Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Hyundai i40 Wagon – ilme ja varusteet ajan tasalle

Julkaistu 21.01.2016 15:00
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Hyundai i40 on ehtinyt neljän vuoden ikään, eli sille oli aika tehdä keski-iän pakolliset kauneusleikkaukset.

Suomeen tammikuu 2016
Hinta alk. 26 990 €

Tykkäsimme

  • uudesta kaksoiskytkinautomaatista varauksin
  • ajamisen vaivattomuudesta
  • tavaratilan kiinnitysjärjestelmästä
  • laadukkaan oloisesta ohjaamosta

Emme tykänneet

  • kapeasta moottorivalikoimasta
  • diesel hieman äänekäs

Kilpailu isojen perheautojen luokassa käy kuumana. Kun Hyundai esitteli uuden i40:n reilut neljä vuotta sitten, se oli ajoittanut auton myyntiin tulon täydellisesti. Kukaan kilpailijoista ei esitellyt heti perään mitään tärkeää uutuutta, joten Hyundai sai porskuttaa vähän aikaa rauhassa uutuuden viehätyksellään. Tulokset näkyvät myyntiluvuissa; i40:ää on myyty yhteensä 100 000 kappaletta, joka tarkoittaa noin viiden prosentin siivua segmentin kokonaismyynnistä Euroopassa. Se on kohtuullisen hyvä saavutus.

Neljän vuoden jälkeen i40:n olemus ei ollut varsinaisesti vanhentunut, mutta uudistukset lisäävät aina myyntiä. Siksi myös i40:n ilmettä terävöitettiin pienillä kauneusleikkauksilla. Kaava on tuttu: uutta ilmettä maskiin, uudistetut ajo- ja takavalot sekä uudet vanteet.

Myös tekniikkaa on luonnollisesti päivitetty. Tehokkaampi 1,7-litrainen dieselmoottori on nyt entistä tehokkaampi (141 hv/340 Nm) ja taloudellisempi, ja sen kylkeen tarjotaan uusi 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.

Ajettavuutta mutkissa parannetaan puolestaan uudella TVBB-järjestelmällä (Torque Vectorin By Brake) eli auto jarruttaa tarpeen tullen sisäkaarteen puoleisia pyöriä sekä tarjoaa lisää voimaa ulkokaarteen puoleisille renkaille. Auto tuntuu siis tavallaan ketterämmältä. Valittavissa on myös kaksi ajomoodia: Eco ja Sport. Ne vaikuttavat jousitukseen, vaihteiston toimintaan, kaasupolkimen vasteeseen sekä ohjaukseen.

Varustepuolen uudistuksista voidaan mainita mm. uusi älykäs ja sähkötoiminen takaluukku, parhaimpaan varustetasoon kuuluva 7-tuumainen kosketusnäyttö digitaalisella radiolla, nopeusrajoitusten näyttö sekä älykkäät kaukovalot. Herkästi hikoilevat arvostavat puolestaan tuuletettuja etuistuimia.

Uudistuksien avulla Hyundai i40 pysyy pinnalla, muttei kauho eturintamassa. Se on vakaa ja vaivaton kumppani, jonka ratin takana ei pääse nautiskelemaan tai kokemaan suurta urheilullista ajokokemusta. Sen sijaan i40:n kuski nauttii pitkälläkin matkalla mukavasta autosta, joka rullaa ja kulkee kevyesti ja joka ei nitku tai natku mukulakivilläkään ajettaessa. Hyundai ei siis pysty haastamaan uudistetulla i40:llä terävintä eurooppalaiskärkeä, mutta on toisaalta yksi parhaista tämän kokoluokan aasialaista autoista.

Plussaa tulee myös auton vaivattomuudesta. Älypuhelimet yhdistyvät autoon ilman ohjekirjan selausta ja navigointijärjestelmä toimii nopeasti sekä selkeästi. Navin näyttö on myös selkeä ilman turhaa grafiikkahifistelyä. Eikä vaivattomuutta arvostavan sovi unohtaa sitä viiden vuoden takuutakaan…

Hyundai i40 Wagon
Moottori 1 685 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 104 kW (141 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750–2 500 r/min
0-100 km/h 11,0
Huippunopeus 200
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 770 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 770 mm
Omamassa 1 767 kg
Tavaratila 553– 1 719 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi Volvo XC60 – ruotsalainen zen-elämysPikkuautoluokka ei ole enää entisensä – uusi Micra menee perheautostaKoeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastajaKoeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukuaKoeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyy
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla