Koeajo: Need for Speed Bentleyn tapaan

Kaikkien aikojen nopein sarjavalmisteinen Bentley on mielenkiintoinen sekoitus urheilullisuutta ja pönöttävää ylellisyyttä.

Tykkäsimme

  • Moottorin voimasta
  • Auton massa tuo vakautta kulkuun
  • Tiloista
  • Ohjaamon ylellisestä laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Auton massa syö urheilullisuutta
  • Vanhahtavasta kosketusnäytön grafiikasta
  • Urheiluautoksi hieman pönöttävä

Maailma on täynnä ristiriitaisia autoja, ja Bentley Continental GT kuuluu etenkin Speed-painoksena tähän joukkoon. Se ei ole kaunis, mutta se on persoona. Se ei ole klassisessa mielessä urheiluauto, mutta siinä on voimaa. Se on saksalainen, mutta sillä on englantilainen tyylinsä.

VW-konserniin kuuluva Bentley on noussut viime vuosina rikkaiden leikkikaluksi. Sillä ei ole BMW:n omistuksessa olevan Rolls-Roycen statusta, mutta näkyvyys on Bentleyn ratin takana taattu. Yksi merkin kulmakiviä on kaksiovinen coupé eli Continental GT, jonka erikoispainokset vetävät rikkaita kuin hunaja mehiläisiä. Tyytyväinen surinakin on samantapaista…

Ja onhan GT Speed näyttävä ilmestys, etenkin sähkönsinisenä. Vakiona auton olla olevat 21-tuumaiset pyörät saavat sen näyttämään jopa yllättävän kompaktilta. Auton perä uhkuu voimaa, eikä keulakaan mikään töpö ole.

Yksi auton erikoisuuksia on sen pitkän konepellin alta löytyvä moottori. W12 on kahden pienikulmaisen kuutoskoneen yhdistelmä, jossa on kaksi sylinterinkantta ja yksi kampiakseli. Moottori on näin yllättävän kompakti. Moottori esiteltiin ensimmäisen kerran 420-heppaisena VW:n Coupé konseptin keulalla vuonna 1997. Vuoden 2001 Nardo-konseptissa moottorin teho oli nostettu jo 600:een hevosvoimaan. Seuraavana vuonna VW rikkoi autolla 24 tunnin nopeusennätyksen. Vuorokauden keskinopeus oli huima 322,891 km/h.

VW:n mahticoupé ei päätynyt koskaan tuotantoon, mutta moottori on löytänyt uuden elämän Bentley Continentalin lisäksi myös Audi A8L:ssä, VW Phaetonissa ja Touaregissa sekä Spykerissa.

Ajan hengen mukaisesti moottori toimii nyt viimeisimmän päivityksen jälkeen kuin kuutoskone. Sylintereistä puolet nimittäin lepää, kun niitä ei tarvita – eli nätisti ajettaessa ison osan ajasta. Näin siis normaalissa W12-moottorisessa GT:ssä. Speed-versioon järjestelmää ei katsottu aiheelliseksi lisätä.

Tiukimmassa eli GT Speed -trimmissä moottori tuottaa nyt 635 heppaa ja hulppean 820 newtonmetrin väännön. Noilla tehoilla liikuteltaisiin rekkaakin, joten pitkälti yli kahden tonnin massa ei ole mikään ongelma. Ja kun vauhtiin päästään, huippunopeutta löytyy lopulta peräti 331 km/h. Se on kunnioitettava lukema.

Kun auto painaa norsun verran, sen pysäyttäminen yli kolmensadan vauhdista vaatii jarruilta kovia. Etulevyjen halkaisija on vakiona peräti 405 milliä, ja lisähintaan jarruja usein tarvitseva voi hankkia vielä 420 mm levyiset poratut hiilikuitukeraamiset levyt. Takalevyt ovat vakiona 335-milliset, lisähinnalla levykoko kasvaa 356 milliin, ja etulevyjen tapaan levyt muuttuvat hiilikuitukeraamisiksi ja poratuiksi.

Ohjaamossa jatkuu mahtipontinen tyyli. Paksua ja tikattua nahkaa löytyy brittityyliin kaikkialta. Speedin luonteen mukaisesti somistuksessa on käytetty myös hiilikuitua. Kojelauta ja keskikonsoli ovat molemmat massiivisia. Ja kojelaudan keskelle kuuluu totta kai Breitlingin analoginen kello. Mittaristossa näkyvät juuret VW-konserniin.

Kojelaudan keskeltä löytyy 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka grafiikka kalpenee uusien Audien ja Volkswageneiden rinnalla. Tämä on tätä päivää. Auton ikä paljastuu elektroniikasta nopeasti, GT on kuitenkin tulossa vähitellen elinkaarensa päähän.

Ajossa auton massan tuntuu. Kuski tuntee ajavansa kassakaappia. Olo on myös hieman kuin kassakaapissa. Ohjaamo on eristetty melko tehokkaasti kaikesta sen ulkopuolella olevasta. Moottorin ääntä ei tyhjäkäynnillä kuule eikä oikeastaan edes tunne.

Kavala maailma pysyy kaukana leppoisasti ajellessa koko ajan. Tästä pitää huolen ennen kaikkea ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto, joka toimii kuin ajatus. Tuulen suhinat ja rengasmelu loistavat poissaolollaan.

Kaikki moottorista ulosmitattava teho ja voima välitetään tien pintaan jatkuvan nelivedon välityksellä ja totta kai sopivan takavetopainotteisena (40:60). Auton massa ei tosin kannusta kanttailemaan mutkateillä, parhaimmillaan GT Speed on luotijunan tavoin saksalaisella moottoritiellä edetessään. Se on suurissakin nopeuksissa huiman vakaa.

Lyhyen koeajon jälkeen olo on taas kerran ristiriitainen. GT Speedissä on oma lumonsa. Se saattaa olla vähän pönöttävä, mutta juuri tuosta pönöydestä johtuen se on mitä se on. Se ei yritä olla keveä urheiluauto. Se ei halua haastaa Ferrari mutkateillä. Se tarjoaa hieman keskivartaloltaan levinneelle ja sikaria mielellään aina tilaisuuden tullen tupruttelevalle ja omalla työllään menestykseen nousseelle yrittäjälle tavan nauttia elämästä. Tuohon nautintoon kuuluu mukavuus ja voiman tunne. Ja näitä molempia GT Speed tarjoaa yllin kyllin. Sen ratin takana on myös helppo kysyä itseltään, miksei menestyksestä saisi nauttia...

Bentley Continental GT Speed
Moottori 5 998 cm3, W12 tuplaturbo
Teho 467 kW (635 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 820 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 331 km/h
EU-kulutus 14,6 l/100 km
CO2-päästöt 338 g/km
Mitat Pituus 4 806 mm, leveys 1 944 mm, korkeus 1 394 mm, akseliväli 2 746 mm
Tyhjäpaino 2 320 kg
Tavaratila 358 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lue myös:

    Uusimmat