Kiinassa yksi bussimatkustaja tartutti 23 koronaan – asiantuntija vertaa tilannetta Suomeen: "Jos kuuluisin riskiryhmään, miettisin, kannattaako käyttää linja-autoa"

Näin katsot Koronavilkku-sovelluksen tekemät altistumistarkistukset iPhone-puhelimesta 1:08
Koronavilkku-sovellus pitää kirjaa altistumisista. Näin katsot sovelluksen tekemät altistumistarkistukset iPhone-puhelimesta!

Kiinassa on julkaistu selvitys, jossa tutkittiin koronan leviämistä linja-automatkan aikana. Tapauksessa perehdyttiin kahden eri linja-auton matkaan ja taudin tarttumiseen bussiympäristössä.

126 ihmistä matkustivat kahdessa eri bussissa Ningbon kaupunkiin, joka on noin 700 kilometrin päässä koronaviruksen oletetusta kotikaupungista, Wuhanista. 

Tutkimusta tehdessä Ningbon kaupungissa ei ollut vahvistettuja koronavirustartuntoja. 

Bussissa numero 1 istui kuljettaja mukaan lukien 60 ihmistä, kun taas toisessa bussissa loput 68 ihmistä kuljettaja mukaan lukien. 

Bussit olivat rakenteeltaan samanlaiset ja ne lähtivät matkaan samasta paikasta. Bussissa numero 2 istui koronaviruksen oireista kärsinyt henkilö. 

Matkustajat sekä molempien bussien kuljettajat osallistuivat määränpäässään uskonnolliseen tilaisuuteen, johon osallistui kaikkiaan 299 henkilöä. 

Valtaosin ulkoilmassa järjestetty tilaisuus kesti 2,5 tuntia, sisältäen noin 15–30 minuuttia kestävän lounaan.

Matkan jälkeen bussissa numero 1 istuneet matkustajat olivat terveitä, kun taas toisessa bussissa olleista henkilöistä peräti 23 sairastui myöhemmin koronavirukseen. 

Tutkimukseen käytetty tilanne sattui tammikuun loppupuolella ja se on julkaistu 1. syyskuuta Jama Internal Medicine -julkaisussa.

Tätä mieltä tutkija on

Helsingin yliopiston tautiekologian tutkija ja tohtori Tuomas Aivelo kuvailee tutkimusta ”elegantiksi tilanteeksi” sekä ”luonnolliseksi kokeeksi”.

– Mielestäni se osoittaa sen, että koronavirus voi levitä aika mielenkiintoisestikin ilmateitse. Todistaa, että koronavirus voi levitä tehokkaasti ilmateitse tuollaisissa olosuhteissa. 

Nämä asiat voivat vaikuttaa tutkimustulokseen

Tutkimustulosta ei voida kuitenkaan pitää yleispätevänä. 

– Tämä on vain yksi tapaus, joka osoittaa, että näin voi käydä. Se ei kuitenkaan kerro sitä, kuinka yliestä se on maailmalla, tutkija toteaa. 

– Ei voida tietää, oliko tämä vain hassu sattumus. Mutta näitä yksittäisiä tarinoita alkaa olla aika paljon.

Pureskelimme Aivelon kanssa tutkimuksen pala palalta ja selvitimme, onko kyseinen skenaario todella mahdollinen – myös Suomen linja-autoissa. 

1. Koronaan sairastunut henkilö

Toisessa bussissa istui yksi koronavirukseen sairastunut henkilö. Hän oli ollut bussimatkan ajan oireeton, mutta hänellä oli illalla muun muassa yskää ja vilunväristyksiä. 

Koronavirus oirehtii eri ihmisissä eri tavalla: toiset sairastuvat vakavammin, toiset taas sairastavat sen täysin oireettomina. 

Oireiden vakavuus sekä sairastuneen henkilön toiminta vaikuttavat suuresti viruksen leviämiseen.

– Aluksi tarkastelun kohteena on ihminen, joka levittää virusta ja se, kuinka paljon virusta erittyy hengityksessä, yskiessä, puhuessa tai laulaessa – mitä tahansa tämä henkilö tekeekin. 

Aivelon mukaan tällä hetkellä ei kovin hyvin tiedetä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten tehokkaasti ihminen levittää virusta. 

– Vahva arvaus on, että jos henkilö on oireinen, hän levittää enemmän. Sekin tiedetään, että yskiminen levittää virusta enemmän kuin hengittäminen, Aivelo sanoo.

On myös huomioitava, että ei ole täyttä varmuutta siitä, oliko jollain uskonnolliseen tilaisuuteen osallistuneista henkilöistä myös koronaviruksen oireita. 

2. Ympäristö, väen paljous sekä turvavälit

Koronavirus leviää helpommin suljetuissa ja ahtaissa tiloissa – mitä pienempi tila, sitä suurempi riski on altistua virukselle.

Henkilöt istuivat busseissa, joissa oli 15 istuinriviä. Suljetussa ja ahtaassa tilassa turvaetäisyyden ylläpitäminen saattaa olla hankalaa.

– Viruksen leviämiseen vaikuttaa se, kuinka täynnä joukkoliikenneväline on: mitä enemmän matkustajalla on tilaa, sen parempi, Aivelo yksinkertaistaa.

3. Aika

Bussimatka yhteen suuntaan kesti 50 minuuttia. Matkustajat siis viettivät aikaa bussissa kaikkiaan noin tunnin ja 40 minuuttia. 

Uskonnollinen tilaisuudenkin aikana aikaa vietettiin joitakin aikoja sisätiloissa. 

Aikaa altistumiselle ja myös sairastumiselle on ollut runsain mitoin. 

– Tunti 40 minuuttia on suhteellisen pitkä aika. Altistumisen riski kasvaa, mitä pidempi aika ollaan samassa tilassa, Aivelo muistuttaa.

4. Suojautuminen 

Kukaan matkustajista ei käyttänyt kasvomaskia tai muita suojautumisvälineitä, sillä tapahtuma-aikaan, koronavirusta ei tunnettu niin hyvin kuin nyt.

Jos maskeja olisi käytetty, koronavirustartuntoja olisi todennäköisesti ollut vähemmän. 

– Maskin käyttö olisi vähentänyt riskiä tässä tapauksessa, Aivelo vakuuttaa. 

Etkö ole varma, kuinka kasvomaskia tulee käyttää? Havainnollistava video näyttää, kuinka kasvomaski asetetaan ja poistetaan kasvoilta oikeaoppisesti 0:50
Katso ohje: Näin käytät maskia oikeaoppisesti!

5. Ilmastointi ja ilmanvaihto

Molemmissa busseissa oli ilmastointijärjestelmä, joka kierrätti samaa ilmaa linja-auton sisällä. Kiinalaistutkimuksen mukaan ilmastointijärjestelmä onkin hyvin todennäköisesti mahdollistanut viruksen leviämisen suljetussa tilassa. 

Koronaviruksen on todistettu leviävän ilmateitse. Virus voi ideaalitilanteessa levitä ilmateitse jopa pitkiä matkoja.

– Jos ilma olisi bussissa vaihtunut, on paljon mahdollista, että tartuntojen määrä olisi ollut pienempi, Aivelo pohtii. 

– Vaihtuva ilma olisi voinut mahdollistaa myös sen, että virus olisi vähentynyt nopeasti, että tartuntoja ei olisi tullut lainkaan, hän jatkaa.

Ilmastoinnin kierto voi myös vaikuttaa siihen, millä istuinpaikoilla koronavirus tarttuu.

– Vieressä vasemmalla istunut henkilö sai tartunnan, mutta oikealla puolella istunut ei. Henkilöillä, jotka istuivat muutaman rivin edessä tai takana päin, todettiin myös tartuntoja, Aivelo kertaa kiinalaistutkimuksen antia. 

Voiko sama tapahtua Suomessa?

Jos tutkimus kerran osoittaa sen, että koronavirus voi levitä linja-autossa useaan ihmiseen, tarvitseeko suomalaisten olla huolissaan?

– Sanoisin niin, että en olisi huolissani linja-autosta sinänsä, mutta käyttäisin maskia. 

Tällä hetkellä Suomessa on kasvosuositus. On siis suositeltavaa, että esimerkiksi joukkoliikenteessä sekä paikoissa, joissa turvaetäisyyden pitäminen ei ole mahdollista, käytettäisiin kasvomaskia. 

Aivelon mukaan kasvomaskien lisääntynyt määrä katukuvassa pienentää koronaviruksen leviämistä – esimerkiksi juuri linja-autossa.

– Näkisin mielelläni enemmänkin maskeja.

– Jos kuuluisin riskiryhmään, miettisin tilanteen mukaan, kannattaako käyttää linja-autoa, Aivelo ohjeistaa.

Korjaus 4.9.2020 klo 20.30: Jutussa kerrottiin ensin virheellisesti, että kysymyksessä olisi ollut järjestetty koe viruksen leviämisen tutkimiseksi. Kyseessä oli kuitenkin epidemian aikana tapahtunut luonnollinen tilanne, jota on tutkittu jälkikäteen, sillä tutkijat pitivät tapausta otollisena tartuntaympäristön selvittämiseen.

Kasvomaskeissa on suuria eroja 5:09
Miten eri maskit eroavat toisistaan? Tässä selitys, katso video!

Lue myös:

    Uusimmat