Koeajo: BMW X5 M - maastureiden tehokuningas

BMW X5 M on kaikessa järjettömyydessään hauska laite

Tykkäsimme

  • Hillittömästä voimasta
  • Miehisestä olemuksesta

Emme tykänneet

  • Hinnasta
  • Painosta

BMW:n tehomallien yhteydessä esiintyvä M-kirjain on yksi automaailman halutuimmista ja tunnetuimmista logoista. Yritys sai alkunsa vuonna 1972, kun BMW perusti kokonaan moottoriurheiluun keskittyvän M-GmbH tytäryhtiön.

Sittemmin M-divisioonan virittämiä autoja on tullut myös katukäyttöön. Ensimmäisenä kyseisen käsittelyn sai 5-sarjan BMW, mutta vuosien saatossa ”ämmäläiset” ovat laajentunut lähes koko mallistoon.

Monien ihmetykseksi M-kirjain löytyy nykyään myös X5 ja X6 -katumaastureista. Yritys on siis valunut kauaksi juuristaan, mutta kysyntä on osoittanut, että ”hirmumaastureille” on markkinoita.

Ensimmäinen X5 M tuli markkinoille vuonna 2009 ja se oli silloin tehokkain M-sarjan malli. Tehoa kaksoisahdetusta V8:sta oli kutiteltu 555 hevosvoimaa ja 679 Nm. Uusi malli pohjautuu samaiseen tekniikkaan, mutta nyt poneja on lisätty 20 hevosvoimalla ja vääntöä 71 newtonmetrillä. Uudet M-sarjan ennätyslukemat kirjataan nyt 575 hv ja 750 Nm. Näillä teholukemilla 2,3 tonnia painava ”ballerina” kiihtyy sataseen vauhtiin 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Auto kyykyttää teholukemillaan kaikki vastaavat katumaasturit. Niistä mainittakoon muun muassa Porsche Cayenne Turbo S ja hiljattain ajamamme Range Rover Sport SVR

Fakta on se, että tässä autossa ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä, mutta kuten tiedämme autoja ostetaan tunteella, ei järjellä. Siihen ajatusmaailmaan X5 M sopii mainiosti. Ja myönnettäköön, ratin takana tuntee olevansa mies. Isolla M:llä.

Suorituskyky hämmentää kerta toisensa perään. Kiihtyvyys ei hidastu juuri lainkaan alle 150 km/h nopeuksissa. Ja vielä senkin jälkeen 8-vaihteinen automaatti pistää uutta pykälää pesään rivakalla tahdilla. Toinen ihme tapahtuu mutkaan tullessa. Kori ei kallistele nimeksikään ja auto istuu tiessä kuin kiskoilla. Iso omapaino tuntuu lähinnä jarrutuksissa, jotka venyvät odotettua pidemmiksi. Siitäkin huolimatta, että vanteiden takaa pilkottaa perhepizzan kokoiset jarrulevyt. Parhaimmillaan auto on vapaan rajoituksen baanoilla, jossa koko potentiaalin pystyy käyttämän. Suomessa kortti on nopeasti kuivumassa ja se voi tulla myös kalliiksi tämän auton ostajan tuloilla.

Ainoa pieni moite tulee kasikoneen äänistä. Ne saisivat olla vielä aavistuksen räyheämmät. Siinä esimerkiksi Mercedes-AMG:n V8 -moottorit ovat vielä edellä.

Hintaa tälle jatkeelle kertyy halvimmillaan 214 901 euroa. Varusteiden kanssa lähennellään 250 000 euron rajapyykkiä. Eikä verohelpotuksien perään kannata haikailla tämän auton päästöillä.

BMW X5 M
Hinta alkaen 214 901 €

Moottori 4395 cm3, ahdettu V8
Vaihteisto 8-vaiht. automaatti
Teho 423 kW (575 hv) 6000 - 6500 r/min
Vääntö 750 Nm / 2200 - 5000 r/min
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 11,1 l / 100 km
CO2-päästöt 258 g/km
Mitat Pituus 4880 mm, leveys 2933 mm, korkeus 1754 mm, akseliväli 1985 mm
Omamassa 2350 kg
Tavaratila 620 l

Lue myös:

    Uusimmat