Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Suzuki Vitara S – vahvasta turboboostista lisäpotkua myyntiin

Julkaistu 08.01.2016 21:39
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

S-version myötä Suzuki lisää mielenkiintoisen uuden 1,4-litraisen bensaturbon Vitara-mallistoonsa.

Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 27 290 €

Tykkäsimme

  • moottorin vahvasta alaväännöstä
  • piristyneestä ohjaamosta
  • alhaisesta kulutuksesta

Emme tykänneet

  • pieni lisäpotku ei olisi pahitteeksi
  • automaatin lisähinta 2600 euroa

Vitara on uudistunut vuosien varrella useasti, ja nykykuosissaan se on melko modernin ja menevän näköinen katumaasturi. Uuden turbomoottorin myötä mallisto saa nyt tervetulleen lisän kilpailussa moderneilla voimalinjoilla varustettuja kilpailijoita vastaan. Samalla myös auton ulkonäköön ja ohjaamoon on lisätty muutamia sporttisia yksityiskohtia. Muuten S vastaa varusteltultaan GLX-versiota.

Uusi alumiinirakenteinen ja kevyt moottori antaa Vitaralle ikään kuin uuden elämän.

Kun vapaasti hengittävä ja 120-heppainen 1,6-litrainen bensakone on hieman voimaton, uusi turbomoottori vakuuttaa heti vahvalla alaväännöllään. Koko voima on käytössä jo kierrosluvulla 1 500. Muistutukseksi mainittakoon, että vaparissa koko voima löytyy vasta kierrosluvulla 4 400. Turbossa kierroksia tarvitsee harvoin edes kierrättää ylemmäs kuin kolmeentuhanteen.

Ajaminen on näin ollen huomattavasti leppoisempaa, ja tarvittaessa ohitukset sujuvat selvästi ripeämmin. Moottori vastaa myös kaasuun paljon herkemmin kuin ennen. Lisäksi vielä kulutus on pudonnut hieman, ja kone käy myös nätisti. Ajamisesta on siis huomattavasti helpompi nauttia.

Moottorin jatkeeksi on tarjolla vakiona manuaalivaihteisto, mutta lisähintaan tarjolla on myös 6-portainen automaatti. Se istuu hyvin yhteen vahvasti vääntävän koneen kanssa. Valitettavasti vain automaatin lisähinta on hieman turhan korkea.

Suzuki Vitara S
Moottori 1 373 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 103 kW (140 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 500–4 000 r/min
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 175 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 610 mm, akseliväli 2 500 mm
Omamassa 1 210 kg
Tavaratila 375–1120 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Kia Stonic – nopeaa virkistystä vai tulevaisuuden suosituinta autoluokkaa?Koeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelleKoeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmänAlfa Romeo Giulia vakuuttaa myös dieselinäKoeajo: Nyt loppui nakutus – Opel Insigniassa uusi "kuiskaava" dieselmoottori
SuzukiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Suzuki
  • 15.09.202017:59
    Autot

    Hetkinen, mitäs täällä tapahtuu – Suomeen marraskuussa saapuva japanilaisfarmari näyttää epäilyttävän tutulta

  • 13.09.202011:02
    Autot

    Jännän katoamistempun tehnyt maasturi palaa Suomeen, mutta se ei ole enää entisensä

  • 10.12.201815:26
    Moottoripyörät

    Pahamaineisen Suzuki Hayabusan lähes 20 vuotta kestänyt tarina päättyy – ensi vuonna sitä ei enää saa myydä

  • 23.09.201817:55
    Autouutuudet

    Uusi Suzuki Jimny on söpö ja varmasti hauska auto, mutta kolaria sillä ei kannata ajaa

  • 23.02.201810:10
    Range Rover

    Rahalla saa, mutta Suzukilla pääsee – Range Rover sai köniin 200 000 euroa halvemmalta maasturilta