Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Volkswagen Caddy 4Motion – nelivedon voimalla

Julkaistu 30.03.2016 08:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Volkswagen uudisti tavara-automallistonsa ja samalla näihin pohjautuvat henkilömallit saivat uutta tekniikkaa. Caddy tarjoaa monikäyttöisen vaihtoehdon nelivetoisten tila-autojen luokassa.

Tykkäsimme

  • Nelivedosta
  • Monikäyttöisyydestä

Emme tykänneet

  • Ohjaamon muovisuudesta
  • Ajoasennon säätöjen rajallisuudesta

Hinta alkaen 33 131 €
Koeajoauto 38 838 €

Caddy kuuluu Volkswagenin mallistossa mielenkiintoiseen väliin. Se täyttää tavara-autopuolella aukon Transporterin alapuolelta, ja henkilöautomallina se sijoittuu lähelle Touran-tila-autoa. Myös Touran uudistui laajasti viime vuoden puolella ja se on saatavilla tehokkaammilla moottoreilla, mutta Caddy on säilyttänyt yksinoikeuden nelivetoon.

Nelivetoisuus on kasvattanut suosiotaan kaikissa autoluokissa. Esimerkiksi Volkswagenien hyötyajoneuvojen kohdalla nelivetoiset mallit kattavat noin kolmanneksen kaikesta myynnistä. Caddyn kohdalla neliveto on toteutettu Haldex-tyylisellä kytkimellä, jonka avulla voimasta pystytään välittämään noin 50 prosenttia taka-akselille.

Ulkonäkönsä osalta Caddy sai uudistuksessa sukunäköä henkilöautomallistoon. Etenkin valojen ja keulan vaakalinjat muistuttavat vahvasti henkilöautopuolelta. Esimerkiksi Touraniin verrattuna auton korkeus kuitenkin erottaa sen selkeästi henkilöautoista. Nelivetoisuus tuo jo valmiiksi yli 1,8 metrin korkeuteen muutaman sentin lisää. Suoraan sivusta katsottuna auto on jopa hieman koomisen näköinen, sillä pituuden puolesta auto näyttää ikään kuin loppuvan kesken. Noin 40 senttiä pidempi Maxi-malli on ulkonäöllisesti tasapainoisempi.

Käytettävyyden osalta ison eron esimerkiksi oman merkin Touraniin tekevät takaliukuovet. Ne helpottavat etenkin lasten kanssa liikkumista, eikä ovien aukaisun yhteydessä tarvitse pelätä parkkipaikkakolhuja. Takapenkille kulkua rajoittaa Caddyn tapauksessa lähinnä korkeahko kynnyskotelo.

Nelivetoinen Caddy on todella monikäyttöisen ja etenemiskykyinen tila-auto. Se ei ole muotoilullisesti tai tyylillisesti uusinta uutta, mutta on sitäkin enemmän käytännöllinen. Tämän kokoluokan tila-autoksi se on myös ainoa vaihtoehtoa Volkswagenin mallistossa, joka on tarjolla nelivetoisena.

Keula sai uudistuksessa sukunäköisemmän ilmeen

Sivuprofiilia katsoessa näyttää kuin perä loppuisi hieman kesken

Nelivetoisuus tuo vaivattomuutta etenkin talviajoon

MIKÄ Käytännöllisyyttä painottava vaihtoehtoa keskikokoiselle tila-autolle.

KENELLE Tilaa ja käytännöllisyyttä arvostavan perheen monikäyttöauto.

AJETTAVUUS Caddy on lähtökohdaltaan pieni pakettiauto, mutta tätä ei ajettavuuden osalta huomaa. Auto on hyvin henkilöautomainen ajettava korkeudesta huolimatta. Kantavuuteen nähden lyhyt akseliväli aiheuttaa tyhjänä lievää pompotusta, mutta vauhdin kasvaessa alusta toimii hyvin myös tyhjänä.

SUORITUSKYKY Kaksilitraisen turbodieselin teholukema on varsin vaatimattoman oloinen, mutta sen ei kannata antaa häiritä. Moottori on käyttöalueeltaan hyvin laaja ja miellyttävä 300 newtonmetrin vääntö jo käytettävissä jo kierrosluvulta 1 500 lähtien.

TILAT Korkea kori luo ohjaamoon erittäin ilmavan tunnelma. Takapenkillä erillisistuimet luovat miellyttävän tunnelman, mutta polvitilaa saisi olla hieman enemmän. Tavaratilaa on tämänkin puolesta ja takapenkki on mahdollista poistaa kokonaan, jolloin auto menee pienestä pakettiautosta.

MALLISTO Caddy on tarjolla kahdella akselivälillä ja lisänimellä Maxi kulkeva malli on noin 40 senttiä pidempi sekä 7-paikkainen. Moottorivalikoimasta löytyy kolme bensakonetta (84, 102, 125 hv), neljä dieseliä (75, 102, 122, 150 hv, sekä maakaasuversio (110 hv). Tehokkaimman bensakoneen ja kahden dieselin yhteyteen on saatavissa automaattivaihteisto ja koeajetun mallin lisäksi tehokkaimman dieselin yhteyteen on saatavissa aina automaattivaihteinen nelivetoversio. Varustetasoina ovat Kombi, Trendline, Comfortline ja Highline.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion
Moottori
1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 90 kW (122 hv) / 2 900 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500 – 2 800 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 11,5 s
Huippunopeus 178 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 408 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 851 mm, akseliväli 2 682 mm
Omamassa 1 571 kg
Tavaratila 750-3 030 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Hyundai i30 Fastback – se linjakkaampi vaihtoehtoKoeajossa uusi Seat Ibiza – ansaitusti Vuoden Auto Suomessa 2018Koeajossa Volkswagen T-Roc – muodin mukaisesti moneen makuunKoeajossa Nissan X-Trail – Qashqaita tuntemattomampi SUV vakuuttaa kyvyilläänKoeajossa lisää puhtia saanut Nissan X-TrailKoeajossa näpsäkkä pikku-Q – kaupunkiympäristön ammattilainen
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki