F1-lähtöjärjestys: Turkin GP:stä tulossa kauden villein kisa – kenen kantti kestää parhaiten?

Jopa vaarallisen liukas asfaltti ja sekavaksi muodostunut lähtöjärjestys tekevät Turkin F1-kisan asetelmasta kauden erikoisimman. Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas lähtevät kisaan rinta rinnan.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.–15.11.
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Racing Pointin Lance Stroll onnistui järkyttämään sadekelin spesialistia Red Bullin Max Verstappenia viemällä paalupaikan lauantain sateisissa aika-ajoissa.

Racing Pointit ja Red Bullit veivät paikat kahdessa ensimmäisessä lähtörivissä, kun myös Sergio Perez ja Alexander Albon tunkivat mukaan neljän kärkeen.

Maailmanmestaruutensa varmistumista odotteleva Mercedeksen Lewis Hamilton on ruudussa kuusi ja tallikaverinsa juhlia estämään pyrkivä Valtteri Bottas vasta paikalla yhdeksän. Bottaksen on saavutettava kisasta vähintään kahdeksan pistettä Hamiltonia enemmän siirtääkseen tämän mestaruusjahdin vielä seuraavaan kisaan.

Kimi Räikkönen on ensimmäistä kertaa tällä kaudella lähtöruudukossa kymmenen parhaan joukossa. Alfa Romeo -kuski oli lauantain aika-ajoissa peräti kahdeksas.

Öljyinen rata ja kylmät renkaat

Kisaan lähdetään erittäin heikoin taustatiedoin, sillä Istanbul Parkin juuri uudelleen päällystetty rata on osoittautunut viikonlopun aikana äärimmäisen liukkaaksi.

Lauantain sade putsasi asfalttia entisestään, joten tähän asti ei ole ehditty ajaa kierroksia lähellekään riittävällä pidolla. Todennäköisesti paras pito tulee sunnuntain kisassa vasta loppukierroksilla, kun autot saada kumia tarttumaan radan pintaan.

Myös viileä ilman lämpötila heikentää renkaiden toimintaa. Varsinkin kovat renkaat ovat olleet lähes mahdottomia lämmittää oikeaan toimintakuntoon.

Rengasvalmistaja Pirelli ennakoi, että yhden pysähdyksen taktiikka vaatii erityistä rohkeutta, sillä varsinkin kahdella pehmeimmällä seoksella ajettaessa renkaiden kuoriutuminen on ollut iso ongelma. Pirelli ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että joku tiimeistä turvautuu koviin renkaisiin yhden pysähdyksen taktiikan saavuttamiseksi.

Teoriassa paras taktiikka on kisan aloittaminen pehmeillä renkailla ja vaihtaminen 16 kierroksen jälkeen uusiin pehmeisiin ja lopulta keskikoviin viimeisiksi 26 kierrokseksi. Mahdollista on myös, että mediumeihin siirrytään heti ensimmäisellä pysähdyksellä.

Lähdön renkaita ei ole sadesäässä ajetun aika-ajon takia määritelty etukäteen, mutta todennäköisesti kuskit luottavat pehmeisiin kumeihin, koska kovempia seoksia ei saa mitenkään pidettyä tarpeeksi lämpiminä starttiin asti.

Turkin GP:n lähtöjärjestys:

1. Lance Stroll, Racing Point

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Sergio Perez, Racing Point

4. Alexander Albon, Red Bull

5. Daniel Ricciardo, Renault

6. Lewis Hamilton, Mercedes

7. Esteban Ocon, Renault

8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

9. Valtteri Bottas, Mercedes

10. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

11. Sebastian Vettel, Ferrari

12. Charles Leclerc, Ferrari

13. Pierre Gasly, AlphaTauri

14. Kevin Magnussen, Haas

15. Carlos Sainz, McLaren *)

16. Lando Norris, McLaren **)

17. Daniil Kvjat, AlphaTauri

18. Romain Grosjean, Haas

19. Nicholas Latifi, Williams

20. George Russell, Williams ***)

 *) Sainzille kolmen lähtöruudun rangaistus toisen kuljettajan hidastamisesta.

**) Norrisille viiden lähtöruudun rangaistus tuplakeltaisten lippujen aikana liian lujaa ajamisesta.

***) Russell määrätty joukon perälle käytettyjen moottoriosien ylittymisen takia.

Lue myös:

    Uusimmat