Sosiaalisen median yleistyminen on tuonut mukanaan myös ikävämpiä lieveilmiöitä. Lasten ja nuorten keskuudessa kiusaaminenkin on laajentunut koulujen pihoilta nettiin.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin- ja nettipalvelu vastaa vuosittain yli 30 000 yhteydenottoon, joista noin tuhat liittyy kiusaamiseen. Yhteydenotoissa kiusaaminen on niin fyysistä kuin henkistäkin: tönimistä, haukkumista, ryhmän ulkopuolelle sulkemista.
Vaikka yleisimmin kiusaaminen tapahtuu koulussa, tulee yhteydenottoja myös nettikiusaamisesta, kertoo Satu Tallgren, MLL:n puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija.
– Useimmiten kiusaaminen verkossa olikin jatkoa kiusaamiselle koulussa tai harrastuksissa – eli kiusaamista tapahtui ”kellon ympäri”.
Sosiaalisessa mediassa kiusaamista tapahtuu niin Facebookissa, pikaviestipalveluissa kuten Whatsappissa, sekä verkkosivuilla ja chateissa.
– Tavallisimpia kiusaamisen muotoja netissä ovat muun muassa töykeät kommentit, ryhmästä eristäminen esimerkiksi Whatsappissa, ahdistelu, juoruilu ja mustamaalaus. Myös ilman lupaa julkaistujen kuvien levittäminen tai muokatut kuvat ovat kiusaamisen muotoja netissä, Tallgren kertoo.
Myös vanhemman tulee tutustua somepalveluihin
Koska sosiaalisen median ja nettipalveluiden kirjo on niin laaja ja uusia palveluita ja trendejä syntyy niin kovalla vauhdilla, voi vanhempien olla vaikea pysyä kartalla oman lapsen tekemisistä netissä. Palveluihin olisi myös hyvä tutustua itse ja tarkistaa niistä erityisesti turvallisuuteen ja yksityisyyteen liittyvät asiat. Lisää ajantasaista tietoa lasten yleisimmin käyttämistä sosiaalisen median palveluista saa myös.


