Koeajo: Nissan Navara – entistä sivistyneempi työkalu
Avolavojen myynti ei ole Suomessa suuren suurta, ja meillä ne menevät usein työkaluiksi niitä todella tarvitseville. Uusi Navara taipuu niin haluttaessa kuitenkin myös vapaa-ajalle.
Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta avoinna
Crossoverit ovat ilmeisesti teema nyt myös avolavojen markkinoinnissa. Nissan ainakin korostaa tätä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auton ohjaamo on aavistuksen henkilöautomaisempi ja edeltäjästä muokattuun runkoon ja alakertaan on tarjolla taakse nyt kierrejouset lehtijousien sijaan.
Tämä on tietysti trendi maailmalla. Ja vaikka avolavoja ei myydä Suomessa pilvin pimein, pienistäkin markkinaosuuksista käydään tänä päivänä kova taisto. Rekisteröintitilastojen valossa Navara tarvitsi kieltämättä jotain uutta, jotta myynti piristyisi. Hilux oli viime vuonna Suomen myydyin avolava (418 kpl) perässään VW Amarok (320) sekä Ford Ranger (294). Navara löytyy tilastoista sijalta kuusi, kilpiin meni viime vuonna 48 autoa. Sen edelle mahtuivat vielä Mitsubishi L 200 sekä Isuzu D-Max.
Ensikoeajolla Navara vakuuttaa ajettavuudellaan. Amarok on ollut tämän luokan selvä mittatikku, ja Navara ottaa nyt ison askeleen sen suuntaan. Ajettavuus on ainakin ilman suoraa vertailua kilpailijoihin kunnossa. Muistikuvissa ainakin Ranger pompottaa takapäätä selvästi enemmän. Palaamme ajettavuuteen tarkemmin myöhemmin pidemmän koeajon muodossa.
Nissan on tehnyt fiksusti taivuttaessaan Navaran kahteen eri rooliin. Lyhempihyttinen versio eli King Cab on yhä selvä työkalu, jossa on yhä takana lehtijouset. Pitkähytillinen Double Cab taipuu puolestaan taipuu tarvittaessa mukavaksi matka-autoksi yrittäjän ja tämän perheen vapaa-ajon ajoihin.
Uudesta Nissan Navarasta polveuvat jatkossa myös Renaultin sekä Mercedeksen (!) avolavat. Näistä etenkin jälkimmäinen on kiinnostava tulokas lava-autojen markkinoille. Ja nyt kun asiaa hieman miettii tarkemmin, liittyisiköhän se erillisjousitus jotenkin tähän Mersu-diiliin… Autot ainakin tullaan valmistamaan Eurooppaa varten samassa Nissanin Barcelonan tehtaassa kuin mistä myös Navarat rullaavat ulos.
Tykkäsimme
- kykenevistä maasto-ominaisuuksista
- isosta lavasta
- tehdastakuu 5 vuotta / 160 000 km
- kattavasta turvavarustelusta
Emme tykänneet
- tahmeasta ja pitkäliikkeisestä manuaalivaihteistosta
- aika iso auto kiinteistöfirmojen käyttöön
MIKÄ Nissanin Espanjassa valmistettava työkalu. Nissanilla on pitkät perinteet avolavoista, Navaran kohdalla on nyt ehditty kolmanteen sukupolveen. Runko on sama kuin edeltäjässä, mutta sitä on muokattu isolla kädellä.
KENELLE Työkaluksi niille, joille avonainen lava ja hyvä kantokyky ovat tarpeen. Suomessa tämän segmentin asiakkaita ovat mm. kiinteistö- ja rakennusfirmat sekä maata ammatikseen siirtävät yritykset. Henkilöautomaisemilla ajo-ominaisuuksilla sekä kattavammalla varustelulla Nissan haluaan pitkähyttisellä versiollaan kosiskella nyt myös autoa mahdollisesti vapaa-ajan harrastuksiin tarvitsevia. Suomessa tosin verottaja haluaa tietysti rokottaa työkalua huvivehkeenä käyttäviä.
AJETTAVUUS Nissan on lyhentänyt Navaran akseliväliä viidellä sentillä, joka on pienentänyt kääntösädettä selvästi. Tämä tuli selväksi koeajolla Mallorcan mutkaisilla vuoristoteillä. Ajettavuus on avolavaksi erinomainen, eikä kierrejouset lavan alle saanut Double Cab pompota juurikaan edes ilman kuormaa ajettaessa. Perä pysyy myös kiltisti tiessä tiukemmissakin kurveissa. Käsivaihteisto sopii pitkäliikkeisyydestään ja lievästä tahmeudestaan huolimatta hyvin työkaluun, pidempää siivua tai paljon ajavat voivat harkita automaattia. Se toimii ihan tyydyttävästi, joskin vaihdot voisivat olla hieman pehmeämmöt. Automaatti nostaa myös kulutusta. Hieman laiskempia tai tottumattomampia kuskeja varten Navarassa on alamäkihidastin, mäkilähtöavustin ja 360 astetta auton ympärille näkevä kamerajärjestelmä. Turvavarusteista voi mainita automaattisen hätäjarrutuksen kaupunkinopeuksissa, jonka saa tosin vain Double Cabiin.
SUORITUSKYKY Kahdella desilitralla edeltävästä sukupolvesta pienentynyt dieselmoottori vääntää vahvasti, mutta käy samalla hieman karkeasti. Navara kantaa kuormaa tonniluokan pakettiauton verran eli tasan 1 000 kiloa, ja sen perään voi kytkeä 3,5 tonnia painavan jarrullisen peräkärryn. Hankalampia olosuhteita varten on neliveto, jota tukee myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Erittäin hankalia paikkoja varten vaihteistosta löytyy myös hidas alue.
TILAT Ohjaamo on hieman henkilöautomainen, joskin pehmeät muoviosat loistavat yhä poissaolollaan. Henkilöautomaisuutta lisäävät myös tarjolle tulleet uudet mukavuusvarusteet. Jos kuski ja appari käyvät esimerkiksi eri lämmöillä, varustelistalta löytyy kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi. Erilaista elämäntapa-autoa etsivät saavat jopa Double Cabiin nahkaverhoilun myös takaistuimille. Auton hyötykäyttöä parantaa puolestaan Double Cabin 6,7 sentillä pidentynyt lava. Double Cabin lavalla on nyt mittaa 1 578 mm. King Cabin lavan mitta on 1 788 mm.
MALLISTO Kaksi korimallia: King Cab ja Double Cab. Autoissa on yksi selvä ero. King Cab tulee vielä lehtijousilla, kun Double Cabissa on nyt lavan ja rungon välissä kierrejouset sekä monivarsituenta. King Cabin saa myös kaksivetoisena, Double Cabit ovat aina nelivetoja. Moottori on kaikissa versioissa aina 2,3-litrainen turbodiesel (160 tai 190 hv), ja sen jatkeena on joko 6-vaihteinen manuaalilaatikko tai 7-portainen automaatti. Varustetasoja on neljä: Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Näistä jälkimmäinen tulee esimerkiksi LED-ajovaloilla. Lisävarustelista on poikkeuksellisen korkea sisältäen yli 125 vaihtoehtoa; tarjolla on mm. integroitu työkalupakki, lavan jakaja, taka-astinlauta, muovista/alumiinista tehty lavansuoja sekä erilaisia lavapeitteitä.
Nissan Navara King Cab 4wd
Moottori 2 298 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 120 kW (160 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 403 Nm / 1 500–2 500 r/min
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 172 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 169 g/km
Mitat Pituus 5 225 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 780 mm, akseliväli 3 150 mm
Omamassa 1 956 kg
Kuormankantokyky 1 054 kg
Suurin sallittu kokonaismassa 3 010 kg
Lavan pituus 1 750 mm
Lavan leveys 1 560 mm (pyöränkoteloiden välissä 1 130 mm)
Lavan korkeus maasta 800 mm
Uusimmat
-
05:45
Esa, 32, on ollut asunnoton kahdeksan vuotta – näin hän pysyy hengissä
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
Lataa lisää