Pääsimme Etelä-Saksassa koeajamaan Suomeenkin saapuvaa Ford Mustangia. Perusversion lisäksi ehdimme ottamaan tyypit avomallista.
Ford Mustang Fastbackin koeajo: Koeajo: Ford Mustang – Laatuvaikutelma ei vakuuta, mutta mitä väliä
Avoautoilu jakaa helposti mielipiteet. Etenkin kovakattoisista versioista tehdyt avomallit, joiden suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut katon puuttuminen. Tämä näkyy myös Mustangissa yleisimpänä ongelmana eli menetetyn vääntöjäykkyyden myötä lievänä korin tärähtelynä epätasaisuuksissa. Koria joudutaan myös vahvistamaan, minkä myötä massa kasvaa ja ajodynamiikka kärsii.
Edellä mainituista syistä johtuen Mustangin avomalli ei ole yhtä urheilullinen kuin kovakattoinen sisarensa. Nelipaikkaisessa avoautossa ei kuitenkaan ole kyse urheilullisuudesta, vaan tunnelmasta ja nautiskelusta. Ja siinä Mustang onnistuu oivallisesti.
Muotoilu on onnistunut ja perinteinen rättikatto on ainut oikea valinta perinteisiä arvoja edustavaan jenkkiautoon.
Fiiliksen rikkoo ainoastaan Mustangin malliston nykyaikaisin moottori. Uusi 2,3-litrainen EcoBoost-turbomoottori on karunkuuloinen, eikä ole varsinaisesti ilo korvalle. Katto kiinni kaiuttimista tuotetaan voimakasta ja luonnottoman kuuloista ääntä sisätiloihin. Sinänsä moottori on arkiominaisuuksiltaan mukavan vääntävä ja tarjoaa riittävästi voimaa vaivattomaan etenemiseen.
Mustang on mielenkiintoinen lisä Fordin mallistoon ja se tarjoaa persoonallisen vaihtoehdon avoautomarkkinoille kilpailukykyiseen hintaa. Äänimaailmankin saa korjattua valitsemalla pellin alle perinteisen V8:n.



