Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkösen autossa uusia, kierrätettyjä ja erikoisiakin ratkaisuita – osa tiimeistä menee jo täysin toiseen suuntaan

Robert Kubica, Tatiana Calderon, Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen esittelivät uuden Alfa Romeo C39-auton Barcelonassa.
Robert Kubica, Tatiana Calderon, Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen esittelivät uuden Alfa Romeo C39-auton Barcelonassa.2020 Getty Images
Julkaistu 20.02.2020 06:35
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Tiistaina ensimmäistä kertaa kunnolla radalla nähty Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo pitää sisällään ratkaisuja viime vuodelta, mutta myös kokonaan uusia kokeiluita. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi merkittävimmät huomiot uudesta C39-autosta.

Etusiipi ja keula

7.11433911
xpbimages.com

Alfa Romeo jatkaa sillä tiellä, jonka he valitsivat viime vuonna. Etusiiven elementeissä siivet laskeutuvat hyvin voimakkaasti päätylevyä kohti. Päätylevy näyttää hyvinkin erilliseltä komponentilta. Hyvin paljon samanlainen, mitä Alfa Romeo käytti vuonna 2019.

Nokan törmäyssuoja on toteutettu niin, että se on ontto, ja sieltä tuodaan ilmaa rungon päälle. Se tulee ulos kuvassa näkyvän Marellin mainostekstin päältä. Sillä saadaan vähän ilmavirtaa siivottua auton alla.

Kääntölevyt

7.11433927xpbimages.com

Kääntölevyt ovat hyvin tyypillisiä vuoden 2020 autolle. Ne ovat erittäin monimutkaisia ja monimuotoisia. Varmasti noissa nähdään paljon erilaisia kehitysversioita. Kääntölevyjen päällä auton sivulla on niin kutsuttu bumerangi.

Etujousitus

7.11435080xpbimages.com

Ylempi ja alempi tukivarsi ovat todella korkealla. Alempi tukivarsi on melkein renkaan keskiosan yläpuolella. Ylemmän tukivarren kiinnityspiste on pitkällä renkaan sivulla. Aika erikoinen ja silmään pistävä ratkaisu. Tämän vuoden joissain autoissa on nähty ratkaisuja, joissa ne ovat jo vähän alempana.

Peilit

7.11436192xpbimages.com

Pitkälti mennään sen tyylisessä ratkaisussa kuin aiempien vuosien autoissa. Peilit ovat pitkälti erillisessä telineessä ja ne oikeastaan roikkuvat siitä.

Pohjalevy ja moottorikatteet

7.11433927 (1)xpbimages.com

Auton katteet on vedetty vaihdelaatikon läheltä todella lähelle sisälle. Säännöt vähän rajoittavat auton takapään paketointia. Niissä kerrotaan, kuinka tiukalla kaarella ne saavat olla.

Kate on muutenkin mielenkiintoinen, sillä se putoaa hyvin äkkiä moottorin ilmanottoaukon jälkeen sivulla. Tätä on nähty myös monissa muissa 2020 autoissa.

Sisäänotto on sivuilla muutenkin huomattavan korkealla. Ilma otetaan melkein kokonaan törmäyssuojan yläpuolelta.

Jäähdytyksen ilmanottoaukko

7.11433902xpbimages.com

Moottorin ja välijäähdyttimen ilma otetaan kuljettajan pään yläpuolelta. Kolmion muotoinen ratkaisu on törmäyssuoja. Sillä läpäistään lujuustestit, ja sen ympärillä on muuta ilman sisäänottoa. Tuolla ratkaisulla tehdään niin, että jos kauden aikana tarvitaan lisää tai vähemmän jäähdytysilmaa, niin katteet turvakaaren ympärillä voidaan uusia ilman sen suurempaa draamaa.

Takasiipi

7.11436157xpbimages.com

Takasiipi on kiinni kahdella tuella. Vähän sellainen ratkaisu, jollaista käytettiin aikoinaan paljon Le Mans -autoissa. Takasiiven ja ylempänä moottorikatteessa olevan hainevän välissä on ilmaa ohjaava niin sanottu T-siipi. Hainevä on jälleen vähän kasvanut tämän vuoden sääntöjen takia.

Lisää aiheesta:

F1-tallin radikaali värimuutos paljastaa uudesta autosta herkullisen yksityiskohdanRatkaisu viety äärimmilleen – Red Bullin F1-auton peräpäässä menty vielä Mercedestä pidemmälleValtteri Bottaksen uudessa autossa käyty Ferrarin ja Red Bullin apajilla – viime vuoden autoon selvä eroavaisuusKimi Räikkösen autosta nousee esiin mehukkaita yksityiskohtia: "Erilainen, omanlainen muotoilu"Mercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta
F1Alfa RomeoKimi RäikkönenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"