Koeajo: Nyt loppui nakutus – Opel Insigniassa uusi "kuiskaava" dieselmoottori

Nykyinen Opel Insignia on ollut markkinoilla jo kuusi vuotta, joten mallisukupolvi alkaa lähestyä loppuaan. Pitääkseen mallin yhä mielenkiintoisena autoon esiteltiin tänä vuonna uudet "kuiskaaja-dieselit".

Tykkäsimme

  • Hyvästä äänieristyksestä
  • Jousitusmukavuudesta

Emme tykänneet

  • Isosta omapainosta
  • Vanhahtavasta muotoilusta

Hinta alkaen 32 886 €

Tähän uuteen moottoriperheeseen kuuluu kaksi jäsentä: 1.6 CDTI ja 2.0 CDTI. Moottoreiden tuotekehityksessä on painotettu kolmea asiaa. Moottoreista haluttiin tehdä entistä taloudellisempia ja samalla vähentää kaikkia päästöjä. Moottoreiden pitää reagoida välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja tarjota runsaasti vääntöä etenkin käyntinopeusalueen alalaidassa. Kolmantena ominaisuutena haluttiin mahdollisimman alhainen melutaso ja värinätön käynti paremman mukavuuden nimissä.

Uusi 1,6-litrainen moottori on tarjolla kahtena tehoversiona ja niistä ajoimme tehokkaamman 136-hevosvoimaisen mallin. Edeltävään 1.7 CDTI -malliin verrattuna tehoa on siis kuusi hevosvoimaa enemmän ja samalla vääntö on lisääntynyt 20 newtonmetrillä (320 Nm). Heti tyhjäkäynnillä voi todeta, että moottori on erittäin hiljainen ja värinät loistavat poissaolollaan. Muuttuvasiipisen turboahtimen ansiosta moottori reagoi herkästi kaasupolkimen liikkeisiin ja hyvä alavääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Satasen rajapyykin auto taittaa 11,4 sekunnissa ja huippunopeus on 190 kilometriä tunnissa. Vaatimattomista lukemista huolimatta tehot riittävät hyvin tavalliseen arkiajoon. Valmistajan ilmoittama kulutus farmarimallille on pienimmillään 3,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 104 g/km, joten Insignia täyttää tavoitteensa myös kulutuslukemien osalta.

Valitettavasti nuori sydän on kiedottu vanhahtavan raudan ympärille. Dieselillä varustetun farkku-Insignian vaaka heilahtaa 1626 kiloon ja se vaikuttaa luonnollisesti sekä ajo-ominaisuuksiin että kulutuslukemiin.

Auto tuntuu ratin takana raskaalta ja korissa ilmenee jonkin verran kallistelua. Insignian ratissa viihtyykin paremmin maantiellä, kun tiukalla mutkapätkällä. Matka-ajossa Insignia saa kehuja hyvästä äänieristyksestä ja mukavasta jousituksesta. Mukavuus on oikea termi myös vaihteistoa kuvaillessa. Vaihdot ovat pehmeitä, joskaan ei kovin nopeita. Kevyemmällä painolla ja modernimmalla vaihteistolla päästäisiin todennäköisesti vielä selvästi parempiin kulutuslukemiin.

Uudet dieselmoottorit ovat elintärkeä uudistus Insignia-mallistoon. Etenkin yritysautopuolella pienentyneet päästöt otetaan varmasti innolla vastaan. Kilpailu on kuitenkin kovaa, sillä Insignian kaikki pahimmat kilpailijat VW Passat, Ford Mondeo ja Skoda Suberb ovat uudistuneet vuoden sisään.

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI AT6

Moottori 1598 cm3, R4 turbodiesel
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Teho 100 kW (136 hv) 3500 - 4000 r/min
Vääntö 320 Nm / 2000 r/min
0-100 km/h 11,4 s
Huippunopeus 190 km/h
Keskikulutus 5,1 l / 100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4913 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1513 mm, akseliväli 2737 mm
Omamassa 1626 kg
Tavaratila 540-1530 l

Kuvat: Ilari Peltomäki

Lue myös:

    Uusimmat