Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Toyota Auris Turbo – ahtamisen iloa

Julkaistu 11.11.2015 10:29
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Toyota Auris sai keulalleen pienen turbomoottorin, joka tuo japanilaiset askeleen lähemmäs eurooppalaisten autoilijoiden toiveita. Yksi toive kuitenkin jää. Portaattoman automaatin voisi vaihtaa kaksoiskytkimelliseen versioon.

Hinta alk. 24 213 €

Tykkäsimme

  • bensaturbo tuo menoon jouhevuutta
  • maltillisesta kulutuksesta
  • riittävästä määrästä sylintereitä
  • mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

  • portaaton CVT-automaatti huudattaa autoa
  • rengasmelusta

Toyota tekee asioista omalla tavallaan, eikä hötkyily kuulu tuotteiden kehityskuvaan. Siksi pientä turbomoottoria on saatu odottaa näinkin kauan. Kone on nelisylinterinen, eli japanilaiset tekevät downsizingia omalla tavallaan. Toyota ei ole lähtenyt pudottamaan moottorista sylintereitä kuten monet eurooppalaismerkit ovat tehneet.

Kone sinänsä saa puhtaat paperit. Tehoa (116 hv) ja voimaa (185 Nm) on tarjolla riittävästi arkiajoon, Toyotalla ei ole tapana lähestyä autoilijoita suorituskyky edellä. Taloudellisuus on prioriteettilistalla korkeammalla, ja se näkyy moottorille ilmoitetuissa kulutuslukemissa. Alle viiden litran keskikulutus on kelvollinen luku.

Automaattivaihteisto on nykyisin yhä useamman harkintalistalla myös pienissä perheautoissa, ja Toyotallakin on sellainen tarjota. Eurooppalaisista kilpailijoista poiketen se ei ole kaksoiskytkinautomaatti vaan portaaton. Tästä on etunsa ja haittansa. Rakenteiden yksinkertaisuus pitää automaatin toimintavarmana, ja luotettavuus on tunnetusti Toyotalla arvossaan. Toisaalta CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä. Tasamaalla hattu päässä nätisti ajettaessa tällä ei ole suurta väliä, kone vetää kivasta jo alhaalta lähtien. Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia. Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?

Muuten Auris tekee asiallisen vaikutuksen. Paremmissa varustetasoissa oleva iso kosketusnäyttö tekee kabiinista kertaheitolla modernimman oloisen, ja ohjaamon laatuvaikutelma on hyvä. Hytin tyyli on asiallinen, Toyota ei ole lähtenyt kikkailemaan laatuvaikutelmassa kromeluureilla. Kovaa muovia on ehkä aavistus liikaa ronkelin makuun.

Myös ajettavuudesta Auris saa tyydyttävän arvosanan. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja ohjaus on ok – ei hyvä, ei huono. Ohjaustunto ei ole kaikista tarkin, mutta ei huonoinkaan. Vastetta on lisätty keinotekoisesti, joka hieman häiritsee.

Takapenkkiläisten asema ei ole yhtä hyvä kuin edessä istuvilla, sillä jalkatilaa on aika niukasti. Kolmen takamatkustajan kuormalla huomaa myös Aurisin korin kapeuden. Tavaratila vetää 360 litraa, ja kontissa on kätevä kaksoispohja, jonka avulla tilan kokoa voi säädellä.

Aurisin pikkuturbo saa maltilliselta automieheltä puhtaat paperit. Dynaamista ajokokemusta halajavat katselevat sen sijaan muiden merkkien perään.

Toyota Auris 1.2T Multidrive S
Moottori 1 197 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 85 kW (116 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 185 Nm / 1 500–4 000 r/min
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 106 g/km
Mitat Pituus 4 330 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 375 kg
Tavaratila 360 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Fordin urbaani selviytyjäEnemmän kuin kauppakassi – koeajossa Hondan pikkautoAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosToimii vai ei? Koeajossa Lexus ilman hybriditekniikkaaUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänKoeajo: Hyundain uusi ”aktiivi”-malli ei avaudu ensi-istumalta
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • Eilen14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää