SV on aina tarkoittanut Lamborghinien maailmassa jotain erikoista, eikä Aventador Superveloce petä. Tässä on yksi maailman brutaaleimmista autoista.
Tykkäsimme
- brutaalista voimasta
- härskistä ulkonäöstä
- V12-moottorin äänistä
Emme tykänneet
- jäämässä dinosaurukseksi tekniikkakilpailussa
- soveltuvuudesta arkeen
Maailmassa myydään tänä vuonna noin 4 000 Lamborghinia, joista noin puolet on V12-moottorisia Aventadoreja. Tästä joukosta uuden superversion kaavaillaan löytävän 600 innokasta ostajaa.
SV eli Superveloce on aina edustanut Lamborghinien harvalukuisessa joukossa äärimmäisyyttä. Ensimmäinen SV oli legendaarisen kaunis Miura (1971–73). Seuraava oli Diablo (1996–2000), jota seurasi Murciélago (2009–11). Ja nyt on siis Aventadorin vuoro.
Ei Aventador peruskuoseissakaan mikään kesy seinäruusu ole. Sen moottori kehittää tehoa 700 hevosvoimaa, ja huippunopeuttakin löytyy 350 km/h. Superveloce nostaa tehon 750 hevosvoimaan, jolloin nopeuskin kasvaa yli 350 km/h lukemaan.
Kiihtyvyyteen tehon lisäys ei juuri vaikuta – ainakaan välillä 0–100 km/h, sillä mekaanisen pidon rajat tulevat yksinkertaisesti vastaan. Tämän yläpuolella eroa alkaa sen sijaan tulla. Perusversio kiihtyy esimerkiksi 200 km/h vauhtiin 9,5 sekunnissa, kun SV kellottaa lukeman 8,6 sekuntia. 300 km/h nopeuteen SV ehtii tasan 24 sekunnissa. Luku on brutaali. Huippunopeudessa ei kovin suurta eroa ole, sillä SV:n downforcea on parannettu perusversioon verrattuna peräti 170 prosentilla. Toki suorituskykyyn on vaikuttanut myös se, että SV:ssä ylimääräistä painoa on karsittu pois noin 50 kiloa.





