Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350 d Coupé – Egonjatke Mercedes-Benzin tapaan

Joissakin automalleissa painopiste on enemmän tunne kuin järkipuolella.

Tykkäsimme

  • voimalinjastosta
  • ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • takatiloista
  • isosta omapainosta

Mercedes-Benz uudisti hiljattain ML-maasturinsa ja samalla nimi vaihtui GLE:ksi. Tämän lisäksi auto sai rinnalleen Coupe version, joka kulkee nimellä GLE Coupé.

Katumaasturin ja Coupen risteytys ei kuulosta ensialkuun kovin järkevältä, mutta kuten myyntiluvut ovat osoittaneet, tämän tyyliselle autolle on kysyntää. GLE Coupén suora kilpailija BMW X6 on myynyt maailmalla erinomaisesti ja jotain kertoo sekin, että BMW toi markkinoille myös pienemmän samaa tyyliä noudattelevan X4:n. Mercedes ei luonnollisestikaan halunnut jäädä näiden apajien ulkopuolelle.

Mielenkiintoiseksi GLE Coupén lanseerauksen tekee se, että auto tuli täydentämään mallisarjaa kesken mallisukupolven. Auto pohjautuu neljä vuotta sitten markkinoille tulleeseen M-sarjan maasturiin, josta esiteltiin samassa yhteydessä päivitetty ja nimimuutoksen läpikäynyt GLE. Saattaahan olla, että Mercedeksellä oli ajatus tuoda Coupé-versio markkinoille jo neljä vuotta sitten, mutta tuotanto jostain syystä viivästyi. Niin tai näin auto on nyt vihdoin markkinoilla ja lopputulos on vakuuttava.

GLE Coupé tanssahtelee mutkissa ketterän oloisesti, eikä iso massa tunnu liikaa autoa häiritsevän. Jousitus on nykytrendin mukaan jämäkkä, jonka ansiosta korin kallistelut pysyvät maltillisena. Sitä ei ole kuitenkaan tehty mukavuuden kustannuksella, vaan auto antaa merkillensä arvoista kyytiä. Ajonautintoa lisää hyvin painotettu ohjaus.

Moottorivaihtoehdoksi on tarjolla yksi V6 diesel (350 d / 258 hv) sekä kolme bensiinimoottoria, joiden teholukemat vaihtelevat välillä 333-585 hv. Suurimman osan haukannee dieselversio, jonka otimme myös koeajoon.

Moottori on käynniltään sivistynyt ja vääntävä dieselmoottori jaksaa liikuttaa 2250 kiloista ”herhiläistä” jouhevasti. Varsinaisesti sporttista tunnelmaa ei ratin takana pääse syntymään, mutta harva tällaiselta autolta sitä myöskään odottaa. Rauhallinen lipuminen sujuu tyylillä ja ennen kaikkea uusi 9-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä mallikkaasti.

Onko tällaisessa autossa sitten mitään järkeä? Ei, mutta tätä autoa ei ostetakaan järkisyin. GLE Coupé vetoaa tunteisiin röyhkeällä ja itsevarmalla olemuksella. Se saa perinteiset katumaasturit näyttämään tylsiltä tämän rinnalla.

Hintaa egonjatkeelle kertyy halvimmillaan noin 100 000 euroa. Jos mikään ei riitä, löytyy malliston huipulta Mercedes-AMG GLE 63, joka keventää lompakkoa 234 000 euroa.

GLE 350 d Coupé 4Matic
Hinta alkaen 99 942 €

Moottori 2987 cm3, V6 Diesel
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Teho 190 kW (258 hv) 3400 r/min
Vääntö 620 Nm / 1600 r/min
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 227 km/h
EU-kulutus 6,9 l / 100 km
CO2-päästöt 180 g/km
Mitat Pituus 4900 mm, leveys 2003 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2915 mm
Omamassa 2250 kg
Tavaratila 650-1720 l

Kuvat: Mikko Miettinen ja Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat