Koeajossa Audi RS 4 Avant – riittävän ripeä perhefarkku

Hyvät tilat tarjoavan farmarikorin ja tehokkaan moottorin yhdistämisessä on oma viehätyksensä. Uusi Audi RS 4 Avant tarjoaa mainion kompromissin käytännöllisyyttä ja suorituskykyä.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Suorituskyvystä
  • Voimalinjasta

Emme tykänneet

  • Vaisuhkoista äänistä
  • Vakiovarustelun niukkuudesta

Hinta alkaen 130 090 €
Koeajoauto 165 963 €

Autoa hankittaessa joutuu yleisesti tekemään jonkinlaisia kompromisseja. Vauhdinnälkäinen haluaisi kenties urheiluauton, mutta arkielämän vaatimukset eivät välttämättä taivu sellaiseen. Silloin ratkaisuksi voi soveltua tehokas farmariauto.

Audilla on jo pitkä perinne tehokkaiden perhefarmareiden tekemisestä. Viimeisin lisäys tähän joukkoon on uusi 2,9-litraisella tuplaturbo-V6:lla varustettu RS 4 Avant. Samaa moottoria käytetään niin ikään kaksiovisessa sisarmalli RS 5:ssä, mutta myös erään stuttgartilaisen konsernisisaren tuotteissa.

Ulkonäkönsä osalta RS 4 on tunnistettavissa suhteellisen helposti vakiota räyhäkämmäksi versioksi. Puskurit ovat saaneet aggressiivisempaa ilmettä, pyöränkaaret pullistukset viestivät kasvaneista voimavaroista, isojen vanteiden takaa paistavat jättimäiset jarrulevyt ja -satulat, ja RS-mallien tyyliin takaa löytyy kaksi isoa ovaalin muotoista pakoputkenpäätä. Lisäksi sekä edestä että takaa löytyy luonnollisesti RS-logoja. Vastaavanlaiset eroavaisuudet jatkuvat myös sisätiloissa, jottei kuljettajalle jää epäselväksi käytössä oleva auto.

Käynnistyksen myötä kuuluu pienoinen murahdus, mutta tyhjäkäynti asettuu hyvin maltilliseksi. Asiaan pystyy vaikuttamaan ajotilaa vaihtamalla, minkä myötä pakoputkistosta löytyvät läpät aukeavat. Maltillisuus leimaa myös liikkeellelähtöä. Uusi 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä hyvin sivistyneesti ja pitää kierrokset matalina. Myös alustan mukavuus yllättää, sillä isoista vanteista huolimatta pintakovuudesta ei ole tietoakaan, eikä rengasmelukaan pahemmin vaivaa. RS 4 on selkeästi aikuistunut.

Uudenlaisen pehmeyden lisäksi RS-nimelle löytyy myös katetta. Kaasupoljinta syvemmälle painettaessa nimittäin alkaa tapahtua asioita varsin määrätietoisesti. Vaihteisto on pehmeydestään huolimatta myös erittäin nopea, ja halutessaan kuljettaja voi hoitaa vaihtamista myös itse. Moottori vetää laajan vääntöalueensa ansiosta hyvin tasaisesti ylöspäin ja yläkierroksilta löytyy vielä mukava potku kaiken tehon ollessa käytössä.

Voimalinjan lisäksi myös alustan toimintaa leimaa hyvin laaja käyttöalue. Mukavuuspainotteiselta asetukselta siirryttäessä jäykempään suuntaan tuntuma tiehen paranee ja reagointi kuljettajan pyyntöihin tuntuu tarkemmalta. RS 4 taittuu erittäin nöyrästi mutkaan kuljettajan pyyntöjen mukaisesti, eikä ehkä jossain määrin perinteeksi muodostunutta aliohjautumista ole havaittavissa. RS-mallissa vakiona oleva aktiivinen takatasauspyörästön lukko oletettavasti auttaa tässä asiassa.

Uusi RS 4 Avant ihastuttaa monipuolisuudellaan ja arkikelpoisuudellaan. Mukavuudesta huolimatta suorituskyky on kohdallaan myös vaativampaan makuun. Ja juuri tällaisessa monipuolisuudessa piilee RS 4:n ja muiden vastaavanlaisten autojen viehätys. Autoja vähemmän tunteva ei kiinnitä suhteellisen viattoman näköiseen perheautoon juurikaan huomiota, mutta tietäjät tietävät, mihin se on oikeasti kykenevä. Ja nostavat peukalon pystyyn hymyn kera.

MIKÄ Audi A4:n tehoversio.

KENELLE Suorituskyvyn ja tilan yhdistelmää arvostavalle.

AJETTAVUUS Audi RS 4 tarjoaa ensimetreillä yllätyksen mukavuuden suhteen. Säädettävän alustan Comfort-asetus tarjoaa erittäin mukavaa kyytiä, eikä 20-tuumaisista vanteista huolimatta sisätiloihin välity liiallista pintakovuutta. Pehmeys alkaa tosin mennä moottoritienopeuksissa jo liiallisuuksiin, jolloin isoista heitoista auto jää keinahtelemaan. Moottoritienopeuksissa ja hieman vauhdikkaammassa mutka-ajossa perusasetukseltaan Auto-asetus tarjoaa sopivan annoksen lisää jämäkkyyttä. Jäykin Dynamic-puolestaan menee turhan kovaksi keskimääräisellä suomalaisella päällysteellä, mutta sopinee esimerkiksi ratapäiville. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja nopea olematta hermostunut matka-ajossa. Pidon rajoilla auto käyttäytyy tasapainoisesti ja pienellä provosoinnilla sekä säädettävän takatasauspyörästön lukon urheilullisimmalla asetuksella RS 4 käy suorastaan leikkisäksi.

SUORITUSKYKY Voimanlähteenä toimiva 2,9-litrainen V6 ei ole luokkansa tehokuningas, mutta suorituskyky on siitä huolimatta erittäin riittävä. Moottorin nöyrä luonne yhdistettynä pehmeästi, mutta pyydettäessä myös ripeästi toimivaan 8-portaiseen automaattivaihteistoon, tekee ajamisesta kaikissa olosuhteissa vaivatonta. Myös auton äänimaailma on miellyttävä läpi kierrosalueen, mutta urheilullisessa lippulaivassa voisi olla tarjolla kyllä aavistuksen enemmänkin luonnetta.

TILAT RS 4 Avant ei eroa tiloiltaan farmarikorisesta A4:stä. Edessä on hyvät oltavat ja ergonomia on kohdallaan riittävien säätövarojen ansiosta. Takanpenkin muoto on kiitettävä myös aikuiselle ja noin 180-senttisen kuljettajan takana mahtuu hyvin istumaan toinen saman mittainen. Tavaratila edustaa luokassaan normaalia kokoa ja selkeä muoto helpottaa tilan hyödyntämistä.

MALLISTO RS 4 on joskus ollut tarjolla myös sedanina, mutta nykyinen malli on aina Avant eli farmarikorinen. Vaikka RS 4 Avant jo valmiiksi malliston lippulaiva, saa siihen ruksailla melkoisesti varusteita päästäkseen kattavaan kokoonpanoon. Koeajoauto oli varustettu muun muassa virtuaalisella mittaristolla (952 €), tuulilasinäytöllä (1 858 €), dynaamisella ohjauksella (1 903 €), Dynamic Ride Control -erikoisurheilualustalla (3 717 €), ja esimerkiksi pysäköintiavustimen sekä aktiivisin kaistavahdin ja aktiivisen vakionopeudensäätimen sisältävillä teknologipaketeille (yht. 4 170 €). Listaa tarkastellessa nousee mieleen kysymys, eikö lippulaiva voisi olla jo vakiona varusteltu hieman perusmalleja kattavammin.

Audi RS 4 Avant
Polttomoottori
2 894 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 331 kW (450 hv) / 5 700-6 700 r/min
Vääntö 600 Nm / 1 900-5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,1 s
Huippunopeus 280 km/h
EU-kulutus 8,8 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 4 781 mm, leveys 1 866 mm, korkeus 1 404 mm, akseliväli 2 826 mm
Omamassa 1 790 kg
Perävaunumassa jarruin 1 900 kg
Tavaratila 505-1 510 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat