköisen lisävarusteen 730 eurolla – erottuu parhaiten lintuperspektiivistä

  • 06.04.202117:58
    Autot

    Kuvausryhmälle esitettiin vaatimus, jonka edessä autovalmistajakin nosti kätensä pystyyn – tätä et tiennyt eeppisestä kohtauksesta

  • 16.03.202110:50
    Autot

    Taas yksi automerkki luopumassa pahanhajuisista moottoreistaan – BMW-pomon ilmoitusta odotetaan

  • 16.02.201909:59
    Sähköautot

    Sadan tonnin sähkö-Minissä ilmastointi ja ohjaustehostinkin maksavat ekstraa – mutta senkin saa anteeksi, kun näyttää näin nätiltä