BMW X5 M on kaikessa järjettömyydessään hauska laite
Tykkäsimme
- Hillittömästä voimasta
- Miehisestä olemuksesta
Emme tykänneet
- Hinnasta
- Painosta
BMW:n tehomallien yhteydessä esiintyvä M-kirjain on yksi automaailman halutuimmista ja tunnetuimmista logoista. Yritys sai alkunsa vuonna 1972, kun BMW perusti kokonaan moottoriurheiluun keskittyvän M-GmbH tytäryhtiön.
Sittemmin M-divisioonan virittämiä autoja on tullut myös katukäyttöön. Ensimmäisenä kyseisen käsittelyn sai 5-sarjan BMW, mutta vuosien saatossa ”ämmäläiset” ovat laajentunut lähes koko mallistoon.
Monien ihmetykseksi M-kirjain löytyy nykyään myös X5 ja X6 -katumaastureista. Yritys on siis valunut kauaksi juuristaan, mutta kysyntä on osoittanut, että ”hirmumaastureille” on markkinoita.
Ensimmäinen X5 M tuli markkinoille vuonna 2009 ja se oli silloin tehokkain M-sarjan malli. Tehoa kaksoisahdetusta V8:sta oli kutiteltu 555 hevosvoimaa ja 679 Nm. Uusi malli pohjautuu samaiseen tekniikkaan, mutta nyt poneja on lisätty 20 hevosvoimalla ja vääntöä 71 newtonmetrillä. Uudet M-sarjan ennätyslukemat kirjataan nyt 575 hv ja 750 Nm. Näillä teholukemilla 2,3 tonnia painava ”ballerina” kiihtyy sataseen vauhtiin 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Auto kyykyttää teholukemillaan kaikki vastaavat katumaasturit. Niistä mainittakoon muun muassa Porsche Cayenne Turbo S ja hiljattain ajamamme Range Rover Sport SVR

