Koeajossa vuoden odotetuin maasturiuutuus – bodatut muodot hohkaavat urheilullisuutta

Jaguarin ensimmäinen maasturi haastaa saksalaiset premium-maasturit. Ensikoeajolla napapiirillä vakuutuimme ennen kaikkea maastokissan urheilullisista geeneistä.

Suomeen alkukesä 2016
Ennakkohinta alk. 55 746 €

Tykkäsimme

  • urheilullisuudesta
  • elegantista ohjaamosta
  • älykkäästä nelivetojärjestelmästä

Emme tykänneet

  • pienehköstä tavaratilasta

Kylmä tuuli puhaltaa irtolunta jäätyneen järven jäällä. Lämpömittarin neula on valunut 25 pakkasasteeseen. Pakkaslumi narisee valittaen kenkien alla, kun kävelemme kohti yhtä tämän vuoden odotetuimmista maasturiuutuuksista.

Meidät ottaa vastaan ryhmä Jaguarin testaajia, jotka näyttävät kommandopipoissaan enemmänkin puolisotilaalliselta armeijalta kuin ison autotehtaan insinööreiltä. Vaikutelmaa korostaa vielä se, että meitä hämärässä talvipäivässä odottava punainen Jaguar F-Pace on puoliksi naamioteipeissä. Ihan sama. Pääasia, että pääsemme vihdoin ottamaan siitä ensituntumat.

Ensivaikutelma saadaan remmiahdetusta kolmilitraisesta ja 380-heppaisesta V6-moottorista, joka on jo tuttu muiden Jaguarien keulalta. Moottorista on myös 340-hevosvoimainen versio.

F-Pace näyttää jäisessä maisemassa sulavalinjaiselta rotukissalta. Vaikutelmaa korostaa se, että sen vieressä seisoo meidät tänne tuonut ja selvästi laatikkomaisempi Land Rover Discovery. Siihen verrattuna F-Pacen bodatut muodot suorastaan hohkaavat urheilullisuutta. Lähimmät kilpailijat sille ovat selvästikin BMW X4 sekä Porsche Macan.

Siirtyminen jäätävästä ulkoilmasta F-Pacen ohjaamon on viileä kokemus, sisätilat hohkaavat sinistä tunnelmavaloa – ainakin niin kauan, kunnes ajotilavalikosta valitaan urheilullinen ajoasetus. Silloin sisävalot muuttuvat punaiseksi.

Ohjaamo ajan tasalla olevine isoine kosketusnäyttöineen on modernin oloinen. Kromilistat ja jykevä keskikonsoli isoine kiertovalitsimineen näyttävät tyylikkäiltä. Takapenkillä näyttää olevan ihan kivasti tilaa kahdelle aikuiselle; ainakaan sinne kömpineet Jaguarin insinöörit eivät valita olostaan.

Heidän tarkkailevien silmiensä alla on aika startata maastokissa ensimmäisen kerran. Moottori murahtaa. Ensimetrit ajetaan läpimitaltaan 100 metrin suuruisessa jääympyrässä. Jää kiiltää. Ympyrää reunustavat lumivallit näyttävät petollisen kovilta. Siksi ajotilavalikosta on valittuna suosiolla liukkaan kelin asetus. Auto vastaa kaasuun herkästi mutta säyseästi. Ajonvakautus tekee kovasti töitä jakaen voimaa kaikille tassuille. Pian kissa tanssii jäällä.

Seuraavaksi on vuorossa kiihdytys. Se tapahtuu launch control -järjestelmän avulla. Järjestelmä vakuuttaa, se löytää liukkaalta pinnalta yllättävän hyvin pitoa. Kulku on vakaata ja turvallisen oloista. Nopeus kasvaa salakavalasti.

Käymme läpi kaikki ajotila-asetukset yksi toisensa perään – kunnes on lopulta aika kytkeä kaikki apujärjestelmät pois päältä. F-Pacen älykäs neliveto on hieman takavetopainotteinen, joskin vedosta jopa 90 prosenttia voidaan jakaa eteen. Kaikki tämä tekee F-Pacella ajamisesta liukkaalla todella nautinnollista. Auton perä irtoaa nautinnollisesti pitkiin, näyttäviin luisuihin. Luisun kulmaa on helppo hallita kaasupolkimen avulla. Harva neliveto on näin hauska ja tasapainoinen ajettava liukkaalla.

Koeajo päättyy lumiselle metsälenkille. Sinne saamme alle kolmilitraisen V6-dieselin, josta otetaan irti 300 heppaa ja jykevä 700 newtonmetrin vääntö. Mahtidieselin kaasu vastaa herkästi kuskin pyyntöihin, ja voima tulee tarjolle todella nätisti. Kissa taipuu notkeasti mutkasta toiseen välttäen sitä seireenimäisesti kutsuvat lumipenkat. Käymme läpi vielä nopeasti kaikki ajotilat. Liukkaan kelin asetus antaa varovasti ja pehmeästi voimaa kuskin kaasujalan alle tarpeen mukaan, ja auton käytös on selvästi etuvetopainotteinen. Kohti urheilullisempia asetuksia siirryttäessä voimaa siirretään asteittain koko ajan enemmän taka-akselille. Voiman jakosuhde muuttuu huomaamatta ja nopeasti.

Ensivaikutelma on todella positiivinen. F-Pacelle on annettu selvän urheilulliset geenit. Etuakselilla on F-Typestä tuttu jousitus eli päällekkäiset kolmiotukivarret. Ne korostavat auton urheilullista luonnetta. Ohjaus on tarkka ja tunnokas – sen mitä vain liukkaalla pinnalla suoritetulla koeajolla nyt voi arvioida.

Harmi vain, ettemme päässeet perusmoottorin eli 2-litraisen ja 180-heppaisen dieselin rattiin. Se on normaalisti takavetoinen, joskin sen saa myös nelivetoisena. Tehokkaamman dieselin ja bensakoneen yhteydessä kissa raapii aina kaikilla tassuillaan.

Mallivalikoima on tuttu muista Jaguareista, eli varustetasoja on neljä: Pure, Prestige, Portfolio ja R-Sport. Jo Puren varustelista on melko kattava. Vakiona ovat mm. ajotilavalitsin, dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä, 18-tuumaiset aluvanteet, pysäköintiapu taakse sekä 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Lue myös:

    Uusimmat