Ferrarin äkillisesti kadonnut suoritustaso saattoi liittyä suoraan sen tekemiin päivitysratkaisuihin. Kimi Räikkösen voitto Texasissa osoitti, että italialaistiimi löysi menestyksen reseptin aiemmista aerodynaamisista osistaan.
Sebastian Vettel putosi Mercedeksen Lewis Hamiltonin vauhdista nopeasti voitettuaan vielä kesätauon jälkeisen Belgian osakilpailun vastustajan vahvuuksiin kuuluvalla voimaradalla. Myös Italian Monzassa punaiset olivat vahvoja Kimi Räikkösen rymisteltyä paalupaikalle.
Sitten alkoi alamäki. Lewis Hamilton voitti Monzan jälkeen myös Singaporessa, Venäjällä ja Japanissa. Päättyneen viikonlopun aikana kävi ilmi, että Ferrari oli epäonnistunut täysin näihin kisoihin tuomiensa aeropäivitysten kanssa.
Sky Sportsin varikkotoimittaja Ted Kravitz raportoi kisan jälkeen, että Ferrari poisti viimeisetkin uudet osat autostaan ennen lauantain aika-ajoja. Tämän jälkeen Vettel olisi ilman viimeisen mutkan virhettään todennäköisesti lyönyt Hamiltonin aika-ajossa.
Kisassa taas Räikkönen ponkaisi Hamiltonin ohi kärkeen ja pystyi pitämään kriittisillä hetkillä tämän takanaan. Varsinkin suoravauhti oli aivan toisesta maailmasta edellisten kisaviikonloppujen kanssa.

