Koeajo: Volkswagen Passat Alltrack – muodollinen ylennys

Passat Alltrack on korotetulla maavaralla varustettu versio farkku-Passatista. Auton tunnistaa helposti koria kiertävistä muovisuojista ja mattakromisista yksityiskohdista.

Tykkäsimme

  • Laatuvaikutelmasta
  • Ajettavuudesta
  • Mukavuudesta

Emme tykänneet

  • Identtisyydestä normaaliin mallistoon

Erilaiset crossoverit ja kaupunkimaasturit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Jos ei kuitenkaan halua isoa ja huomiota herättävää maasturia, mutta hieman parempaa etenemiskykyä, voi Passat Alltrack olla juuri sopiva kulkupeli.

Teknisesti auto on yhtenevä Passat Variantin kanssa. Alustan komponentit ovat samat, mutta maavaraa on yhteensä 29 milliä enemmän. Tämän lisäksi ulkonäköön on tuotu valmistajan sanoin ”off road -tunnelmaa” uudelleen muotoilluilla puskureilla, alustasuojalla ja autoa kiertävillä muovisilla suojilla. Myös useat Alltrack-tekstit kertovat, ettei kyseessä ole normaali versio.

Passat Alltrack on aina nelivetoinen ja teknisesti kyseessä on viidennen sukupolven Haldexiin perustuva järjestelmä. Sen reagointi on aikaisempaa nopeampaa ja normaaleissa oloissa auto etenee taloudellisemmin. Nelivedon lisäksi Alltrack on varustettu alamäkihidastimella ja erillisellä off road -ajomoodilla, joka vaikuttaa moottorinohjauksen sekä ESP:n toimintaan.

Passat Alltrackin jättää hieman kaksijakoisen tunnelman. Erot nelivetoiseen Passat Variantiin eivät ole kovin isot, eikä edes perävaunumassa ole suurempi, mikä voisi olla joissain tapauksissa ratkaiseva tekijä. Toki Alltrack on persoonallisempi vaihtoehto, eikä se autona häviä Variantille millään osa-alueella. Loppupeleissä auton kiinnostavuus jää tässä tapauksessa kiinni lähinnä vielä julkaisemattomasta hinnasta.

MIKÄ Korotetulla maavaralla ja lisämausteilla varustettu Passat Variant.

KENELLE Aktiivista elämää viettävälle perheelle, joka haluaa erottua Passatien joukosta.

AJETTAVUUS Passat Alltrackin alusta on sama kuin Passat Variantissa. Ainut ero on kokonaiskorkeuden kasvu 29 millimetrillä, mikä muodostuu jousituksen nostamisesta sekä suuremmalla kehällä varustetuista renkaista. Erona perus-Passatiin on aavistuksenomainen kallistelu reippaammassa ajossa. Tähän pystyy kuitenkin vaikuttamaan tehokkaimmassa mallissa vakiona olevalla säädettävällä DCC-iskunvaimennuksella. Comfort asetuksella auto jää jopa heijaamaan isompien heittojen jälkeen, kun taas Sport-asetuksen myötä tien epätasaisuudet tuntuvat varsin selkeästi läpi. Normal-asetus on sopiva kompromissi arkiajoon.

SUORITUSKYKY Koeajossa ollut malliston tehokkain 240 hevosvoimainen versio liikuttaa autoa keveästi. Etenkin 500 newtonmetrin vääntö tuo etenemiseen pienempiä malleja leppoisempaa tunnelmaa. 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii todella hienostuneesti ja vaihdot ovat kaikissa tilanteissa nopeita ja huomaamattomia. Autolla pärjää vaivatta myös saksalaisilla moottoriteillä, ja matkavauhtina voi helposti pitää 200 km/h. Varsinaista maastoajoa autolla ei päästy kokeilemaan, mutta soratiellä voimanjako tuntui toimivan hyvin nopeasti.

TILAT Sisätilojen osalta Alltrack vastaa normaalia Variant-mallia. Etupenkkiläisillä on hyvät oltavat etenkin lisävarusteisilla hierovilla Ergo Comfort -istuimilla. Takana on reilusti tilaa pitemmällekin varrelle ja tavaratilaa löytyy tutut 639-1 769 litraa.

MALLISTO Passat Alltrack on Suomessa tarjolla kolmella dieselmoottorilla (110-176 kW/150-240 hv). Pienin näistä on saatavana manuaalivaihteisena, muut ovat aina varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG
Suomeen syksyllä
Hinta avoinna

Moottori 1 969 cm3, R4 turbodiesel
Iskutilavuus 1 968 cm3
Teho 176 kW (240 hv) 4 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 750 – 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 6,4 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 777 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 789 mm
Omamassa 1 776 kg
Tavaratila 639-1 769 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat