Porsche tarjosi Teknaville ainutlaatuista tilaisuutta ajaa koko GTS-mallisto Ascarin moottoriradalla Espanjassa. Tarjouksesta ei ollut syytä kieltäytyä.
Tällaista tilaisuutta ei tule autotoimittajalle vastaan joka viikko – eikä edes joka vuosi. Porsche tarjosi Suomessa ainoastaan kahdelle autotoimittajalle mahdollisuutta koeajaa GTS-mallisto Espanjan auringossa.
Tapahtumalla haluttiin juhlistaa Porschen GTS-mallien 50–vuotista taivalta, joka alkoi vuonna 1964 legendaarisella Carrera 904 GTS -mallilla.
Kyseinen keskimoottorinen malli suunniteltiin ensisijaisesti rata-autoksi, mutta FIA-GT-luokkaan osallistuminen vaati sadan auton sarjatuotantoa, joten pieni erä tehtiin myös tieliikennekäyttöön soveltuviksi. Autoa pidettiin yhtenä sen ajan parhaista urheiluautoista – ja myös radalla auto oli tuttu malli tuloslistojen kärjessä.
Seuraavia Gran Turismo Sport -nimeä kantavia malleja olivat 1980–luvun alussa esitelty Porsche 924 Carrera GTS ja 1992 esitelty 928 GTS. Jälkimmäinen oli käytännössä ensimmäinen valtayleisölle suunniteltu GTS–malli, jota tehtiin vuoteen 1995 asti. Tämän jälkeen GTS katosi valikoimasta kymmeneksi vuodeksi.
Nykyään GTS-lisä on saatavilla kaikkiin Porschen malleihin lukuun ottamatta katumaasturi Macania. Autot sijoittuvat mallistossa perusmallien ja ratahenkisten GT-mallien välimaastoon. Sporttisuus on yhä autojen geeneissä, joskin vuosien saatossa painotusta on suunnattu enemmän arkikäyttöön sopivaksi.




